Класика і креатив: чим вражатиме у червні Національна опера України

29.05.2019
Класика і креатив: чим вражатиме у червні Національна опера України

Репертуар першого літнього місяця в Національній опері України традиційно багатий постановками, в яких усе, як у житті — і сміх, і сльози, і любов. 

1 червня — «За двома зайцями»

 
Не кожній сучасній виставі вдається так відверто і беззастережно закохати в себе глядачів, як це сталося з балетом «За двома зайцями» Юрія Шевченка. Балетмейстер-постановник Віктор Литвинов знайшов такі вдалі прийоми, що «прочитати» історію Голохвастого буде цікаво навіть незнайомому із сюжетом глядачеві. 
 
 
 
Згідно із задумом постановника, у виставі є дві ролі Голохвастого — молодого та старого. Наприкінці квітня у ролі старшого з них дебютував улюбленець публіки драматичний актор Олексій Вертинський, який iз першого виходу підкорив глядачів. І от 1 червня знову буде щаслива нагода побачити зірку кіно та театру Олексія Вертинського на сцені Національної опери України. 

7 червня — «Кармен» 

 
Попри те, що прем’єра опери «Кармен», лібрето до якої написали Г. Мельяк і Л. Галеві за мотивами однойменної новели Проспера Меріме, не мала особливого успіху, з часом вона посіла почесне третє місце в десятці найпопулярніших опер у світі. Серед відомих виконавиць головної партії — солістка Національної опери України Анжеліна Швачка, яка визнана однією з кращих Кармен сучасності. 
 
Перший раз Анжеліна виконала цю партію у 26 років, і відтоді її Кармен глядачі аплодували сотні разів у різних театрах Європи і в постановках різних режисерів. 
 
У списку головних партій в популярних операх у Анжеліни Швачки є ще один образ, який розкриває багатогранність виконавської майстерності співачки — це роль Попелюшки в однойменній опері Россіні. Ця опера вирізняється високою вокальною складністю, в ній можуть виконувати партії тільки співачки, яким підвладні всі секрети справжнього італійського бельканто, і тому на сцені Національної опери цю постановку можна побачити нечасто. 16 червня глядачі отримають прекрасну можливість знову зануритися в казку, сюжет якої знайомий з дитинства. Партію Попелюшки (Анджеліни) виконує Анжеліна Швачка. Анжеліна співатиме Анджеліну!
 

8 червня — «Весілля Фігаро» 

 
Першоджерелом балету «Весілля Фігаро», поставленого хореографом Віктором Яременком на музику Моцарта, як і однойменної опери композитора, стала п’єса французького драматурга П’єра де Бомарше «Божевільний день, або Одруження Фігаро». В
 
она була заборонена в Австро-Угорщині, оскільки, на думку влади, відверто висміювала аристократію і несла в собі революційні ідеї. Але Моцарт був відомим авантюристом, тому ризикнув не тільки створити оперу по забороненому твору, а й поставити її у Відні (1786 рік).
 
На сцені Національної опери України сюжет отримав не менш яскраве втілення зовсім в іншому жанрі, на основі зовсім інших виразних засобів. Передати комедійний сюжет і закручені інтриги без тексту, лише мовою танцю — завдання не з легких. Хореограф Віктор Яременко дав виконавцям, і не тільки головних партій, широкий простір для показу своєї танцювальної майстерності і водночас дав змогу заявити про себе як творців характерів. 
 
І, як годиться, — Фігаро тут, Фігаро там ... Опера Дж. Россіні «Севільський цирульник» (21 червня, 4-й прем’єрний показ) подарує не менше позитиву від зустрічі з улюбленим героєм, який не тільки виконує знайомі куплети, а й катається на самокаті.

12 червня — «Травіата»

Коли «Травіата» вперше була виконана 6 березня 1853-го у Венеції, це був відвертий провал. Опера не сподобалася ані критикам, ані публіці. Велика проблема виникла зі співачками: занадто пишною була героїня, що вмирає від сухот, і всі вважали, що це жарт. Іншою проблемою були костюми: опера виконувалася в сучасному одязі, що також було незвично.
 
У більш пізньому виконанні все це було змінено. І ось тоді опера здобула успіх в Італії. Широка публіка полюбила її — і в Європі, і в Америці. Нині «Травіата», що стала на 160 років старшою, одна з найпопулярніших і займає перше місце серед усіх виконуваних у світі опер.
 
Лібрето до опери написав Франческо П’яве, в основу  була покладена п’єса Олександра Дюма-сина «Дама з камеліями», заснована, у свою чергу, на напівавтобіографічному романі. Прототипом головної героїні роману була реальна жінка, паризька куртизанка Марі Дюплессі, що жила в першій половині XIX століття і в яку був закоханий молодший Дюма.
 
Олександр Дюма-син після знайомства з оперою «Травіата» сказав, що вже через 50 років ніхто не згадав би твір «Дама з камеліями», але завдяки Верді він став безсмертним.
 
Історію про знамениту куртизанку покладено не тільки в основу опери, а й балету «Дама з камеліями». 
 
Так, 23 червня відомий сюжет буде представлений балетною трупою. Хореографію здійснила художній керівник балетної трупи театру Аніко Рехвіашвілі на музику Л. Бетховена, Й. Брамса, І. Пахельбеля, Г. Форе, Е. Елгара, 
І. Стравінського. Головну партію виконає Анастасія Шевченко, яка настільки співпереживає своїй героїні, що не може стримати сльози навіть під час танцю.

19 червня — «Любовний напій» 

Два тижні — ось скільки часу знадобилося Гаетано Доніцетті, щоб на суд глядачів була представлена опера «Любовний напій». Зміст твору побудовано на низці різноманітних несподіванок, які в підсумку приводять головних героїв до позитивного результату.
 
Прем’єра відбулася на сцені міланського «Ла Скала» 12 травня 1832 року. Це був один iз найяскравіших прижиттєвих творчих тріумфів молодого, на той час дуже щасливого і натхненного, захмелілого від любові до дружини Вірджинії Гаетано Доніцетті, який писав цю музику не тільки для театру, а й для коханої жінки.
 
Опера сповнена тонкого гумору, душевних переживань і чуттєвості. Вона наповнює радістю, зачаровуючи своєю легкістю і унікальністю. Саме тому ця опера часто з’являється на найвідоміших світових сценах як у своєму класичному, традиційному вигляді, так і в різноманітних сучасних інтерпретаціях.
 
Партію Неморіно виконає улюбленець столичної публіки — Валентин Дидюк, який побалує глядачів ще й партією Рікардо в опері Дж. Верді «Бал-маскарад» (22 червня). І, за традицією, виступить в тандемі з іменитим Тарасом Штондою — цього разу в одноактній опері С. Рахманінова «Алєко» (29 червня). 
 
За матеріалами прес-служби НОУ.