Ціни на бензин в Україні, подолавши черговий психологічний бар’єр — 33 гривні, продовжують невпинно повзти догори. На черзі — показник у 35 гривень, далі — не виключена і нова психологічна межа — 40 грн. за літр. Трапиться це, коли нафта сягне ціни на рівні 100 доларів за барель.
Це все — робота Трампа...
Головна причина подорожчання бензинів та дизельного пального цілком очевидна. Ідеться про стрімке подорожчання нафти на світовому ринку. Найпопулярніша марка «Брент» із початку року подорожчала із 68,8 долара за барель до 86 доларів. І хоча днями вона опустилася майже до 80 доларів, одразу після цього знову пішла в ріст: через ураган, що пронісся штатом Флорида, барель став коштувати 84 долари. За словами експерта енергетичних ринків Геннадія Рябцева, подорожчання імпорту на 1% може призвести до зростання ціни на бензин марки А-95 на 10 коп.
Відтак, українські автовласники почали активно стежити за новинами із головних світових бірж. Експорт нафти скорочується через американські санкції проти Ірану. Зниження пропозиції призводить до зростання цін.
Президент США Дональд Трамп, як відомо, зажадав від ОПЕК і Росії збільшити поставки нафти на світовий ринок, щоб компенсувати очікуване падіння іранського експорту. Однак картель і Росія відкинули ці заклики. В умовах, що склалися, багато експертів дають невтішні прогнози подальшого розвитку ситуації на нафтовому і паливному ринку.
«Ціни напевно виростуть. Але ми вважаємо, що поєднання жорсткої пропозиції і стабільно високий попит на тлі падіння світових запасів усе-таки дозволить утримати ціну на нафту, яка до кінця року може перевищити 90 доларів за барель», — вважає менеджер Глобального енергетичного фонду Ashburton Річард Робінсон.
За менш оптимістичними прогнозами, ціна бареля може піднятися до докризового показника у сто «зелених». «Нафта може коштувати дорожче 100 доларів за барель уже наприкінці 2018 року. На ринку не так багато можливостей замістити 2 мільйони барелів на добу іранської нафти, які незабаром можна втратити в результаті другого раунду санкцій США», — заявив співзасновник Mercuria Energy Group Ltd Даніель Йеггі.
Легким оптимізмом віє від прогнозу організації країн-експортерів нафти (ОПЕК), яка знизила прогноз зростання попиту на нафту в 2018 році на 80 тисяч барелів на добу — до 1,54 млн. барелів. Зниження прогнозу пов’язане в основному з більш низьким, ніж очікувалося, споживанням нафти в Азійсько-Тихоокеанському регіоні, Індії, Китаї, а також із важкою економічною ситуацією в країнах Латинської Америки. Зменшення ж попиту може затримати подальше зростання цін, але експерти наразі не поспішають кардинально переглядати власні прогнози.
Або злет, або обвал...
«Якщо нафта таки буде коштувати 100 доларів за барель, літр бензину А-95 може подорожчати до 37,75 грн., а дизельне пальне — до 36,25 грн. за літр. Тобто роздрібна ціна пального в Україні зросте на 6-7 грн. у порівнянні з поточними середніми цінами», — вважає директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
За іншими прогнозами, якщо нафта таки подорожчає до 100 доларів, то літр бензину в Україні коштуватиме 38-40 грн., а дизельного пального — 36-38 грн. «На сьогоднішній день залишається потенціал для зростання роздрібних цін. Причому внутрішні ціни не встигають за зовнішніми. Тобто оптова вартість закуповуваного трейдерами імпортного пального зростає швидше роздрібних цін на вітчизняних АЗС. Тому можна сміливо прогнозувати, що найближчим часом ми будемо спостерігати стабільне зростання вартості літра пального в середньому на 50 копійок. Але я все ж сподіваюся, що таке подорожчання триватиме не дуже довго. Адже чим вища ціна, тим нижче споживання пального. Люди просто менше користуються авто. І оператори АЗС це прекрасно розуміють, — зазначає Куюн. — До речі, вже зараз є деякі прогнози, що слідом за нинішнім зростанням відбудеться різкий обвал вартості нафти і нафтопродуктів. Поживемо побачимо».
І знову фактор гривні
Подібний оптимізм, утім, поділяють не всі. Аналітики вбачають ще й пряму залежність від непростої ситуації на українському валютному ринку. «Те, що у нас подорожчав бензин за останні кілька місяців, — правда, але тут збіглися два фактори: зросли ціни зовнішнього ринку і впала вартість гривні. Це і призвело до подорожчання», — каже президент асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук.
Сьогодні, за його словами, у торговельній мережі реалізують продукт, куплений за найвищими цінами, він і витіснив з торгової мережі нафтопродукт, закуплений за попередньою ціною. «Тому це об’єктивне подорожчання. Навіть Антимонопольний комітет не бачить необхідності почати якесь розслідування щодо учасників ринку», — переконаний Косянчук.
На думку експерта, в українських цінах на бензин валютна складова становить 90%. «Тому, якщо брати до уваги, що контрактова ціна вимірюється в доларах, а акцизний податок у євро, до того ж, це все множиться на той курс, який є в певний період, і додається ПДВ — тоді ми отримуємо таку ціну, яку маємо сьогодні», — резюмував президент асоціації. І додав, що хоча аналіз зовнішнього ринку й не є позитивним, але в останні дні курс долара падає, а курс гривні закріпився на рівні 20 копійок вище.
Тож, якщо ця тенденція збережеться, то наприкінці місяця українці побачать зниження цін на бензин.