У Києві, у Великій залі Національної музичної академії імені Петра Чайковського, відбулася прем’єра постановки за творами 20 підлітків — учасників третього мистецько-соціального проекту Class Act: Схід—Захід.
Юні драматурги зі сходу та заходу України (Авдіївка та Чоп) написали 10 коротких п’єс і поставили на сцені виставу із зірками українського театру та кіно Риммою Зюбіною, Олексієм Вертинським, В’ячеславом Довженком, Анною Кузіною, Романом Ясіновським, Тетяною Міхіною і відомим телеведучим Майклом Щуром. Головним режисером проекту став Максим Голенко, музику до вистави створив дует кінокомпозиторів Антон Дегтярьов та Володимир Бабушкін Ptakh_Jung.
Проект Class Act: Схід — Захід 2018, який реалізується вже втретє, тривав десять днів — із 23 червня по 3 липня.
Кураторкою проекту є український драматург та сценаристка Наталя Ворожбит, відома, зокрема, фільмом «Кіборги».
У пошуках героїв команда проекту цієї весни провела тиждень у школі №4 прифронтового міста Авдіївка, розташованого поблизу зруйнованого Донецького аеропорту; а також у школі №1 міста Чоп, що на кордоні зі Словаччиною та Угорщиною. Діти отримали завдання написати твори, за якими і були обрані учасники. Потім писали свої п’єси під керівництвом Наталії Ворожбит та шотландського драматурга Ніколи МакКартні. Також у соціальному проекті взяли участь драматурги Ольга Мацюпа, Павло Ар’є, Марина Смілянець, Джек Кловер.
«Ми прагнемо зацікавити дітей театром, залучити до нього та зламати їхній стереотип, що театр — це нецікаво. Засобами театру ми хочемо допомогти дітям зі сходу, що стали свідками бойових дій, пережити отримані травми», — говорить куратор проекту Наталя Ворожбит.
Основною метою проекту є налагодження діалогу між жителями Західної та Східної України. Підлітки з прифронтового міста на Донеччині та прикордонного Чопа змогли відчути, що їхні думки та точка зору справді важливі для дорослих.
Римма Зюбіна у Class Act: Схід — Захід із самого початку проекту в 2016-му.
«Я народилася в Ужгороді, прекрасно знаю Закарпаття і його особливості, — розповідає акторка, яка втретє брала участь у проекті. — Коли дізналась, що цього року захід представлятиме саме ця область, то порадила кураторці проекту Наталці Ворожбит обрати дітей з угорської чи румунської школи. Якщо взяти українські території з компактним проживанням угорців — Виноградівський, Берегівський райони — нам там працювати і працювати. Там люди живуть своїми територіальними громадами. Майже не розмовляють ні російською, ні українською. Вони відокремлені від суспільно-політичного життя України. Я не впевнена, що всі з них знають, хто Президент в Україні. Вони дивляться угорське телебачення, вони розмовляють угорською мовою у школах, у селі, в церкві чують службу угорською мовою. Те саме і з румунами Закарпаття. І ми маємо там таку бомбу уповільненої дії, як у Криму і на Донбасі, я завжди про це кажу. Цього року до участі у проекті обрали дітей із прикордонного Чопа. А вони, окрім проблем, які я озвучила, ще гарно знайомі з темами контрабанди і заробітчанства. Class Act: Схід — Захід — це справа моєї совісті, мого серця. Це абсолютно волонтерський проект, у якому ми працюємо не за гонорари і не за якісь піари».
Роман Ясіновський на проекті теж не новачок. Він каже: «Уже третій рік підряд Class Act: Схід — Захід, і третій рік я беру в ньому участь. Спитаєте чому? По-перше, проект став іміджевим, він уже не шукає акторів, а вони самі хочуть сюди потрапити. По-друге, це об’єднання країни, коли діти з різних регіонів об’єднуються спільною метою. І по-третє, за ці роки Class Аct став для мене місцем сили, в яке хочеться повертатися знов і знов».
