Центральноазіатський союз: перспективи очевидні

08.05.2019
Центральноазіатський союз: перспективи очевидні

Європейський Союз як економічне і політичне об’єднання 28 європейських держав, незважаючи на деякі недавні політичні розбіжності, має багато переваг.
 
 
Багато з них, особливо ті, які стосуються спільної зовнішньої політики і політики безпеки, створення внутрішнього єдиного ринку, прагнуть перейняти інші країни, об’єднавшись для цього.
 
 
Саме з такою метою хотів організувати подібне міжнародне об’єднання і лідер Казахстану Нурсултан Назарбаєв, який не полишав цієї ідеї протягом багатьох років і виступав з ініціативою про створення аналогічного союзу в Центральній Азії.
 
 
На думку Назарбаєва, регіональна інтеграція центральноазіатських держав — Казахстану, Туркменістану, Узбекистану, Киргизстану і Таджикистану — здатна вивести економіку цих країн на новий рівень.
 
Після розпаду величезної багатомільйонної структури Радянського Союзу, який об’єднував п’ятнадцять республік, країни Центральноазіатського регіону потребують поступової інтеграції, — прогнозував Н. Назарбаєв.
 
Так, на початку 2000-х років між трьома країнами (Казахстан, Узбекистан і Киргизстан) було підписано Договір про вічну дружбу.
 
Всі регіональні держави входять до Тюркської ради, Тюркської парламентської асамблеї і до Міжнародної організації тюркської культури, куди також входить Туреччина. Основною метою ТЮРКСОЙ визначено співробітництво між тюркськими народами для збереження, розвитку і передачі майбутнім поколінням загальної матеріальної і культурної спадщини цих народів.
 
Наступне економічне об’єднання Центральної Азії було б доцільним для вирішення багатьох важливих загальних питань щодо створення єдиного ринку, розвитку туризму, гарантії загальної безпеки. У рамках інтеграційних ініціатив була також озвучена цікава ідея про організацію власного центральноазіатського візового режиму — такого собі спрощеного «Шенгену».
 
Експерти відзначають, що нововведення полегшить життя насамперед громадянам самого Центральноазіатського союзу (ЦАС), особливо для ведення бізнесу.
 
Переваги отримають і туристи, для них це — можливість відвідувати всі найцікавіші місця Центральної Азії в одному маршруті.
 
За аналогією з Митним союзом, передбачається зниження мита на ввезені товари між країнами-учасницями. Наприклад, із кожним роком відбувається зростання товарообігу між Казахстаном і Узбекистаном, між Узбекистаном і Туркменістаном, а ось обсяг товарообігу Таджикистану з країнами знижується. На думку експертів, входження в Центральноазіатський союз допомогло б вирівняти ситуацію, що склалася.
 
У питанні створення ЦАС можна відштовхуватися від досвіду Європейського Союзу. Адже ще в 1990-х роках, після першого винесення цієї ідеї на розгляд Нурсултаном Назарбаєвим, її сприйняли неоднозначно, виходячи з того, що в ЄС є чільна країна, яка перебуває на домінуючій позиції, і саме Казах­стан претендує на цю роль.
 
Особливість, яку необхідно враховувати при створенні ЦАС і яка явно відрізняє центральноазіатські країни від європейських, — це цінності. Адже так склалося історично і територіально, що країни, які об’єднає Центральноазіатський союз, мають схожі історію, традиції, культуру, релігійні напрямки, загальне світосприйняття. Як прийнято в Азії, це означає гарантовану взаємодопомогу і взаємовиручку, спільне вирішення проблем та компроміс у гострих питаннях.
 
Президент Туркменістану Гурбангули Бердимухамедов не раз підкреслював, що є прихильником створення в Центральноазіатському регіоні вільного економічного простору, де його країна, багата енергоносіями, зможе безперешкодно торгувати нафтою, газом, бензином і дизельним паливом.
 
Але на даному етапі особливих просувань у питанні створення ЦАС не спостерігається. Незважаючи на прогнозоване поліпшення в усіх галузях, які принесе ЦАС, процес його створення гальмує питання про делімітацію кордонів між деякими державами, де до цих пір є спірні моменти.
 
При цьому організація ЦАС передбачає таку перспективу, як створення військово-політичного блоку для протидії зовнішнім загрозам країнам Центральної Азії. Адже на сьогодні важливо і те, що Центральноазіатський союз — це можливість для союзницьких держав зберегти свою незалежність і підтримувати рівні та стабільні відносини із cусідніми країнами.