Намагання продати китайським інвесторам «Мотор Січ» може посварити Україну зi США

28.08.2019
Намагання продати китайським інвесторам «Мотор Січ» може посварити Україну зi США

Активи українського авіабудівного заводу можуть стати розмінним пішаком у великій геополітичній грі між двома важковаговиками — США та Китаєм.

Китайські інвестори максимально наблизилися до своєї мети, яку вони реалізовують із 2015 року, — купівлі запорізького заводу «Мотор Січ».

 

Оборудка вже зараз виглядає скандальною і має відчутний політичний присмак, а тому може бути заблокованою у будь-який момент.

 

Причому в бізнес-процес уже сьогодні втягнуті перші офіційні особи Сполучених Штатів Америки.

 

І цей факт переводить звичайний інвестиційний проект у розряд полiтичних.

Гроші — на Сході

Компанія «Мотор Січ» є одним із найбільших світових виробників двигунів авіаційної техніки й одним із головних авіаційних підприємств пострадянського простору. Також виготовляє промислові газотурбінні установки. Свою продукцію запоріжці експортують у 100 країн світу. Підприєм­ству належать кілька великих заводів, авіакомпанія «Мотор Січ» і ТРК «Алекс». Прибутки компанії в 2018 році становили 1 мільярд 856,81 мільйона гривень. Ця цифра була меншою у 2,1 раза за результати попереднього, 2017, року. У 2019-му фінансова ситуація тут стала ще гіршою, і замість прибутку в першому кварталі нинішнього року «Мотор Січ» отримала збиток у сумі 425,75 млн грн. 

 
Президент компанії В’яче­слав Богуслаєв є доволі публічною людиною, це український політик, депутат 5, 6, 7 та 8 скликань Верховної Ради, «регіонал», а потім балотувався як самовисуванець. Богуслаєв входить у список 25 найбагатших людей України. 
 
Сьогодні компанія «Мотор Січ» активно працює над новим вертольотом цивільного призначення МСБ-8, необхiдним для виконання широкого спектру комерційних завдань. 
 
Іншими словами, на перший погляд ми бачимо доволі традиційну картину: провідний ще у недалекому минулому виробник авіаційної техніки останнім часом зазнає фінансових втрат, а тому змушений шукати інвесторів. Тим паче, вони необхідні йому для налагодження випуску нової продукції.
 
Інвестор, який погодився працювати із запорізьким підприємством, знайшовся у Китайській Народній Республіці ще в 2015 році. Спочатку йшлося про компанію Beijing Skyrizon Aviation.
 
Утім потім на її місце прийшли китайські ж Skyrizon і Xinwei Group, які вже придбали половину акцій «Мотор Січ» і подали на узгодження в Антимонопольний комітет України цю угоду.
 
«Китайські компанії вже купили акції. Тепер рішення за АМКУ, коли воно буде — ми не знаємо», — повідомив ЗМІ директор зi зв’язків iз громадськістю ВАТ «Мотор Січ» Анатолій Малиш.
 
Високі зарплати, соціалка і 100 млн доларів за один підпис!

Сьомого червня нинішнього року Антимонопольний комітет України отримав спільну заяву вітчизняного Укроборонпрому і китайських компаній Skyrizon і Xinwei на концентрацію понад 25% і 50% акцій «Мотор Січі» для спільного управління і контролю над підприємством. Відповідну справу комітет відкрив на початку липня, проте з рішенням явно не поспішає. 

Компанії-покупці обіцяють надати авіабудівнiй галузі України грантове фінансування на 100 млн доларів. Якщо АМКУ, ясна річ, дасть свій дозвіл.
 
Надходження цих коштів, за словами джерела, до спеціального фонду вже передбачено пунктом 9 статті 11 закону про Держ­бюджет України на 2019 рік — 2,8 млрд грн за курсом на момент ухвалення держкошторису.
 
Ця умова — одна з головних в узгоджених в уряді домовленостях між китайськими інвесторами і Укроборонпромом разом iз передачею української держкорпорації більше 25% акцій «Мотор Січ».
 
