Минулий тиждень відзначився яскравою спробою нарешті врегулювати проблему з автомобілями на єврономерах, названих у народі «бляхами».
Поки народні депутати у будинку під куполом намагалися затвердити постанову, яка б розставила всі крапки над «і», самі ж «бляхери», заблокувавши урядовий квартал, фактично взяли в заложники киян.
Після результативного голосування, яке подарувало власникам нерозмитнених машин чимало законодавчих бонусів та можливість вийти з незаконного статусу малою кров’ю, останні ж усе одно залишилися невдоволеними.
Депутатів звинуватили у всіх гріхах, обізвали нецензурними словами, а один із лідерів «бляхерського руху» навіть привселюдно спалив свій джип. «Краще б вони передали цю машину на фронт», — прокоментували цей вчинок у соцмережах.
Рада пішла назустріч
За закон №8487, ухвалений у другому читанні, проголосувало 250 народних депутатів. Документ, після того, як його підпише Президент України, запроваджує нову модель оподаткування акцизним податком легкових моторних транспортних засобів: замість оподаткування одиниці об’єму двигуна транспортного засобу існуватиме оподаткування одиниці легкового транспортного засобу.
Режими тимчасового ввезення або транзиту, за якими в Україні перебувають більшість «євроблях», можна буде перевести в режим імпорту при сплаті штрафу в розмірі 8500 гривень.
Засоби від розмитнення «євроблях» у 2018-19 роках, як планують законодавці, спрямовуватимуть на покриття дефіциту Пенсійного фонду.
За словами голови парламентського комітету із питань податкової і митної політики Ніни Южаніної, акцизний податок на авто планують розраховувати на основі таких базових ставок: нові авто з бензиновим двигуном — 50 євро замість нинішніх 102 євро, авто з дизельним двигуном — 75 євро.
При цьому, у залежності від об’єму двигуна та віку машини, вартість ставки змінюватиметься. Сума дорівнюватиме базовій ставці, помноженій на коефіцієнт двигуна і коефіцієнт віку, де коефіцієнт двигуна — це обсяг, поділений на 1000.
Наприклад, акциз на новий бензиновий автомобіль з об’ємом двигуна 1,6 тис. куб. см за новими розрахунками становитиме 80 євро. Якщо ж автомобіль уже «поколесив» європейськими дорогами, але термін експлуатації ще не перевищив 5 років, ставка акцизу становитиме 400 євро. Якщо ж завозимо до України старе авто, із терміном експлуатації до 15 років, треба буде заплатити 1200 євро.
Водночас акциз на новий дизельний автомобіль з об’ємом двигуна 1,6 тис. куб. см за новими розрахунками становитиме 120 євро, до 5 років — 600 євро, до 15 років — 1800 євро.
Вирахуй акциз сам
У пояснювальній записці до законопроекту міститься формула, за якою кожен автовласник може порахувати, у яку суму йому обійдеться автомобіль із Європи.
Так, ставка податку для відповідного транспортного засобу визначається за формулою: Ставка = Ставка базова х К двигуна х К віку.
У цій формулі ставка базова дорівнює ставці податку в євро за один транспортний засіб:
— з двигуном внутрішнього згорання з іскровим запалюванням та кривошипно-шатунним механізмом з об’ємом циліндрів до 3000 куб. см — 50,0;
— з двигуном внутрішнього згорання з іскровим запалюванням та кривошипно-шатунним механізмом з об’ємом циліндрів понад 3000 куб. см — 100,0;
— з двигуном внутрішнього згорання із запалюванням від стиснення (дизелем або напівдизелем) з об’ємом циліндрів до 3500 куб. см — 75, 0;
— з двигуном внутрішнього згорання із запалюванням від стиснення (дизелем або напівдизелем) з об’ємом циліндрів понад 3500 куб. см — 150,0.
У цій формулі коефіцієнт двигуна — це коефіцієнт, який визначається діленням об’єму циліндрів двигуна внутрішнього згорання відповідного транспортного засобу в куб. см на 1000 куб. см.
К вік — це коефіцієнт, що дорівнює кількості повних календарних років iз року, наступного за роком виробництва відповідного авто, до року визначення ставки податку.
Встановлено також граничний коефіцієнт віку імпортованого автомобіля: 15. Тобто, якщо автомобілю 16, 18, 20 чи навіть більше років, граничний коефіцієнт усе одно розраховуватиметься як п’ятнадцятирічного.
І нарешті, бонус для автовласників на єврономерах: упродовж 90 календарних днів після вступу в силу закону діятиме знижуючий коефіцієнт 0,5. Ті ж авто, які будуть розмитнені в наступні 60 днів, будуть мати право на коефіцієнт 0,75.
Спробуймо порахувати, скільки доведеться заплатити акцизного податку для авто з бензиновим двигуном, об’ємом двигуна 2000 куб. см, випущеного в 2012 році. 50 євро х 2 (2000 куб. см/1000 — коефіцієнт двигуна) х 5 (років) = 500 євро.
І автомобіля з дизельним двигуном. Об’єм двигуна — 1600 куб. см, рік випуску авто — 2007. 75 євро х 1,6 (1600 куб. см/1000 — коефіцієнт двигуна) х 10 (років) = 1200 євро.
Навіть на перший погляд видно, що це значно менше, ніж акциз, який діє сьогодні. Адже зараз, за словами Ніни Южаніної, ставка акцизу на новий автомобіль з об’ємом двигуна в 1,6 тис. куб. см становить 427 євро, віком до п’яти років — 2 629 євро, понад п’ять років — 3 906 євро.
