Об’єднані Моцартом: хто і чим вражатиме на другому міжнародному ХарківМузикФесті

20.03.2019
Об’єднані Моцартом: хто і чим вражатиме на другому міжнародному ХарківМузикФесті

Сяятиме на харківській фестивальній сцені відома у світі сопрано Ольга Бусуйок. (Фото KharkivMusicFest.)

«Зізнайся, що ти її слухаєш...» Це слоган уже другого міжнародного ХарківМузикФесту. Два тижні, із 23 березня по 7 квітня, Харків наповнюватиметься класичною музикою виконавців найвищого гатунку. 

Минулоріч фестивальні події і концерти оберталися навколо генія Баха, а тепер — незрівнянний Моцарт. У програмі фестивалю — 4 грандіозні за наповненням і представницьким складом музикантів концерти.

До слова, з кольорових, графічних, кубічних постерів містянам і користувачам соцмереж Вольфганг Амадей підморгує уже давненько, закликаючи долучатися до наймасштабнішої музичної події весни у Харкові.

А ще в десяти різних місцях міста не перший день привертають увагу перехожих розмальовані піаніно. До проекту Art&Piano одні долучилися, подарувавши фестивалю свої музичні інструменти, інші — створивши з них витвори мистецтва. А грати на них може кожен бажаючий.

Амбіції — стати визнаним європейським фестивалем

KharkivMusicFest — безперечно, фестиваль класичної музики, але його мета — показати, якою вона може бути різною і привабливою,  і кожного спонукає ставати кращим.
 
За останні два роки в музичному житті Харкова відбулося кілька дуже важливих інфраструктурних змін: зокрема, відкриття двох кардинально реконструйованих залів Філармонії та ребрендинг Харківського Національного театру опери та балету імені Миколи Лисенка в «Схід Опера».
 
Комусь може здатися дріб’язком такий факт, як покупка меценатами кількох нових роялів для Харківської середньої спеціальної музичної школи-інтернату.
 
Утім, це турбота не лише про конкретних дітей, а й про суспільство загалом. Бо, як переконують зарубіжні дослідження, музично грамотні люди успішніші і рідко обирають слизьку життєву дорогу.
 
 
«ХарківМузикФест цього року робить декілька серйозних кроків на шляху до реалізації амбітної ідеї стати визнаним масштабним європейським фестивалем», — акцентує ініціатор його проведення Станіслав Христенко.
 
Найперше: основна концертна програма складається винятково з виконавців, яких можна почути на головних європейських майданчиках у цьому концертному сезоні.
 
Піаніст Джордж Лі виступить у Харкові між концертами у Флоренції, Лондоні та Мюнхені; секстет «Музикантів Лувра» вже виконав в цьому сезоні харківську програму на Мальті та в Берліні; диригент Mozart Gala Андрій Юркевич щойно повернувся з прем’єрної постановки Оперного театру Генуї. 
 
Фестивальний оркестр KharkivMusicFest складається не тільки з музикантів та концертмейстерів головних оркестрів України, а й із гостей, у тому числі концертмейстерів оркестрів та музикантів відомих квартетів із Грузії, Німеччини, Польщі та Чехії. Скажімо, знайомтесь — Агата Шимчевська, переможиця 13-го Міжнародного конкурсу скрипалів імені Генріка Вєнявського в Познані в 2006 році.
 
Вона виступала у найпрестижніших концертних залах, зокрема Карнегі-холлі у Нью-Йорку, Кеннеді-центрі у Вашингтоні, Вігмор холлі у Лондоні, Театрі Єлисейських полів у Парижі, Концертгебау в Амстердамі, залі Берлінської філармонії, Sala Sao Paulo в Бразилії, Сеульському центрі мистецтв, а також на найвідоміших концертних майданчиках Китаю, Японії, Канади, Тайваню, Чилі, Колумбії та Ізраїлю.
 
Агата Шимчевська регулярно виступає з Анн-Софі Муттер та «Віртуози Муттер», гастролюючи на чотирьох континентах із 2014 року. Агата Шимчевська — перша скрипалька визнаного у світі ансамблю Шимановський-квартет.
 
Заключним 7 квітня стане концерт Mozart Gala. Зокрема, сяяти на харківській сцені та вражати слухачів «золотим тембром та перлинами колоратур» (Bachtrack) буде відома сопрано Ольга Бусуйок. Вона є переможницею багатьох найпрестижніших музичних конкурсів, а також виконувала головні ролі в постановках оперних театрів Барселони, Варшави, Дубая, Лос-Анжелеса, Мадрида, Неаполя, Шанхая, Штутгарта й інших.
 
Варто ще зауважити, що грандіозні гала-концерти, в яких звучать найвідоміші шедеври Моцарта, проходять на кращих концертних сценах світу — у Берлінській опері, Віденській філармонії, концертному залі «Плейєль» у Парижі ...

Подвоєння соціальної відповідальності

Минулоріч у рамках фестивалю, наприклад, відомих у світі музикантів Станіслава Христенка і Мирославу Которович можна було побачити в одному концерті з вихованцями навчального закладу для діток із вадами зору.
 
Другим з основних напрямів і нині — неконцертні проекти з освітніми, просвітницькими та комунікаційними складовими. Кількість таких проектів зросла з чотирьох до восьми. 
 
Цього разу фестиваль ініціює проведення першого професійного Форуму класичної музики в Україні KharkivMusicForum — майданчика для спілкування між представниками державних та приватних музичних установ, а також культурних фондів та меценатів.
 
Серед тем дискусії — важливість взаємодії бізнесу та професійного музичного середовища, ефективні кейси приватних музичних ініціатив, актуальність закону про меценатство, проблеми артистичного менеджменту, досвід міжнародної співпраці, популяризація класичної музики у медіа та фестивальний рух в Україні.
 
Спікерами форуму стануть представники оперних театрів Одеси, Харкова, Львова, Товариства друзів Дніпровської філармонії, мистецької агенції UKR Artists, інші.
 
Серед нових ініціатив — музичний лекторій Amadeus talk (безкоштовні просвітницькі лекції відомих українських музикознавців) та дитячій табір Amadeus Camp на базі Honey Music Studio з акцентом саме на класичну музику.
 
На лекціях розповідатимуть про центрального композитора цьогорічного фестивалю — Моцарта, а відомі харківські музиканти виконуватимуть його твори.
 
Фестиваль також запросив до участі у майстер-класах за спеціальностями «скрипка», «альт» та «віолончель» 24 березня учнів музичних шкіл, спеціалізованих музичних шкіл, студентів музичних училищ та консерваторій України.
 
Участь безкоштовна. Відбір, щоправда, на конкурс­них засадах. А до заявки на участь просили додавати біографію та відеозапис, не обмежуючи у виборі репертуару. 
 
Станіслав Христенко констатує: «Кращі музичні фестивалі не є майданчиками для реалізації виконавських амбіцій їхніх артистичних керівників, тому з цього року нинішній та майбутні артистичні керівники KharkivMusicFest не беруть участі в проектах та концертах фестивалю як виконавці, зосереджуючись насамперед на залученні кращих, на їхню думку, колег, та насолоджуватимуться їхніми виступами разом із харків’янами та гостями фестивалю».
 
Утім перед відкриттям харківського фестивалю його натхненника — зірку класичної музики світового масштабу, диригента і піаніста, лауреата понад 30 міжнародних фортепіанних конкурсів в Італії, Іспанії, Японії, Кореї, Словаччині, Україні, Казахстані, США, — можна було почути у концерті «Симфо-Опера» у Києві.