В останній робочий день минулого тижня приватні перевізники Полтави порушили питання про підвищення вартості проїзду в міському транспорті на засіданні депутатської комісії (хоч його не було в заздалегідь визначеному порядку денному), проте так і не добилися, аби його винесли на розгляд.
Відтак, починаючи з 11 травня, приватні перевізники, яких не влаштовує плата за проїзд (вона і справді найнижча в Україні: 4—5 гривень за проїзд в автобусах і маршрутних таксі та 2 гривні — у тролейбусах), оголосили страйк.
Тож тепер містом курсує лише переповнений пасажирами (особливо в час пік) комунальний транспорт — загалом 47 тролейбусів та 10 автобусів КП «Полтаваавтоелектротранс», а на зупинках збирається чимало люду.
На зупинках громадського транспорту тепер збирається багато люду.
В Асоціації перевізників Полтавщини повідомили, що приватні перевізники офіційно відмовилися від дозволів на 66 міських маршрутів — відповідні документи передані до Полтавського міськвиконкому.
У своєму зверненні до полтавців вони просять вибачення за те, що більше, мовляв, не в змозі виконувати свою роботу.
«Насправді проблема виникла не сьогодні. Усі міські голови після Анатолія Кукоби ігнорували проблеми громадського транспорту. Остаточно ж нас загнав у безвихідь секретар Полтавської міської ради Олександр Шамота. Наприкінці минулого року в неформальній розмові він пояснив нам, що підвищити тариф на проїзд до президентських виборів неможливо, і пообіцяв зробити це після них.
Ми повірили й майже півроку працювали собі у збиток. Вибори минули, а в пана Шамоти — нова відмовка: він не може, мовляв, підвести народного депутата Сергія Капліна перед виборами до Верховної Ради. Іще півроку ми не витримаємо. Страшно подумати, що за таких «господарів», як Олександр Шамота, буде з Полтавою завтра. Нам це не байдуже, адже ми нікуди не емігруємо, хоча і змушені тепер шукати іншу роботу», — йдеться в повідомленні Асоціації перевізників Полтавщини.
Секретар Полтавської міської ради (він же виконувач обов’язків мера) Олександр Шамота закликав протестувальників та громадськість до діалогу 13 травня на 15-ту годину. Але представники приватних перевізників на зібрання так і не з’явилися.
— Питання підвищення вартості проїзду дуже болюче для громади. Саме тому я ініціював створення ось такого майданчика для діалогу, аби перевізники мали можливість довести громадськості обґрунтованість тарифів, які вони пропонують. Зробив це з однієї причини: дуже багато містян не розуміють, у чому полягають збитки цих підприємців, — пояснив Олександр Шамота.
— І якби перевізники мали обґрунтування підвищення плати за проїзд, вони б зараз надали відповідні розрахунки. Скажімо, в мене запитання до однієї з компаній, у розпорядженні якої 24 автобуси, і при цьому вона має 48 постійних водіїв та 12 таких, які працюють за сумісництвом. Тобто загалом 60 водіїв на 24 транспортнi засоби. На жаль, запитати ні в кого — представників перевізників немає. Ми спостерігаємо продовження того шантажу, що відбувається в місті через змову приватних перевізників із деякими чиновниками міської ради. Тож хотів би вибачитися перед полтавцями за тимчасові незручності й запевнити їх у тому, що найближчим часом ми зможемо відновити міські перевезення. Приватні перевізники подали документи щодо розірвання договорів про надання послуг із перевезень пасажирів на 40 міських маршрутах. Водночас деякі водії, з якими спілкуюся, готові хоч зараз виїхати на маршрути, але є погрози від великих власників про те, що їм поб’ють вікна, а то й зовсім спалять «маршрутки».
Яким же чином керівництво обласного центру збирається відновити міські перевезення? Олександр Шамота зазначив, що він уже виходив на сусідні міста з метою залучення тамтешніх перевізників. Окрім того, ведеться робота щодо залучення кредиту ЄБРР та купівлі комунального транспорту. Зокрема, Олександр Шамота висловив сподівання, що вже до осені місто отримає першу партію техніки — 40 транспортних засобів.
А тим часом на сайті міської ради з’явилася петиція Андрія Шаповала, котрий пропонує позбавити ліцензії перевізників, які порушують умови договору.
«Вони вимагають підвищення тарифу на проїзд, а якість перевезень бажає бути кращою. Адже навіть під час звичайного дощу «маршрутки» протікають», — зазначає автор петиції.
Він також пропонує розширювати мережу комунального громадського транспорту, аби не залежати від забаганок приватних перевізників.