Війна за перевалку: російський міст через Керченську протоку став зброєю проти українських зернотрейдерів

27.07.2018
Війна за перевалку: російський міст через Керченську протоку став зброєю проти українських зернотрейдерів

Українське зерно з Донеччини і Запоріжжя, яке раніше експортували морем, тепер блокується «кримнашистами». (Фото з сайта agroportal.ua.)

Росія готується атакувати українські порти Азовського моря, заявив  минулого тижня Президент України Петро Порошенко.
 
 
За його словами, зараз Росія значно посилила своє морське угруповання в Азовському морі та незаконно затримує кораблі, що прямують до українських портів.
 
 
Агресор намагається заблокувати перевалку вантажів через гавані Маріуполя та Бердянська.
 
 
Ще з травня цього року росіяни почали регулярно затримувати для огляду судна, що йдуть у напрямку азовських портів України, таких на сьогодні нараховується вже більш як півтори сотні.
 
Учасники зернового ринку припускають, що такі дії країни-агресора можуть поховати агрологістику в Азовському регіоні. Адже у 2014-2017 роках із Донецької та Запорізької областей морем вивозили більше мільйона тонн зерна.
 
Ще у серпні минулого року росіяни «зґвалтували» українські зерноперевезення обмеженнями для проходу суден через Керченську протоку: довжина їх мала бути не більшою 160 метрів, ширина — 31 метра, осадка — восьми метрів, надводний габарит — 33 метрів.
 
Відтоді до Маріуполя та Бердянська не можуть заходити судна тоннажем більше 20 тисяч тонн та класу Handysize і Panamax. Через це місцеві аграрії не зможуть експортувати морем рапс, адже вивозити такий вантаж доцільно на суднах тоннажем більше 25 тисяч тонн.
 
За словами директорки  департаменту продажів агрохолдингу HarvEast Тетяни Алавердової, кримський міст також зробив неможливою і перевалку агропродукції із високою доданою вартістю, наприклад крупи чи борошна.
 
«Ці вантажі із регіону потрібно вантажити контейнерами тільки на великотоннажні судна. При цьому витрати на логістику становитимуть $35-50 на тонні, що нівелює всю маржинальність».
 
Відкриті дані Адміністрації морських портів України (АМПУ) свідчать, що експорт зерна через гавань Бердянська скоротився за рік із 960 до 636 тисяч тонн, а кількість судозаходів — з 653 до 342.
 
Перевалка зерна через Маріуполь зменшилася з 605 тисяч тонн у 2016 році до 439 тисяч тонн у 2017-му, кількість судозаходів — від 700 до 532 відповідно. Минулоріч перевалка агровантажів скоротилась до 493 тисяч тонн.
 
«На роботу портів Азова в останні роки негативно впливали військові дії на сході України в рамках проведення АТО та ООС, розрив логістичних ланцюгів із великими підприємствами, непоодинокі випадки блокади залізниці на підконтрольній території Донбасу, а також будівництво мосту в Керченській протоці», — повідомляє Agravery.com з посиланням на джерело в АМПУ.
 
У грудні 2017 року Бердянський порт навіть мусив перейти на неповний робочий тиждень. Через різке падіння вантажопотоку в грудні ДП «Бердянський морський торговельний порт» отримало  збитків на 5 мільйонів гривень.
 
На думку експертів, росіяни мають достатній військовий потенціал, аби повністю заблокувати судноплавство в Азовському морі.
 
Тому Україна має нарешті почати протидію російській блокаді Азовського моря як у військовій, так і політичній площині. Інакше Росія почне і в Чорному морі перешкоджати морському експорту з України.
 
Адже основні маршрути судноплавства до чорноморських портів України зараз під прицілом бригади ракетних катерів Чорноморського флоту РФ, яку у червні 2018 року відрядили охороняти нафтові вишки, захоплені в українського «Чорноморнафтогазу».
 
Уряд України може вимагати від ЄС дзеркальних санкцій проти чорноморських портів Росії, через які йде основний зерновий експорт «північного сусіда».
 
Також — проти російський бізнесменів, які з окупованого Криму продали 500 тисяч тонн зерна режиму Башара Асада в Сирії. 18 липня Президент Порошенко наказав збільшити присутність українських збройних сил у Приазов’ї. Питання про дзеркальні санкції проти Росії Кабмін обгорював 11 липня.
 
«Ми обговорювали цю ситуацію у Страсбурзі з європейськими та американськими колегами. На мою думку, мають бути накладені, як мінімум, санкції з боку ЄС та інших країн на російські порти, які перебувають у басейні Чорного моря», — повідомив міністр інфраструктури Володимир Омелян.
 
Утім пропозиції про відповідь на російську агресію в Азовському морі ще має розглянути Рада національної безпеки й оборони України. Тим часом одна доба простою коробля в Азовському морі коштує аграріям $4-5 тисяч, заявив народний депутат Іван Мірошніченко.
 
«Коли росіяни почали зупиняти перші українські судна, перевірки були коротшими, проводилися ввічливо. Тепер це триває по декілька днів і вже не у надто ввічливій формі. Дедвейт суден, котрі йдуть до Маріупольського порту, у середньому — 12-15 тисяч тонн. У тих, які йдуть до Бердянського порту, — 8-12 тисяч тонн. І доба простою коштує $4-5 тисяч з одного корабля», — зауважує депутат-член парламентського аграрного комітету.
 
Загалом дії росіян проти гаваней Маріуполя і Бердянська загрожують перевалці 15 відсотків українського зерна.