Осінь.Грошi полетіли...

10.10.2003
Осінь.Грошi полетіли...

(Колаж Андрія ГАЛОЧКІНА.)

      Наступного тижня парламент впритул побачить та й розгляне кабмінівський проект Держбюджету України на наступний рік. Зазвичай у цей час «Ч» рух документів, людей та ідей між будинками ВР та Кабміну пожвавлюється: узгодження, домовляння, торги. Така собі робота на майбутнє.

      Остання новина з бюджетних фронтів: уряд спробує (вперше за багато років) не вностити до бюджету жодних поправок, які б стосувалися податкової сфери. Натомість група депутатів, переважно членів фінасового комітету ВР — у пожежному ритмі готує окремий закон, у якому планується звести докупи та хоч трошки узгодити усі податкові «незрозумiлостi». Словом — підлатати податкову базу, на якій, власне, і мусить будуватися Держбюджет. Пересічні, законослухняні платники податків (тобто ми з вами) можуть не турбуватися — їх цей закон не зачепить. Принаймні так твердить один з топ-авторів проекту Сергій Терьохін. Але аудиторам та юристам, що сидять у компаніях та займаються «оптимізацією податкових платежів» (чи, як полюбляють це називати податківці, легальним ухиленням від податків), радимо з проектом закону познайомитися, бо якщо цієї суботи Кабмін не «поверне» законопроект, то вже 16 жовтня він може бути ухвалений ВР.

      Утім перш ніж занурюватися до фінансового плану держави на наступний рік, має сенс кинути зацікавлений погляд на стан виконання нині діючого (сильнодіючого) бюджету.

Борг з ПДВ

      Податок на додану вартість є кайфом на всі часи та для всіх народів України. Ми вже й не згадуємо про те, що досі невідомо, яка все ж таки буде ставка того ПДВ: у вівторок Кабмін підготував для Президента проект чергового вето на закон, що передбачає пониження ставки до 17%... А от що точно відомо: до кінця цього року заборгованість держави з повернення переплаченого ПДВ його платникам упевнено обіцяє сягнути 3,7 млрд. грн. Це, власне, є одним з найнеприємнiших новорічних подарунків від бюджету-03 бюджетові-04.

      Нагадаємо: заборгованість у такому обсязі означає, що три з гаком мільярди гривень вилучено з обігових коштів підприємств та компаній. Причому найбільше від цього вилучення потерпають невеликі та середні підприємства — для них недоотримати 20% цих власних коштів часто-густо означає одне — банкрутство та припинення діяльності.

      Погасити борг держави з ПДВ — швидко і для всіх — не вдасться. Принаймні так твердять у Кабміні, і ваша авторка схильна вірити цим твердженням, оскільки чує їх не перший рік. Натомість буде (можливо) запропонована така система: погасити з бюджету борг невеликим підприємствам, для яких без компенсації ПДВ — повний «гаплик». Тобто розрахуватися протягом 2004 року з тими, кому держава винна, скажімо, до одного мільйона гривень. З рештою жадаючих (тих, хто має бізнес у металургії, хімії тощо) — трохи складніше. Їм пропонується повертати борг з бюджету протягом п'яти років, але вже з відсотками. Так, начебто держава взяла у них кредит на ті 5 років. Причому відсотки мають бути не меншими, ніж по звичайних банківських кредитах (на сьогодні це десь 19-21% на рік. У гривнях, звичайно). Підприємствам та компаніям, що з першого січня 2004-го погодяться на таку реструктуризацію, податківці гарантують (о, як звучить) на майбутнє — вчасне поверненння поточних ПДВ-компенсацій. Чи спрацює така хитра система — подивимося, але це принаймні хоч якесь світло у кінці боргового тунелю.

Податкові та інші дрібнички

      Щодо ставки ПДВ у 2004-му. Уряд скаржиться на те, що знижується ставка податку на доходи громадян, та й податок на прибуток підприємств знижено з 30 відсотків до 25, то де ж ті доходи бюджетові взяти? Мовляв, не можна знижувати ставку ПДВ.