«У цей Class Act зібралися кращі люди, яких я знаю! — ділиться враженнями акторка Юлія Линник. — Наталя Ворожбит нескінченна, неземна, люблю. Бо все це — навколо неї. Усвідомила на фіналі масштаб проекту Class Act. Якби його метою була лише вистава — то все це не мало б жодного сенсу. Тут більше, глибше і суттєвіше».
Вдруге у Київ приїздила Нікола МакКартні — засновниця Class Act та професорка Школи літератури, мов та культур у Единбурзькому Університеті (School of Literatures, Languages and Cultures, University of Edinburgh).
«Class Act, провідний освітній проект Traverse Theatre в Единбурзі, є частиною моєї душі, — констатує Нікола МакКартні. — Дуже приємно, що мене вже вдруге запросили взяти участь у Class Act: Схід — Захід, тому що минулого разу, коли я була частиною проекту у 2016 році, Україна та її молодь також вкрали частину моєї душі. Гадаю, це буде вже мій тридцятий Class Act.
Я проводила цей проект у різних країнах світу.
Чому я так сильно люблю це? Три причини: це про історії; це про молодь; це про трансформаційну силу театру. Ми всі знаємо, що історії, які ми розповімо про себе та про інших людей, є потужними механізмами — вони можуть нас налякати або сповнити надії, вони можуть творити або знищувати. Class Act змушує нас замислитись над історією та її силою. Молоді люди — це майбутнє світу, і він зараз переживає дуже темні часи. Але кожен новий Class Act дарує надію на краще майбутнє, тому що молоді люди все ще мають мрії. Зрештою, Class Act завжди все змінює: він впливає на підлітків, що стали учасниками проекту; він часто трансформує залучених до проекту театральних діячів; і він завжди, завжди змінює мене на краще. Я дуже схвильована своїм поверненням до України і можливістю знову змінити себе».
Наприклад, одна з міні-вистав — «Як здихатись дядька». Автори: Анастасія Зикова, 14 років, з Авдіївки, та Валентин Кравчак, 15 років, із Чопа. Режисер — Дмитро Захоженко, художник — Маша Хомякова. Серед виконавців ролей — телеведучий Майкл Щур і відомі актори Олексій Вертинський (Молодий театр), Віталий Ажнов та Лілія Цвелікова (театр «Золоті ворота»).
У фіналі прем’єрної вистави Class Act: Схід — Захід 2018 усі присутні на сцені актори, режисери та учасники проекту підняли таблички із написом #freesentsov. Із 14 травня незаконно ув’язнений у Росії український режисер та драматург Олег Сенцов оголосив безстрокове голодування із вимогою звільнити всіх українських політв’язнів, яких утримує російська влада.
ПРЯМА МОВА
Діє і об’єднує
Наталка ВОРОЖБИТ, драматург і куратор проекту Class Act: Схід — Захід:
— Із цим британським форматом я знайома давно, але в Україні ми почали його робити тільки три роки тому. Нагадаю коротко, що це за такий Class Act, який часто називають Class Art, що, по суті, теж вірно, але не так точно, бо аct — це «діяти».
Ми відбираємо двадцять підлітків із різних регіонів України, привозимо їх до Києва, під кураторством професійнийх драматургів вони пишуть п’єси, потім професійні режисери і актори ставлять їх на великій сцені.
Чому ми це робимо?
Це спосіб знайти потенційних драматургів у драматичних місцях нашої країни.
Написання п’єс, проговорювання важливих тем має творчий і терапевтичний ефект, підвищує самооцінку підлітка.
Це спосіб відкрити один одному схід і захід України, зруйнувати стереотипи, які поселені в наших головах телебаченням, вихованням тощо.
Це популярізація соціальних проектів. Ми бачимо, як добре працює цей формат, і хочемо, щоб його підхопили інші творчі люди по всій Україні. Клас Акт може бути різним, у межах однієї школи і одного міста, в поєднанні різних міст і шкіл, це однаково важливо завжди. Ми закликаємо колег робити Клас Акт, а ми поділимося інструментами і досвідом.
Це спосіб об’єднати різних акторів і режисерів на одному майданчику.
Клас Акт — діє і об’єднує.