Утім отримані тут цифри — далеко не все, що треба буде заплатити, аби стати законним власником імпортного автомобіля. Адже у вартість розмитнення авто, як відомо, також входять 20% ПДВ, ввізне мито — 10%, а також збір до Пенсійного фонду, який становить 3-5% від вартості автомобіля.
«Ми розрахували розмір ставки так, щоб вона захищала країну від екологічної шкоди, якої завдають старі автомобілі. Звичайно, ставки будуть знижені... За моєю шкалою, за новий автомобіль потрібно буде заплатити 150 євро, до п’яти років («Євро-5») — 300 євро, 2005-2009 роки випуску («Євро-4») — 750 євро, 2000-2004 роки («Євро-3») — 1 500 євро. А ось за «Євро-2» — 7 500 євро. Тут акциз виконуватиме регулюючу функцію, щоб обмежити ввезення таких автомобілів в Україну», — сказала голова профільного парламентського комітету.
Краще ветеранам АТО, ніж «бляхерам»: поради із соцмереж
Тим часом в Україні немає чіткої і вичерпної статистики, скільки всього нерозмитнених автомобілів катається українськими дорогами. За деякими даними, це число за останній час рекордно зросло і нині вже становить 2,7 млн. одиниць транспортних засобів.
«Я в шоці, — написав у своїй сторінці на «Фейсбуці» екс-депутат Київської міськради Олексій Давиденко. — Ми скупили до себе весь непотріб з ЄС. Якщо уявити, що за кожне авто заплатили в середньому по 2 тисячі доларів, то виходить, що за останні роки наші люди кешем вивезли з України 5,4 млрд. доларів». Давиденко також запропонував Верховній Раді внести поправки до закону, аби кожен власник автомобіля на європейських номерах міг заплатити одноразово 2 тис. доларів iз машини, але тепер уже в українську скарбницю, і отримати українські номери.
Таким чином, на його думку, ми одразу отримуємо 5,4 мільярда доларів і можемо не брати кредит МВФ, ставимо на облік усіх цих «летючих голландців».
«Після цього держава матиме повне моральне право забрати на металобрухт авто у всіх, хто не вніс одноразовий платіж. Якщо вже нам випала така честь — бути звалищем європейського сміття і металобрухту, так нехай хоч заплатять у казну і позбавлять нас чергової порції зовнішніх кредитів», — написав Давиденко.
Тим часом генеральний директор всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко обурений пунктом законопроекту, що гарантує податкове послаблення для автомобілів, які будуть розмитнені впродовж 60 днів після набуття чинностi законом про єврономери. За його словами, влада де-факто надає пільги порушникам закону, якими є власники автомобілів iз європейської реєстрацією.
Назаренко також обурився тим, що подібні пільги не дають, наприклад, учасникам бойових дій. Якби така пропозиція, за його словами, пролунала, то він сам пропонував би знижку не в 50, а в 100 відсотків!
«Це було би зрозуміло, адже люди, які захищають Україну, мають право на пільги. А люди, які порушують закон... яке право? Я прогнозую, що якщо закон ухвалять, то завтра виникне новий мітинг iз вимогою дати «євробляхерам» ще щось, — заявив Назаренко. — Далі власники єврономерів блокуватимуть НБУ, щоб для них долар коштував вісім гривень. Потім блокуватимуть автозаправки, щоб паливо їм продавали по п’ять гривень, а також вимагатимуть 60-денного пільгового періоду, під час якого на віскі і цигарки вони будуть отримувати 50% знижки».
За його словами, податки на автомобілі треба зменшувати. «Чим меншими будуть податки — тим меншою буде спокуса ухилятися від їх сплати. Зробити невеликі податки — і ніхто не понесе гроші бізнесменам за ввезення «євроблях», усі будуть невеликі кошти платити в бюджет. Але я проти таких методів, які ми бачимо сьогодні. За моєї участі за останні 20 років було скасовано близько 12 податків на автомобілі. І ми все скасували без перекриття доріг, без створення проблем для киян», — запевнив Назаренко.
Протести, штрафи, база даних
Влада, треба розуміти, оцінює ситуацію правильно, але категорично не хоче псувати свої стосунки з численними прихильниками «європейської халяви», — особливо перед виборами. Тим паче що ціла низка потенційних і вже оголошених кандидатів на наступні парламентські і президентські вибори вже обережно висловлюється на підтримку «бляхерів».
Громадські активісти, які лобіюють інтереси власників нерозмитнених автомобілів, чудово розуміють, яку козирну карту вони тримають у руках, і тому активно виявляють невдоволення навіть такими кроками назустріч. І погрожують безтерміновими акціями протесту не лише у середмісті Києва, а й у різних областях України.
Утім здаватися влада не планує і готується закручувати гайки для тих власників автомобілів на європейських номерах, які не скористаються законодавчою шпаринкою для їх легалізації.
Так, за словами Ніни Южаніної, українська поліція зможе зупиняти автомобілі з іноземною реєстрацією для перевірки умов їх ввезення в країну через 180 днів після того, як набере чинностi закон про розмитнення таких авто.
Іноземців активно перевірятимуть, зважаючи, що таким автомобілем може керувати громадянин України.
«Тут і настає адміністративна відповідальність, яка накладається саме Національною поліцією», — пояснила нардеп, додавши, що митники, прикордонники і поліція матимуть доступ до загальної бази автомобілів, які були ввезені на територію України.
«Ми створюємо єдину інформаційну базу автомобілів, які поміщені в митний режим тимчасового ввезення або транзиту. Цим проектом закону ми вносимо зміни в законодавство для того, щоб зупинка такого автомобіля патрульним поліцейським стала можливою», — пояснила Южаніна.