      Натомість усе більшої популярності в урядових кабінетах набуває ідея, жахлива й неможлива для малого бізнесу та «індивідуалів». А саме: підвищити платню за торговий патент (чи в чотири рази, чи у двадцять — ще не вирішили); разів у шість підвищити податок для підприємців — фізичних осіб; забрати — цього разу вже у юридичних осіб — право замість ПДВ сплачувати єдиний податок. У перекладі на мову економічної практики це означає закопати малий бізнес, та ще й зверху пострибати — щоб уже нікуди не виліз.

      Веселімося далі. Приватизація. Точніше, доходи від неї, які щороку стабільно залишаються такою собі кабмінівською мрійкою. Хоча приватизаційні доходи і не включено (слава Богові) до Загального фонду бюджету, але ці «мрійки» дещо дратують — і цього року, і, вочевидь, дратуватимуть року наступного. Звідки автори бюджетних проектів беруть ці цифірки — загадка. Але не з натури, це точно. Бо натурально — останній свіжісінький приклад: ФДМУ продав заводик у Дніпропетровську. Заводик робить залізничні цистерни. Так от, виручили за нього суму, що дорівнює аж двомісячному прибутку від продажу тих цистерн. Шановні, то, може, почекаємо до жовтня наступного року з плануванням доходів від приватизації? Поки політичні питання не повирішуємо...

Регіональні плачі

      Під час верстки чергового бюджету пожвавлюється рух не тільки між ВР та КМ (із заходом до Адміністрації Президента): з регіонів, областей та міст їдуть, летять, телефонують до Києва знервовані ходоки. Щоправда, деякі «регіонали» вже вкорінилися у столиці й навіть заколосилися тут. Але ж не всі. «На місцях», як досі, за старою звичкою, люблять казати наші керівні кадри, з грошима як завжди — швах. Цього року місцеві бюджети по всій Україні недоотримали 2,4 мільярда гривень. А саме на них, на місцевих бюджетах, висить і «комуналка» і, великою мірою, «соціалка». Коментарі, я думаю, зайві. Хіба що, знов-таки, нагадати, що з цим кричущим недофінансуванням будуть зустрічати у регіонах і Новий рік, і новий бюджет.

      На місцях забiльшого нарікають на зниження ставки оподаткування доходів громадян. Хоча власне громадяни, якщо я не помиляюся, не проти були платити зі своїх доходів 13% замість тридцяти-двадцяти... Нині регіональні вимоги зводяться у цьому питанні до одного: знову підвищити ставку податку — мінімум до 15 відсотків. Кабмін схильний почути ці вимоги. Воно, може, і слушно, але чого ж було кукурікати про 13%, як сонце не зійшло? Народ може від цього смикання дуже стомитися платити податки...

      Остання на сьогодні з «дрібничок» — плановані доходи від продажу військового майна. Армія у нас таки скорочується, хлопців на строковій службі все менше, офіцерів — теж. Минулого року ухвалено закон про господарчу діяльність армії, а зиску щось не видно. Втiм, за оцінками експертів, за «мілітарні іграшки» можна було б виручити мільярд гривень. Не завадило б, еге ж?

Назад, у минуле?

      Непогано було б зберегти той невеликий, але позитив, що маємо. Скажімо, пропонується наступного року збільшити збір з операцій купівлі-продажу безготівкової валюти з 1 до 2 відсотків. Цього року при обміні готівки такого збору не було — і Нацбанк твердить, що «призупинення в поточному році норми збору 1% до Пенсійного фонду з операцій купівлі готівкової іноземної валюти позитивно позначилось на детінізації валютного ринку України. Середньомісячний обсяг операцій обмінних пунктів зріс з 65 млн. дол. до 250 млн. дол. США. А у річному розрізі зростання відбулося у 4 рази. Відбулась радикальна детінізація готівкового валютного ринку». Нащо ж гнобити такий позитивний результат?

      Але вернімося до планів підвищення збору до Пенсійного фонду України при купівлі безготівкової валюти з 1% до 2%. Фактично це є додатковим податком на імпортерів, а левова частка (три чверті) українського імпорту — енергоносії, сировина та інвестиційні товари. Отже, на завезення всього цього добра збільшаться не тільки витрати власне імпортерів — збільшаться й витрати підприємств — споживачів імпортованої продукції. Здавалося б, що там за різниця: один відсоток чи два? Але назагал по імпорту цей відсоток «тягне» на сотні мільйонів. Доларів. Оскільки втрачати підприємства не люблять (а хто любить?), то ймовірно, що разом із 2% на користь Пенсійного фонду одержимо чергову хвилю бартеризації, тінізації та решти неприємностей. Хвилю, може, й не глобальну, але навіщо псувати власний — й без цього не дуже сприятливий — інвестиційний клімат? А водночас — знижувати рентабельність імпортоорієнтованих та енергомістких галузей?