Як відомо, проект iз розвитку виробництва авіаційних двигунів в Україні і будівництва великовузлового виробництва в Китаї було розпочато в 2015 році на базі договорів про співпрацю між «Мотор Січ», Skyrizon і Xinwei Group. Відповідно до домовленостей, українське підприємство в 2016 році вже отримало пільгове кредитне фінансування на 100 млн доларів, а в китайському місті Чунцин уже розпочато будівництво складального виробництва.
 
Базовим документом спільного україно-китайського проекту є договір про співпрацю від 27 квітня 2018 року між Україною в особі Укроборонпрому і групами компаній Skyrizon і Xinwei, який пройшов незалежну експертизу за британським правом однієї з найбільших світових юридичних компаній.
 
Окрім коштів, китайські компанії готові взяти на себе й соціальні зобов’язання. Серед них — збереження робочих місц­ь, зарплати, забезпечення заводу замовленнями на достатньому для його розвитку рівні. Йдеться також про інвестиції у розробку нових двигунів і їх модернізацію, індексацію зарплати на рівень інфляції.

Краще Китай, ніж Росія

Прихильники продажу «Мотор Січі» китайцям наводять свої аргументи «за». З одного боку, за їх словами, продаж дозволить «розплутати» вкрай заплутану і непрозору структуру власності компанії, пов’язану з офшорними компаніями, що нібито мають прямий стосунок до почесного президента компанії В’ячеслава Богуслаєва.
 
А тому, як стверджують експерти, після реалізації угоди про купівлю «Мотор Січі» має стати частиною глобальної публічної компанії, прозорою для управління і контролю, ухвалення рішень та діяльності на ринках iз точки зору норм міжнародного права. Зрештою, угода дасть шанс «Мотор Січі» вийти на китайський ринок збуту, зберігши виробництво в Україні.
 
Останній пункт неабияк важливий для компанії і Укроборонпрому з урахуванням ниніш­ньої політичної ситуації. Адже основним ринком збуту для підприємства історично була Росія, після ж російської агресії в 2014 році обсяг доходів упав більш ніж ушестеро, і в даний час на заводі вирішено працювати скорочений робочий тиждень.
 
 
А тому, як вважають аналітики, найадекватнішим виходом із ситуації, що склалася, є перехід на великий і надзвичайно потужний ринок КНР.
 
Джерело в уряді, яке поінформоване про наразі не оприлюднені деталі двосторонньої угоди, зазначає, що у тексті прямо заборонені поставки обладнання і технологій підприємства «Мотор Січ», його дочірніх підприємств, через посередників або через підприємство в м. Чунцин у такі країни, як Росія, КНДР, Ірак.
 
Цей пункт дозволяє уникнути підозр, буцімто запорізьку компанію намагаються «злити» росіянам чи використовувати як прокладку для незаконного експорту зброї у держави, які перебувають під забороною світового співтовариства. 
 
Також, як зазначають експерти, «Мотор Січ», на відміну від інших підприємств, схожих за номенклатурою продукції, уже понад 25 років є приватним підприємством, що не належить до числа стратегічних з точки зору українського законодавства. А його акції до недавнього часу котирувалися на біржах — якщо точніше, до квітня 2018 року, коли суд за клопотанням слідчого СБУ призупинив їх обіг.

Купівля заради технологій?

Утiм існує й інша оцінка ситуації, за якою китайський інвестор прагне купити «Мотор Січ» лише для того, аби зруйнувати підприємство і таким чином усунути конкурента.
 
Її висловив, зокрема, військовий експерт, журналіст Юрій Бутусов. За його словами, продаж акцій компанії «Мотор Січ» може призвести до того, що китайці «викачають» потрібні їм технології і знищать компанію. Українці через це втратять робочі місця, а Україна — одне з найбільших підприємств iз виробництва двигунів.
 
