У німецькій федеральній землі Гессен вирішили відмовитися від традиційних оцінок.
Тепер державні школи (їх тут майже 1800) можуть за бажанням скасувати оцінки й повністю перейти від «цифр» до детальних письмових характеристик, повідомляє «Німецька хвиля».
Виняток зробили лише для старших класів гімназії, адже випускникам для вступу до вишів потрібен середній бал атестата.
Це рішення викликало гострі суперечки по всій Німеччині, оскільки досвід Гессена може бути поширений на всю країну.
Прихильники скасування оцінок вважають, що ставити бали — непедагогічно, що поділ учнів на успішних і неуспішних застарів, що низькі бали відбирають у дітей бажання вчитися.
Окрім, так би мовити, ідеологічних і психологічних аргументів, наводять і суто практичні. На думку Ільки Гоффманн, яка входить до правління профспілки співробітників освіти, письмова характеристика дає змогу оцінювати успішність учня з урахуванням нюансів краще, ніж у випадку з абстрактними балами.
У молодших класах початкових шкіл багатьох федеральних земель Німеччини оцінки вже давно не ставлять. Натомість у характеристиці після закінчення навчального року або півріччя пишуть: «Пройшов курс із природознавства» або «Виявляв активність на уроках природознавства».
Або навіть так: «Вирізнявся своєю активністю на уроках природознавства». Відчули різницю?
У німецькій початковій школі не заведено у підсумкових характеристиках сварити школярів за будь-що — лише хвалити. Але батьки чудово розуміють, що значить, наприклад, така фраза: «Активно обговорював з однокласниками почуте від учительки на уроці географії».
Тобто, простою мовою, розмовляв під час уроку. Такі формулювання, з одного боку, багато кажуть про успішність і поведінку школярів, впевнений Флоріан Кізер, який впродовж кількох років був заступником голови Учнівської ради землі Баден-Вюртемберг.
З іншого боку — не відбивають бажання навчатися, не засмучують школярів (і, що не менш важливо, їхніх батьків) через те, що в сусідки по парті табель та атестат кращі.
«Діти мають прагнути покращувати знання, а не бали, — вважають прихильники скасування шкільних оцінок у Німеччині, — і не мають боятися отримати четвірку, п’ятірку чи шестірку» (це найгірші бали у німецькій системі, а найвищий бал — одиниця).
Водночас оцінки в школі — це зовсім не фактор залякування, а лише орієнтир у навчанні, впевнені «традиціоналісти». Бо хороші й відмінні оцінки є чудовим стимулом для дітей: є до чого прагнути, наголошує президент Німецького союзу вчителів Гайнц-Петер Майдінґер.
Хочеться ще краще написати наступну контрольну, якщо, скажімо, за попередню ти отримав трійку. Конкретні бали показують рівень знання відповідного матеріалу, впевнений Майдінгер, і потрібно обов’язково знати свої слабкі сторони, щоб посилено над ними працювати.
І на слова противників шкільних оцінок, що нібито бали занадто «тиснуть» на «бідних учнів», «традиціоналісти» заперечують: такий «тиск» — набагато менший, ніж у дорослому житті, де також треба йти до успіху, прагнути більшого. Школа життя — це зовсім непогано.
Хай там як, а прихильників традиційної системи оцінювання в Німеччині все-таки більше. Адже, судячи з результатів соціологічного опитування, яке щойно провів Інститут дослідження суспільної думки Emnid, у Німеччині 75 відсотків респондентів підтримують шкільні оцінки, й лише 18 відсотків хочуть їх скасувати.