А почалася ця спецоперація ще 20 вересня, коли пошуково-рятувальне судно A500 «Донбас і морський буксир A830 «Корець» вирушили з походом у Бердянськ із Західної військово-морської бази ВМС України в Одесі.
Події навколо цього «зухвалого» переходу відбувалися, як у пригодницькій стрічці. А лаконічний звіт прес-центру Командування ВМС ЗСУ може стати основою сценарію для майбутнього фільму: «...Військово-Морські сили ЗС України не просили дозволу у країни-агресора, а реалізували своє право на вільне плавання Керченською протокою та Азовським морем згідно з Конвенцією ООН та міжнародними угодами.
Перехід до Керченської протоки та через неї проходив у складній обстановці. На Чорному морі кораблі українських ВМС безпосередньо супроводжували розвідувальний корабель чорноморського флоту «Приазов’я» та прикордонні сторожові кораблі РФ «Аметіст» та «Дон».
У Керченській протоці для безпосереднього супроводження було задіяно більше 10 кораблів і катерів ФСБ i Чорноморського флоту РФ. Літаки країни-агресора неодноразово здійснювали обліт наших кораблів, у тому числі на гранично низьких висотах.
Крім того, сили країни-агресора допустили низку небезпечних інцидентів.
20 вересня близько 17.00 розвідувальний корабель Російської Федерації «Приазов’я» здійснив надмірне зближення з українськими суднами на дистанцію двох кабельтів, чим грубо порушив вимоги міжнародних правил та створив вкрай небезпечну ситуацію.
21 вересня російський винищувач Су-27 (з тимчасово окупованої території АР Крим, бортовий номер 30) створив передумови до аварійної події в повітрі, зблизившись на небезпечну відстань iз військово-транспортним літаком Ан-26 Військово-Морських сил ЗС України, який виконував планове завдання над акваторією Чорного моря».
Пройшовши Кримський міст 22 вересня, наші кораблі-відчайдухи попрямували в Азовське море. Додамо, що від Керченської протоки їх охорону забезпечували українські малі броньовані катери «Лубни» та «Кременчук», які вийшли назустріч із Бердянська. Президент України Петро Порошенко подякував українським морякам за бездоганно виконаний наказ.
«Сюрпризом» для росіян стало й те, що літак розвідник Boeing RC-135V Військово-повітряних сил США (бортовий номер 64-14848) здійснював польоти поблизу Керченської протоки й слідкував за розвитком цих детективних подій.
Наголосимо, що якби росіяни заблокували наших моряків, то порушили б угоду від 2003 року, де чорним по білому написано, що Азовське море — це внутрішнє море двох держав, відповідно до чого цивільні й військові судна під прапорами України і РФ можуть безперешкодно проходити через протоку й iти у свої порти.
Цим неодноразово користувалися в РФ, а тепер із загостренням ситуації на Азовському морі, вирішило скористатися і командування ВМС ЗСУ, відповідно до потреб, які виникли.
Тепер уже немає сумнівів, що ВМС ЗСУ не дозволять країні-агресору зробити Азовське море своїм внутрішнім.
Додамо, що ці два вже легендарні кораблі, які увійдуть в історію, — стануть основою військово-морської бази українського флоту в Азовському морі. Зокрема, судно «Донбас» планується використовувати для посилення інфраструктури флоту в Азовському морі.
Найімовірніше, що на ньому розмістять штаб майбутньої бази, місця для проживання військовослужбовців, склади та інші необхідні приміщення, яких сьогодні у згаданому регіоні немає.
У 2000-х роках це судно було переобладнано під корабель управління. 20 березня 2014 р. корабель був захоплений російськими окупантами. 18 квітня 2014 переведений до Одеси.
А ось морський буксир «Корець» призначений для буксирування та кантування інших судів і плавучих споруд у море. Побудований на Ярославському суднобудівельному заводі (заводський № 403) у 1973 році. Увійшов до складу Чорноморського флоту. 20 березня 2014 р. захоплений російськими військами. 20 травня 2014 р. повернутий ВМС України.