Український агроринок потерпає від браку елеваторів

15.08.2018
Український агроринок потерпає від браку елеваторів

Сучасні сховища хоч і з’являються щороку як гриби після дощу, досі не перекривають попиту українського агроринку. (Фото з сайта agroinsider.com.ua.)

Станом на липень нинішнього року в Україні налічується понад тисячу сто діючих елеваторів.
 
 
Сумарна потужність одночасного зберігання збіжжя на них складає на сьогодні близько 46 мільйонів тонн.
 
 
Тим часом середньо­річний сумарний валовий збір зернових, зернобобових та олійних культур, згідно з даними Державної служби статистики України, впродовж трьох останніх сезонів (2014 /17 маркетингових років) перевершує 82 мільйони тонн.
 
Скажімо, за підсумками 2016/17 маркетингового року було зібрано 66,1 мільйона тонн зернових і зернобобових і 20,5 мільйона тонн олійних.
 
За даними моніторингу «АПК-Інформ», після 2010 року в Україні введено в експлуатацію чимало нових елеваторів. Сумарна потужність одноразового зберігання на новачках — близько 13 мільйонів тонн і вони здатні забезпечити якісне зберігання зерна, застосовуючи ефективні сучасні технології.
 
Втім необхідно враховувати, з них 35 підприємств сумарною потужністю одноразового зберігання близько трьох мільйонів тонн — це елеватори портового і припортового типу, що спеціалізуються лише на перевалці зерна. 
 
Звісно, агрокомпанії продовжують будувати потужні зерносховища, аби не залежати від долі «приймака». І якщо великим підприємствам легше реалізувати великі проекти самостійно, то дрібніші власники шукають і знаходять свої способи вчасно забезпечити якісну базу для зберігання зерна. Наприклад — кооперуючись із собі подібними сусідами.
 
Минулого тижня «Перший кооперативний елеватор» у селищі Васильківка Дніпропетровської області, розуміючи важливість правильної логістики для збереження нового врожаю, навіть розпочав будівництво першої черги залізничної колії. Уже закладено першу палю під обладнання, що буде встановлено на новій залізниці.
 
Будівництво автономної залізничної колії відбувається за кошти фермерів-членів сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу «Зерновий», створеного за підтримки Канадського кооперативного зернового проекту.
 
Традиційно великий за місткістю об’єкт (цього разу — елеватор) будує у Ставищі Київської області компанія «Епіцентр Агро», — сільськогосподарський підрозділ «Епіцентр К».
 
Як розповіла днями керівник департаменту трейдингу цієї компанії Світлана Нікітюк, уже експлуатується підлогове сховище потужністю 15 тисяч тонн, до якого планують додати силоси на 40 тисяч тонн і поставити сушарку.
 
Хоч у Ставищі й немає виходу до залізниці, це одне з небагатьох місць на Київщині, звідки вартість автомобільної доставки зерна в порти еквівалентна вартості залізничних перевезень.
 
«Цей елеватор ми триматимемо на випадок, якщо хтось з експортерів у порту «горить» і пропонує гарну ціну, бо звідси є можливість зерно швидко завантажити і довезти», — пояснює Нікітюк.
 
А підгоратиме й цього року в багатьох експортерів. Як попереджають експерти ринку, якщо уряд не виконає заплановану програму з купівлі 450 нових вантажних локомотивів протягом найближчих п’яти років, українська економіка втратить до 27,8 мільярда доларів за цінами 2017 року.
 
А це — майже п’ять відсотків ВВП на рік. Безпосередньо аграрії за таких умов втрачають від 11,8 до 17,2 мільярда доларів експортної виручки. Тому з налагодженням зернової логістики нам краще поспішити.