Відрізок траси Київ—Одеса до Білої Церкви може стати платним

19.03.2019
«Радісною» новиною для українських автомобілістів стало те, що Укравтодор від імені Служби автомобільних доріг міста Києва планує запровадити плату за проїзд по трасі М-05 «Київ—Одеса».
 
Платним проїзд хочуть зробити по автобану на ділянці від Кільцевої дороги Києва до міста Біла Церква. Відповідне рішення планується закріпити договором із київською компанією «Науково-виробнича фірма Мостопроект», яка виграла тендер на проведення робіт із розробки техніко-економічного обґрунтування будівництва концесійної автомобільної дороги «Київ — Біла Церква». 
 
Вартість розробки документації становитиме 5,4 млн. гривень (хоча первинна цінова пропозиція компанії становила трохи більше 7 млн. гривень).
 
Згідно з календарним планом, компанія «Мостопроект» зобов’язується надати техніко-економічне обґрунтування будівництва концесійної дороги до кінця грудня 2019 року.
 
Вартість проїзду від Києва до Білої Церкви, як повідомили у прес-службі  Укравтодору, становитиме ­4—4,5 євро. 
 
При цьому в пересічного українського водія явно виникне чимало запитань, зокрема, чому платня озвучується в євро; як бути з тими, хто їде не до кінцевої точки цього близько стокілометрового «маршруту», й найголовніше — чи матиме водій право ви­бору: платною чи «звичайною» дорогою їхати (адже закрадається підозра, що так зване будівництво полягатиме переважно в облаштуванні терміналів оплати на вже існуючій і поки що безкоштовній трасі М-05).
 
У Європі, куди ми так наполегливо йдемо, дійсно, більшість доріг платні, але автолюбитель має право вибору — їхати платним автобаном чи менш комфортною, але безплатною місцевою дорогою.
 
Додамо, що Одеська траса — це лише перша ластівка, адже в Укравтодорі планують зробити платними ще дві траси: Львів—Краковець та Львів—Тернопіль. 
 
Зауважимо, що наразі Україна займає 137-ме місце із 144 у рейтингу якості доріг від The World Economic Forum. І, можливо, все ж варто погодитися, що одним із шляхів поліпшення доріг є ідея побудувати платні траси. А першими платними дорогами в Україні можуть стати такі, що побудовані саме на умовах концесії. 
 
Концесійні дороги — це нові траси, створені з нуля приватним інвестором. І компанія, яка зробила дорогу, може брати з водіїв плату за проїзд. Така дорога якісніша, крім того, на автобані дозволяється вища швидкість руху. Але при цьому концесійну дорогу можуть будувати тільки за умови паралельно існуючої безкоштовної альтернативи. Законодавчо в Україні дозволено будувати дороги приватним інвесторам. Однак українські умови невигідні для бізнесу i, швидше за все, закони для втілення подібних проектів потрібно буде міняти.