«На кордоні все «стоїть» від минулої п’ятниці. І це вже залізно», — повідомив у коментарі «УМ» на правах анонімності митний брокер Микола М., який працює в одній iз вітчизняних компаній-перевізників. За його словами, у першу чергу, «стоять» фури з легальними вантажами тих компаній, які розмитнюються прозоро. Тоді як перевізники, які працюють за «сірими» схемами, а тим більше контрабандисти, затихли і вичікують. Такими є наразі прикордонні реалії, доки основні гравці ринку перевезень не домовилися щодо нових правил гри, оголошених урядом на минулому тижні під гучним гаслом «хрестового походу проти контрабанди».
На митницю їдуть ревізори Авакова
Отже, під час спільної наради на минулому тижні Кабмін разом з МВС, Генпрокуратурою, НАБУ, САП, ДФС та СБУ оголосили про плани рішуче протидіяти контрабанді та тіньовим схемам на митниці.
«Тема на порядку денному — ефективна боротьба з контрабандою і тіньовими схемами на митниці. Минулого року всі наші зусилля, які ми спрямували на детінізацію роботи митниці, дали додатково до бюджету 70 млрд. грн.», —заявив Прем’єр-міністр Володимир Гройсман. Але вже в цьому році з’явилися нові схеми.
За його словами, силовий блок засвідчив «повну готовність і рішучість боротьби» для мінімізації втрат від контрабанди та інших «схем» на українському кордоні. «План у нас готовий. Ми презентуємо його», — запевнив Прем’єр.
Уже минулої середи, під час засідання уряду, пан Гройсман публічно оголосив «війну контрабанді» і запевнив, що «ця боротьба буде успішною». Бо, за його даними, «маємо десятки мільярдів гривень, які за участю схемщиків, в тому числі серед представників влади, не потрапляють до держбюджету».
Згідно з планом Кабміну, лідируючі позиції є у МВС, Нацполіції, а вже лише потім у Державної фіскальної служби. Відтак, того ж дня Кабінет Міністрів розширив повноваження поліцейських iз контролю над митниками для підвищення митних надходжень.
Вiдповiдно до постанови уряду №479 від 20 червня, яка вже набула чинностi, поліцейські мають право цілодобово перебувати в зонах митного контролю в пунктах пропуску через державний кордон та в інших місцях митної території України, в яких органи Державної фіскальної служби здійснюють митні формальності, з метою виявлення фактів порушення митних правил.
Також поліцейські й службовці МВС отримали право доступу до автоматизованої системи митного оформлення «Інспектор-2006». Постановою термін такого експерименту встановлено до кінця поточного року. Як повідомив у соцмережах в.о. голови Державної фіскальної служби Мирослав Продан, уже з цього тижня Нацполіція працюватиме в пунктах пропуску і разом iз митниками «вести аналітичну роботу щодо ризикових груп товарів».
Як відбуватиметься така співпраця? Спочатку МВС має відібрати поліцейських, які зможуть перебувати на митниці, повідомивши про це ДФС і Держприкордонслужбу. Щомісяця, починаючи з вересня, МВС і Мінфін з ДФС мають звітувати про результати експерименту.
У ході спільної роботи митники і поліцейські, приміром, будуть вносити в базу даних авто, які документально без товару більше п’яти разів на місяць перетинають кордон. А також контролюватимуть переміщення товарів під час ввезення в режимі внутрішнього транзиту, щоб запобігти їх оформленню як товарів iз низьким податковим навантаженням. Крім цього, проводитимуть подвійний огляд товарів за ризиковими операціями на кордоні та внутрішній митниці для порівняння кількості і якості товару.
СБУ поки що мовчить...
Утім у політичних колах неофіційно запевняють, що залучення поліції до роботи митниці — це спроба Гройсмана і Авакова нівелювати на держкордоні роль співробітників Служби безпеки. Іншими словами, це нi що інше, як виклик Президенту, якому підпорядковується СБУ.
Тож не дивно, що в оточенні глави держави вже розкритикували ініціативу Прем’єра Володимира Гройсмана та міністра внутрішніх справ Арсена Авакова, поставивши під сумнів ефективність цих заходів. Мовляв, справжня мета експерименту — відсунути подалі від митниці економічні підрозділи СБУ. Втім, швидше за все, СБУ дасть жорстку відповідь: у перспективі варто очікувати на численні арешти копів на митниці під приводом будь-яких порушень.
За словами Генпрокурора Юрія Луценка, рішення уряду саме по собі законне, але поліцейські нічого не можуть робити на території митного поста, оскільки їм це забороняє стаття 332 Митного кодексу: «У минулому році одна служба ходила туди — СБУ, тепер інша служба буде мати цю монополію — МВС. Із моєї точки зору, і те, і те є неприйнятним. Перевіряти роботу посадових осіб ДФС, а також правильність митного оформлення потрібно колегіально. Це єдина умова, що не буде корупційних ризиків!».
Тоді як голова Комітету ВР iз питань податкової та митної політики Ніна Южаніна (БПП) ініціативу уряду називає «винятково піаром». Ключовим питанням, на її думку, є те, чому Прем’єр, знаючи про наявність контрабанди та тіньових схем на митниці, вирішив боротися з нею тільки зараз, а не два роки тому.