Як вважає Бутусов, китайці сьогодні масово переманюють українських учених, щоб вони працювали на їхню оборонну промисловість і приносили нові ідеї та технології. Процес уже йде, але в Пекіні ще не отримали доступ до всіх необхідних їм українських технологій.
 
А тому, на його думку, придбання компанії «Мотор Січ» може призвести до технологічного стрибка китайців у сфері виробництва вертольотів, оскільки саме двигуни створюють справжню бойо­ву платформу.
 
«Завод після «скачування» технологій, імовірно, буде знищено. Китайці скуповують технології, їм не потрібні робочі місця в Україні. Треба захистити підприємство, зберегти виробництво в Україні. Антимонопольний комітет повинен відмовити в оформленні угоди», — сказав Бутусов, додавши, що «Мотор Січ» має величезні перспективи розвитку.
 
Так, за його словами, підприємство, наприклад, експортує свою продукцію у високотехнологічний Ізраїль. 
 
Порятунком для «Мотор Січі», на думку експерта, є не продаж активів запорізької компанії китайським інвесторам, а виробництво власних вертольотів, до якого в Запоріжжі вже активно готуються. Але для цього компанії потрібно дер­жавне замовлення. «Стратегію розвитку «Мотор Січі» мають визначати на рівні керівництва РНБО і президента України», — підсумував експерт.

Продати чи посваритися з Трампом?

Утім дискусія на тему «Чи варто продавати «Мотор Січ»?» нещодавно вийшла за межі суто внутрішньоукраїнського питання — і потенційною оборудкою зацікавилися у США, причому на найвищому рівні. 
 
«Китайцям потрібна ця компанія, тому що двигуни — найбільш вразливе місце китайської оборонної промисловості. А посилення Китаю для Сполучених Штатів — питання національної безпеки», — пояснив Бутусов.
 
Переконати українське кері­вництво в цьому спробує особисто радник президента США з національної безпеки Джон Болтон. Як стверджує газета The Wall Street Journal, посилаючись на дані з адміністрації президента США, Болтон планує на цьому тижні відвідати Київ і зустрітися з керівництвом підприємства.
 
У Білому домі вважають, що українсько-китайська угода дасть Пекіну важливі оборонні технології і дозволить Китаю розширити свій військовий потенціал. За даними американських урядовців та авіаційних служб приватного сектору, китайці особливо хочуть виробляти важкі авіадвигуни.
 
«Ми саме утримаємо китайців від оволодіння цією технологією», — зазначає чиновник адміністрації президента США.
 
«Це все є частиною стратегії національної безпеки та національно-оборонної стратегії. Це стратегічна конкуренція з Китаєм», — наводить американське видання слова високопоставленого працівника адміністрації президента США.
 
Вчора стало відомо: інформація про візит Болтона — зовсім не фейк. У своєму твіттері радник президента США з національної безпеки підтвердив, що він таки прибуде з візитом до Києва, проте конкретних дат він не вказав. «Президент (Дональд Трамп. — Ред.) провів продуктивні зустрічі в Біарріці на G7. Я з нетерпінням чекаю моїх майбутніх зустрічей iз нашими партнерами в Києві, — написав він.  — Ми підтримуємо зусилля президента Зеленського щодо реформ і його бачення створення сильної і процвітаючої України».
 
...Ситуація, яка розгортається сьогодні навколо «Мотор Січі», стане ще одним важким екзаменом для президента Володимира Зеленського і тестом на його політичну зрілість. Адже запустити проект, нехай навіть і суто інвестиційний, який не несе загрози для України, означає посваритися з адміністрацією Дональда Трампа. А також будь-яким іншим американським президентом, що в перспективі може зайняти його місце. 
 
Якщо Україна відмовиться продавати «Мотор Січ» без видимих на те підстав після кількох років перемовин, це може означати охолодження з Китаєм, а також згортання інших інвестиційних проектів.
 
Піти ж на повiдку у США, не отримавши взамін стратегічних обіцянок для України, також означатиме поразку Зеленського. Але результати виходу Зе із цього економічно-геополітичного кульбіту можуть виявитися напрочуд важливими для нашої держави.