«Радісною» новиною для українських автомобілістів стало те, що Укравтодор від імені Служби автомобільних доріг міста Києва планує запровадити плату за проїзд по трасі М-05 «Київ—Одеса».
Платним проїзд хочуть зробити по автобану на ділянці від Кільцевої дороги Києва до міста Біла Церква. Відповідне рішення планується закріпити договором із київською компанією «Науково-виробнича фірма Мостопроект», яка виграла тендер на проведення робіт із розробки техніко-економічного обґрунтування будівництва концесійної автомобільної дороги «Київ — Біла Церква».
Вартість розробки документації становитиме 5,4 млн. гривень (хоча первинна цінова пропозиція компанії становила трохи більше 7 млн. гривень).
Згідно з календарним планом, компанія «Мостопроект» зобов’язується надати техніко-економічне обґрунтування будівництва концесійної дороги до кінця грудня 2019 року.
Вартість проїзду від Києва до Білої Церкви, як повідомили у прес-службі Укравтодору, становитиме 4—4,5 євро.
При цьому в пересічного українського водія явно виникне чимало запитань, зокрема, чому платня озвучується в євро; як бути з тими, хто їде не до кінцевої точки цього близько стокілометрового «маршруту», й найголовніше — чи матиме водій право вибору: платною чи «звичайною» дорогою їхати (адже закрадається підозра, що так зване будівництво полягатиме переважно в облаштуванні терміналів оплати на вже існуючій і поки що безкоштовній трасі М-05).
У Європі, куди ми так наполегливо йдемо, дійсно, більшість доріг платні, але автолюбитель має право вибору — їхати платним автобаном чи менш комфортною, але безплатною місцевою дорогою.
Додамо, що Одеська траса — це лише перша ластівка, адже в Укравтодорі планують зробити платними ще дві траси: Львів—Краковець та Львів—Тернопіль.
Зауважимо, що наразі Україна займає 137-ме місце із 144 у рейтингу якості доріг від The World Economic Forum. І, можливо, все ж варто погодитися, що одним із шляхів поліпшення доріг є ідея побудувати платні траси. А першими платними дорогами в Україні можуть стати такі, що побудовані саме на умовах концесії.
Концесійні дороги — це нові траси, створені з нуля приватним інвестором. І компанія, яка зробила дорогу, може брати з водіїв плату за проїзд. Така дорога якісніша, крім того, на автобані дозволяється вища швидкість руху. Але при цьому концесійну дорогу можуть будувати тільки за умови паралельно існуючої безкоштовної альтернативи. Законодавчо в Україні дозволено будувати дороги приватним інвесторам. Однак українські умови невигідні для бізнесу i, швидше за все, закони для втілення подібних проектів потрібно буде міняти.