«Чому саме зараз виникла така ініціатива? Адже якщо таким чином — без внесення змін у відповідне спеціальне законодавство — можна вирішувати питання, то чому раніше постановами Кабміну не вирішувалися інші нагальні питання, пов’язані з митницею?» — обурюється пані Южаніна. І додає, що тим самим можна спровокувати «велике протистояння всередині правоохоронних органів», тобто між СБУ і МВС.
«Якщо хтось і повинен бути присутнім у зоні митного контролю, то це тільки СБУ. Зараз це право надають Національній поліції. Питання — для чого? Тобто зараз ці два органи будуть між собою конкурувати, адже СБУ ніхто не позбавив цього права, вони зможуть заходити і здійснювати свої контролюючі функції», — пояснює голова профільного комітету Ради. На її думку, від такого протистояння між правоохоронними органами постраждає бізнес.
А екс-заступник голови Державної фіскальної служби Костянтин Лікарчук у коментарі РБК-Україна припустив, що рішення уряду відрядити поліцейських на митницю дійсно направлене на нівелювання ролі Служби безпеки, або це якісь політичні ігри і перенаправлення певних грошових потоків з однієї кишені в іншу.
«Але це не має жодного відношення до задекларованої мети — до боротьби з корупцією на митниці. Тим більше, що силових методів недостатньо, щоб ефективно боротися з контрабандою. Необхідна аналітична робота, обмін даними з сусідами, але ні того, ні іншого немає. Приставляючи поліцейських до кожного митника, менше корупції не стане. Її стане більше, тому що поліцейські теж братимуть гроші. У результаті вийде, що ціна корупції дещо збільшиться», — переконаний пан Лікарчук.
І додає, що оскільки присутність поліцейських у зоні митного контролю суперечить Митному кодексу, в бізнесу буде привід оскаржити будь-які дії щодо оформлення товарів у судах.
Штрафом не відбудетеся
Наголосимо на ще одному важливому нюансі: з 2012 року контрабанда товарів широкого споживання в Україні декриміналізована, тобто не є кримінальним злочином, а лише економічним митним правопорушенням. З чого випливає, що повноваження правоохоронних органів, зокрема як СБУ, так і МВС, iз боротьби з контрабандою — під великим питанням.
Замість тимчасових союзів митників і поліцейських, на думку Ніни Южаніної, владі варто створити єдиний правоохоронний орган, який би здійснював розслідування у сфері економіки, в тому числі й ті, якими зараз займається Служба безпеки.
Натомість Прем’єр Гройсман і міністр МВС Аваков бажають відновити криміналізацію контрабанди товарів широкого споживання. Пан Аваков уже закликав уряд внести законопроект про кримінальну відповідальність за контрабанду на розгляд Верховної Ради.
За його підрахунками, подібні дії дозволять поповнити бюджет ще на 70—100 мільярдів гривень. Глава МВС обіцяє тримати «жорстку позицію» щодо контрабанди і карати всіх причетних, навіть якщо це будуть люди «з високих кабінетів»: «Чи це будуть однопартійці з партії або фракції, чи це будуть люди з високих кабінетів — Кабінету Міністрів, адміністрації Президента, люди в погонах, люди з моєї системи — ми тут станемо на дуже жорстку і формальну позицію. Я хочу, щоб усі це розуміли».
У свою чергу, Прем’єр-міністр Володимир Гройсман заявив, що найближчим часом внесе до Верховної Ради закон про кримінальну відповідальність за контрабанду і закликав «коней ставити поперед воза».
Ухвалення відповідного закону підтримує і Генпрокурор Луценко: «Я хочу, щоб ми зрозуміли ключову проблему. Навіть якщо всі спецслужби з’являться на митний пост, я маю на увазі правоохоронні служби, поліцейський, опер і слідчий, підрозділи «К» і «Е» Служби безпеки, ДФС, і навіть прокурор, якщо вони всі там стануть і навіть виявлять контейнер контрабанди, після цього не відбудеться нічого. Негайно, поки ми ще маємо час, внести закон із трьох абзаців до Верховної Ради, клопотати у Президента про визначення його статуса як невідкладного, і розглянути на наступному тижні».
За словами Луценка, лише у випадку ухвалення такого закону, спільна робота силовиків буде приводити до кінцевого покарання контрабандистів і ймовірно пов’язаних з ними посадовців, а в іншому випадку — буде лише демонстрацією неефективності законодавства.
І наостанок. Учора Арсен Аваков таки відреагував на закиди, що МВС «лізе не у свій город», тобто на митницю, написавши у Facebook: «Боротьба з контрабандою не була в сфері відповідальності МВС і Нацполіції. Але, якщо бачу, що найважливіша держсистема валиться під тиском негідників, якщо від цього залежить стійкість фінансів країни — вирішив підставити плече і втрутитися!».
Міністр також закликав усіх, «хто вписався в цей «хрестовий похід», допомагати в боротьбі з контрабандою. Далі буде?