Міністерство освіти та науки запроваджує ЗНО для вчителів

29.01.2019
Підвищення кваліфікації та зростання заробітної плати на 20%. Усе це реально, якщо скласти ЗНО для вчителів.
 
У Міністерстві освіти та науки запускають пілотний проект — сертифікація для викладачів.
 
Учителі початкових класів за власним бажанням зможуть зареєструватися на проходження такої перевірки, проте вакантних місць на всю країну — всього тисяча. 
 
У кожній області таку можливість дадуть певній кількості педагогів. Найбільше місць отримає Львівська область (71), найменше — Луганська (15).
 
Надалі кількість можливих учасників і категорії планують розширити. Метою сертифікації є стимулювання педагогів із високим рівнем професійної майстерності до бажання розвиватися.
 
«Через механізм сертифікації ми хочемо віднайти тих кращих провідників Нової української школи, агентів змін, що готові ділитися та поширювати сучасні методики навчання. Реалізувати таку мету можна лише за умови добровільності процесу, тому ми ретельно слідкуватимемо за дотриманням цього принципу. 2019-го ми обмежили кількість учасників до 1 тис. осіб, а також поширили це лише на одну категорію педагогів — вчителів початкових класів», — прокоментувала міністр освіти на науки Лілія Гриневич.
 
У міністерстві також зазначили, що пілотування сертифікації продовжиться у 2020-му та 2021 роках, також планують розширити і кількість можливих учасників, і категорії вчителів, які зможуть брати участь у сертифікації.
 
У МОН уже встигли зазначити, що процедура непроста, але кожен, хто її пройде, отримає відповідний сертифікат, зможе зарахувати успішне проходження сертифікації замість атестації з підвищенням на одну кваліфікаційну категорію та отримати 20-відсоткову надбавку до заробітної плати.
 
Такі нововведення підтримує вчителька української мови та літератури з 5-річним стажем, а зараз аспірантка Київського університету імені Бориса Грінченка  Валентина Сотникова. Запевняє,  що зміни можуть позитивно вплинути на якість освітніх послуг.
 
«Через професійне вигорання багато представників нашої професії втрачають бажання навчатися, вдосконалювати свої навички, що призводить до прірви у розумінні між учнями та вчителями. Безперечно, можна назвати багато економічних та соціальних чинників, які сприяють такому становищу, але справжньою проблемою є небажання щось змінити. Учні потребують мобільного та сучасного наставника, який зможе зацікавити їх, заохотити до самостійної роботи та пошуку.
 
Якщо ж людина сама не хоче навчатися, то як може спонукати до цього інших? Ці нововведення допоможуть визначити тих, хто справді має сили та бажання розвиватися у школі, працювати з дітьми із задоволенням. Однак варто наголосити, що всі зазначені позитивні зміни матимуть місце лише за умови якісної, адекватної та добросовісної комісії», — прокоментувала «УМ» викладач. 
 
Тестування матиме три етапи — вивчення практичного досвіду роботи педагога: до кожного вчителя виїжджатимуть щонайменше два експерти, щоб оцінити діяльність незалежно та об’єктивно, проте про таку перевірку викладача попереджатимуть.
 
Другий етап — зовнішнє незалежне тестування та в кінці — електронне портфоліо, яке має містити заповнену анкету самооцінювання, опис власного навчального заняття (освітня програма, навчальний предмет).
 
Брати участь у перевірці зможуть вчителі зі стажем роботи від двох років, зареєструвавшись на сайті УЦОЯО до 1 лютого. Якщо педагог не впорається із завданнями, карати його не будуть.
 
«Навіть якщо вчитель не пройде сертифікацію, це ніяк не вплине на його роботу і статус», — підкреслила міністр Лілія Гриневич.
 
За її словами, МОН не вимагатиме звіти за результатами іспиту та вже попросило директорів не контролювати своїх співробітників у цьому питанні.
 
Погоджується з цим і викладачка Валентина Сотникова, вона запевняє, що є когорта викладачів, які не погодяться проходити таке тестування, проте, на її переконання, такі зміни необхідні для створення нових підходів у навчанні.
 
«Учителі не мають сприймати тестування як особисту образу. На жаль, більшість українських викладачів вважає, що всі курси підвищення кваліфікації та додаткові лекторії не можуть дати їм нічого цінного, адже вони мають власний досвід, який ніщо не замінить. Через таку самовпевненість страждають як учні, так і самі вчителі — регулярні перевірки можуть стати каталізатором позитивних зрушень у світогляді працівників сфери освіти», — переконана педагог.