В Україні суттєво збільшилась кількість летальних випадків через отруєння фумігантами. Та винних навіть після відкриття кримiнальних справ зазвичай не знаходять.
За словами голови ВГО «Фумігаційна асоціація України» Тамари Підберезняк, зараження сільськогосподарських складів збільшилось на 10-15 відсотків після скасування ліцензії на проведення фумігації. Ліквідувавши сільгоспінспекції та технічний регламент зернового складу, у якому містились вимоги щодо підготовки приміщень до зберігання врожаю та інструктивні поради щодо фумігації зерна, нічого на заміну не створили.
«Збільшилась кількість учасників ринку, які використовують підробні препарати, — свідчить Підберезняк. — Економічна ситуація до цього спонукає. На ринку є й оригінальні препарати — «Фостоксін» та «Магтоксін», які мають високу якість. Але зі стрибком курсу валют вони значно зросли в ціні, їх почали менше використовувати, і цю нішу зайняв фальсифікат, який виробляють невідомо де. Так, є українські та китайські аналоги, але їх ефективність значно менша. І якщо ринок фальсифікату пестицидів загалом складає приблизно 25 відсотків, то серед фумігантів цей показник, на мою думку, значно вищий. Весь експорт зерна потребує фумігації, внутрішній ринок також потрібно задовольнити. Найбільша кількість контрафакту надходить із Росії та Китаю. Держпродспоживслужба за експорт гарно взялась. На зовнішньому ринку Україна виглядає гарно, незважаючи на деякі нотифікації, що до нас надходять. Їх кількість збільшилась, але не через неякісний контроль за фумігацією експортних партій, а через відсутність контролю на внутрішньому ринку. Бо не можна покладати усе на транзитну фумігацію. Але хто ж про це думає, коли так фінансово вигідніше? Тут одразу велика партія, яку можна обробити, це значно вигідніше і швидше. Та і фірми, що там працюють, — заробляють мільйони. Тоді як в Україні працюють середні та невеликі компанії...».
До залізниці також є чимало питань. Тепер часто спочатку вантажать товар, а потім виявляється, що він заражений шкідниками. Поспіхом закладають туди таблетки фуміганту і відправляють потяг. Але ж, за словами експерта, таблеткам потрібен час, аби знищити шкідників і вивітритись. А це мінімум сім днів, — отже, потрібно, щоб вагони простоювали, поки діє фумігант. Та хто ж дасть стояти їм в сезон, коли зерновозів і так обмаль? Таке зерно через двоє діб вивантажують, iз зерна таблетки викочуються, як недавно в Одесі: довелося викликати спеціальні загони, проводити дегазацію... Але це лише один зафіксований випадок, таке трапляється на кожному кроці. Наприклад, із зерном, що відправляють у Туреччину, судно іде не більш двох діб, після чого вивантажується. Часу на обробку фумігантом немає, тож рано чи пізно — з вантажами виникають проблеми. В нормі потрібно формувати товарну партію на елеваторі та робити обробку там, після чого експортувати до ближніх країн. Фумігація тони зерна наразі становить 15 гривень, а обробка аерозольним методом — 35-40 копійок за метр кубічний. Це обробка складів, контейнерів. Ціни майже не змінились. На морі також ціна фумігації майже не зросла, наразі вона орієнтовно складає 50 центів.
Існують оновлені проекти інструкцій по якісно-кількісному обліку зерна, вони давно знаходяться на сайті Міністерства аграрної політики України, але ніким не виконуються.
На думку голови «Фумігаційної асоціації України», дуже добре, що провели дерегуляцію, зняли корупційні ризики, але зникли вимоги, які контролювали усю галузь. Тепер фумігацію почав проводити будь-хто, хоч у всьому світі такі спеціалісти проходять ретельне навчання, бо фуміганти відносяться до препаратів найвищої групи ризику. У підсумку — за останні п’ять років в Україні через безвідповідальне ставлення до фумігації загинуло п’ять людей. Усі справи «гасили», аби не карати винних.
Раніше існували експедиції iз захисту хлібопродуктів: у кожній області була державна команда з фумігації, яка стояла на сторожі, як пожежники. І в разі виникнення якихось проблем зi шкідниками запасів вони одразу виїжджали за викликом і проводили фумігацію. Ця система діяла в перші роки незалежної України. Так має бути і зараз.