Ціна скрапленого газу для автомобілів продовжує зростати. Процес, який розпочався на початку минулого тижня, то набирає обертів, то, навпаки, уповільнюється.
Процес, який ми спостерігаємо сьогодні, має місце щороку: всередині, наприкінці літа або на початку осені. Так, було в 2017, 2016, 2015 та у попередніх роках.
Отже, виникає цілком логічне припущення, що подібні події можна пояснити банальною змовою учасників ринку.
За кілька останніх днів ціни на автогаз зросли на 2-40 копійок за літр. Середня ціна альтернативного автомобільного пального в Україні на вчорашній день становила 14,07 грн/л (+2 коп./л).
Можливість такої ситуації галузеві експерти передбачили ще місяць тому. Тоді називали цифру, до якої може піднятися ціна пропан-бутану — 18 гривень за літр.
Мовляв, це межа, після якої їздити на газі стає економічно невигідно. А якщо вартість газу не перетне цю психологічну межу, то водії, мовляв, «скреготатимуть зубами, але заправлятимуться».
Торік, як ми пам’ятаємо, вартість літра газу «дотягли» до 17 гривень за літр. За такою ціною його продавала абсолютна більшість заправок, окрім деяких, російського походження, що продавали газ на півтори гривні дешевше.
Утім цьогоріч стартова динаміка подорожчання, на щастя, виглядає не так потужно. На думку керівника «Консалтингової групи А-95» Артема Куюна, різкого зростання вартості газу найближчим часом не буде. Навпаки, вже на початку серпня його вартість на заправках почне знижуватися.
«Різноспрямована динаміка цін у РФ і Європі вже зробила вигідними поставки з моря і через західний кордон. Ми фіксуємо активізацію імпорту з Польщі, а також морським транспортом. Ближче до серпня в Україні вичерпаються існуючі запаси автогазу і альтернативні джерела поставок будуть задіяні активніше», — вважає Куюн.
Двома головними причинами, які зумовили зростання ціни скрапленого газу, експерт вважає події на російському та європейському газових ринках.
«За травень-червень вартість газу в Росії встановила історичний рекорд. Пояснюється це різким збільшенням попиту на автогаз на внутрішньому російському ринку, а також ремонтними роботами на ряді великих виробництв у РФ. Через підвищення вперше за 3,5 року в Росії було введене загороджувальне мито на експорт ЗВГ. Ці процеси позначилися на ринку всієї Східної Європи», — продовжує Куюн. Натомість, за його словами, у Європі газ, навпаки, дешевшає.
Останній фактор і врятував українських автовласників, що користуються альтернативним пальним, від шаленого зростання ціни.
Тож на дефіцит ринок відреагував плавно і без паніки. Цікаво, що, навіть попри такі тенденції, кількість автомобілів на газі у нас постійно зростає.
Так, за підсумками першого півріччя 2018 року його споживання збільшилось у порівнянні з аналогічним періодом 2017 року на 13,5%, до 855,5 тис. тонн.
Антимонопольний комітет, утім, запідозрив змову гравців ринку. Як він це робить завжди, але до жодних радикальних кроків цей орган не дійшов.
«Комітет розпочав дослідження відповідності дій учасників ринку вимогам законодавства про захист економічної конкуренції, — повідомила його прес-служба. — У разі виявлення на ринку антиконкурентних узгоджених дій або інших порушень законодавства про захист економічної конкуренції будуть вжиті відповідні заходи».