Фестивальними фарбами: у столиці Німеччини відкривається 69-й Берлінале

06.02.2019
Фестивальними фарбами: у столиці Німеччини відкривається 69-й Берлінале

У великому конкурсі Берлінале — історичний трилер «Гарет Джонс» польської режисерки Агнешки Голанд, спільне виробництво Польщі, Великої Британії та України.

7 лютого, вже завтра, у столиці Німеччини відкривається 69-й (!) міжнародний кінофорум.

 

Берлінале традиційно вважається одним із найавторитетніших, найфундаментальніших у світовій фест-ієрархії.

 

Одначе нині він вочевидь поступається Канну і Венеції.

 

Втім Берлін від самих початків (коли він стояв на межі двох світів, Східного і Західного, побіля знаменитої подільчої стіни) мав свою «фішку»: по-перше, збирав фільми зі Сходу, свідомо викликаючи діалог культур, а по-друге, робив акцент на ідеях не стільки художніх, скільки політичних та соціальних — тих, які могли б порятувати світ.

А чому б його й не порятувати чи принаймні не підремонтувати?

 

Косслік і наступники

 

Особливість нинішнього фестивального дійства — воно буде останнім для директора Берлінале Дітера Коссліка. 18 літ на чолі такого форуму — це вам не абищо.
 
Косслік прийшов на початку ХХІ століття, прийшов, коли постав новий багатоповерховий Berlinale Palast і весь фестивальний центр, якому годі шукати порівняння.
 
Аби якось урівноважити отой шик респектабельності, Дітер поводився на публіці украй нерозважливо, несолідно, сказати б карнавально — незрідка збираючи іронічні усмішки.
 
Одначе не це було причиною основних докорів директору в останні роки, а рівень фестивальної програми. На думку багатьох, до неї далеко не завжди по­трапляли достойні фільми.
 
Як до основної, так і до таких важливих її сегментів, як Panorama і Forum (останній витворився 50 літ тому і покликаний збирати картини експериментального, пошукового штибу).
 
Ще від минулорічного літа відомі імена тих, хто замінить Коссліка. Їх одразу двоє. Пост художнього керівника обійматиме 48-річний Карло Шатріан. Працював кіножурналістом, із 2013-го очолював дуже авторитетний фестиваль у Локарно.
 
А виконавчим директором призначено Маріетту Ріссенбек. Їй 62, тривалий час очолювала German Films, інформаційний центр міжнародної дистрибуції німецьких фільмів.
 
Має великий досвід у кіноіндустрії та широкі зв’язки, що важливо, аби Берлінале давав представницьку картину світового кіно.
 

Дволикий фест

 

Те, що фестиваль очолив тандем, у якому дотримано паритету жінки і чоловіка, навряд чи випадково.
 
Доводилося читати, скажімо, вимоги, аби у фестивальних програмах фільмів, чиїм режисером є жінка, було стільки ж, скільки й тих, які були продуковані під керівництвом чоловіка.
 
Відтак не дивно, що на сайті Берлінале неодноразово підкреслено: у великому конкурсі змагатимуться 17 фільмів, режисери 7 з них є жінки.
 
Хоча нині жінки приходять у кінорежисуру частіше, ніж чоловіки,— тож, дивись, за кілька років уже чоловікам доведеться боротись проти «дискримінації». Хоча ніби ж так очевидно: критерієм фестивального відбору має бути мистецька якість, а не стать кінотворців.
 
Якраз завдяки жінці-режисеру прапор України майорітиме біля Berlinale Palast. У великому конкурсі — історичний трилер «Гарет Джонс» польської режисерки Агнешки Голанд, спільне виробництво Польщі, Великої Британії та України, яку представляє компанія «Кінороб» (у її активі фільми «Незламна» і «Сторожова застава»).
 
70-річна Голанд — один із найвідоміших майстрів польського кіно. Два роки тому в Берліні, так само у конкурсі, була її стрічка «Слід звіра / Pokot», який отримав схвальні відгуки преси.
 
З особливим інтересом дивитимусь нову роботу Агнешки, оскільки 10 років тому мені пощастило брати участь (як одному зі сценаристів) у роботі над неігровою стрічкою «Живі» Сергія Буковського.
 
Одним із героїв картини і був Гарет Джонс, валлійський журналіст, який у 1930-ті приїздив у СРСР і Україну, намагаючись донести до правлячих кіл Заходу правду про український Голодомор.
 
І зіткнувся з майже цілковитою байдужістю — не в останню чергу вона пояснюється ефективною роботою радянської ідеологічної машини (як і нині, до речі, тільки вже російської).
 
Зрештою, Гарет загинув у монгольських степах — швидше за все, при активній «помочі» радянських спецслужб.
 
У головній ролі 33-річний британський актор Джемс Нортон. Серед інших його робіт — роль Андрєя Болконського у недавньому британському серіалі «Війна і мир», за романом Льва Толстого.
 

Катрін Деньов — Божою милістю

 

У конкурсі чимало знайомих імен. Скажімо, фільм «Золота рукавичка» німця Фатіха Акина (етнічного турка), який колись  отримав у Берліні «Золотого ведмедя». Цього разу його оповідь про серійного убивцю.
 
Знаменитий француз Франсуа Озон презентує фільм «Божою Милістю» — про сексуальне насилля над дітьми. Пікантність історії полягає в тому, що в ролі насильників постають католицькі священики.
 
Титулований француз Андре Тешине цього разу досліджує — у фільмі «Вороги» — коріння тероризму.
 
Причому йдеться про благополучну французьку сім’ю, наймолодший представник якої захоплюється радикальним ісламом. У ролі бабусі, глави тієї родини, Катрін Деньов.
 
Актриса вже майже 60 років працює в кіно — і на найвищому мистецькому і професійному рівні!
 
Класик китайського кіно Чжан Імоу так само давно в кіноіндустрії, і форму тримає. Цього разу у ретродрамі «Одна секунда», про фермера, фаната кіно.
 
Ну, і вже чиста політика і властиві їй інтриги в американській картині «Влада» Адама Маккея, одного з номінантів на цьогорічний «Оскар». Крістіан Бейл у ролі віце-президента Діка Чейні.
 
Актор маловпізнаваний у цій ролі. Ще б пак — додав 20 кілограмів живої ваги. Чого не зробиш заради мистецтва, та ще й найважливішого!