Серпом по ВВП

      І цю «пісню про село» почнемо, знову-таки, з останніх кабмінівсько-парламентських новин. Високі сторони дійшли згоди, що неврожай — це не зловорожі витівки хліборобів та всіляких агрофірм. Просто вищі сили, вочевидь, прогнівалися: може, на експортерів зерна, а може, й на все сільське начальство. І от (для того, щоб було не так боляче від нестачі хліба та борошна) тим, хто нині везе зерно в Україну, вирішено дати зелене світло. Світло виглядає так: імпортні поставки пшениці звільняються від мита та постачальники-імпортери не платять при ввезенні пшениці ПДВ (втім, мусять-таки його сплатити за півроку).

      Вочевидь, з'являться у продажу мінімум два сорти «соціального» — тобто дешевого, але поживного, висококалорійного, хліба. У свою чергу, місцеві адміністрації не мають прямо обмежувати ціни на «несоціальні» хліб та борошно. Натомість на ці товари пропонується встановлювати обмеження рентабельності — відповідно до затрат виробника: якщо для того, щоб зробити білу булку, він витратив 1 грн., то продавати її виробник має, наприклад, на 5 — і не більше — відсотків дорожче. І так до 1 липня 2004-го. Те ж регулювання, але виглядає трохи більш по-ринковому...

      І ще один суттєвий момент — треба, нарешті, зняти ці спецкордони між областями, які не дають можливості перевозити (продавати, купувати) хліб та борошно зі, скажімо, Донеччини, на, скажімо, Луганщину. Про що вже начебто і домовилися.

      Йдемо далі по селу. З першого січня 2004, у зв’язку з пенсійною реформою, буде запроваджено 32% відрахування до Пенсійного фонду із заробітної плати у сільському господарстві. Ці відрахування мають сплачувати роботодавці — агрофірми тощо. А щоб вони не захворіли з перенапруги, роботодавцям належить компенсація цих пенсійних відрахувань — компенсація, ясна річ, з бюджету. На це потрібно десь 900 млн. грн., а зважаючи на неврожай та депутатський популізм, остаточно вийде мільярда півтора. У бюджеті наступного року замість цих 1,5 млрд. заплановано 180 млн. Чорні діри трапляються, як бачимо, не тільки у космосі. Отже, цього року буде — скоріш за все — закладена ще одна неприємність для року майбутнього.

      А назагал 2003 року рідна держава «вкачала» у рідне село — і напряму, і опосередковано — більш як 14 мільярдів гривень. Через дотації на молоко-м'ясо, через компенсацію по ставках банківських кредитів, через закупівлі до Держрезерву. Власне, все як завжди. Крім одного: у 2003 продали сільгосппродукції на 22 відсотки менше, ніж минулого року. А це, якщо у гривнях, мінус 4 млрд. Так що найбільший, глобальний, «привіт» від неврожаю полягає у зниженні реального ВВП України на 12% від запланованого. Відповідно змінилися на вигляд і всі реальні макропоказники цього року. Наприклад, на сьогодні той же ж Пенсійний фонд недофінансований вже на 10%. Щоправда, і в уряді, і в Пенсійному фонді при плануванні майбутні доходи традиційно і свідомо занижують, так що 10% «мінус» — це поки що не катастрофа. Однак симптоми насторожують. Неприємно, скажімо, що знову почала зростати заборгованість держави бюджетникам.

      Якщо скласти все докупи і припустити, що до кінця року все буде йти так, як ішло, то під ялинку одержимо бюджет-2003 з дефіцитом у шість-сім відсотків. Від якої пічки танцюватиме бюджет наступного року, залежить не в останню чергу від швидкого (наскільки це взагалі можливо) та ефективного подолання наслідків стихійного лиха — неврожаю. А поки що аграрним серпом таки урізали річний наш ВВП. Як і було сказано.