Як безпечно здати в оренду земельний пай: поради міністра юстиції

15.05.2018
Пане міністре, у мене є пай, який хочу здати в оренду фермеру. Роз’ясніть, будь ласка, як це правильно зробити, щоб не стати жертвою рейдерства?
 
Степан ІВАНЕНКО,
Кіровоградська обл. 

Які документи підтвер­джують право власності на землю?

Щоб передати землю в оренду, потрібно мати документ, який підтверджує, що ви є її власником. Документи, які посвідчують право власності на земельну ділянку, можна розділити на дві групи.
Перша.
 
Документи, видані до 1 січня 2013 року: державний акт на право приватної власності на землю; державний акт на право власності на землю чи дер­жавний акт на право власності на земельну ділянку.
 
Друга. Документи, які видавали після 1 січня 2013 року: свідоцтво про право власності на нерухоме майно чи витяг із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.
 
Право постійного користування земельною ділянкою посвідчується дер­жавним актом на право постійного користування земельною ділянкою.
 
При зміні власника право власності на земельну ділянку без зміни її меж та цільового призначення також посвідчується договором купівлі-продажу або свідоцтвом про право на спадщину.

Які вимоги ставляться до орендаря?

Відповідно до чинного законодавства орендарями земельних ділянок можуть бути:
 
— державні адміністрації всіх рівнів, Кабінет Міністрів та уряд Криму в межах повноважень, визначених законом;
— сільські, селищні, міські, районні та обласні ради, Верховна Рада Криму;
— громадяни та юридичні особи України, іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи, міжнародні об’єднання та організації, а також іноземні держави.
 
Між власником та орендарем має бути укладений договір оренди землі, зареєстрований відповідно до діючих на момент укладання законів.

Як має виглядати договір?

Договір укладається у письмовій формі й може бути посвідчений нотаріально. Він має містити інформацію про:
 
— об’єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування, розмір земельної ділянки);
— строк дії договору оренди;
— орендну плату (розмір, індексація, спосіб та умови розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду, відповідальність за несплату).
 
Строк дії договору для ділянок сільськогосподарського призначення — від 7 до 50 років.
 
Розмір щорічної оренд­ної плати встановлюється за згодою сторін, але не може бути меншим за 3 відсотки вартості земельної ділянки.
 
За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися й інші умови.

Що робити, якщо кадастровий номер не вказаний?

Необхідно звернутися до спеціалізованого підприємства щодо виготовлення технічної документації із землеустрою.
 
Після цього треба пройти реєстрацію в регіональному підрозділі Держгеокадастру та зареєструвати право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Чи можна змінити умови договору чи розірвати його?

Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін або в судовому порядку. Договір може бути розірваний за згодою сторін або ж на вимогу однієї із сторін за рішенням суду.
 
Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, окрім випадків, коли така можливість прописана у самому договорі. 
 
Після підписання договору земля не одразу переходить у користування орендаря, він є необхідною, але недостатньою умовою для того, щоб повноцінно вступити в права користування орендованою ділянкою. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації оренди земельної ділянки.

Куди звернутися, щоб провести реєстрацію договору оренди?

Провести державну реєстрацію права оренди земельної ділянки може будь-який суб’єкт держреєстрації: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад; нотаріуси; центри надання адміністративних послуг; інші акредитовані суб’єкти.

Скільки коштує така процедура?

Держава чітко визначає вартість послуги з реєстрації договорів оренди в залежності від строку, за який буде реєстраторами проведено цю процедуру.
 
Вартість змінюється від 0,05 прожиткового мінімуму за реєстрацію протягом 5 робочих днів до 2,5 прожиткових мінімумів за термінову реєстрацію впродовж 2 годин.

Де отримати додаткову консультацію з цих питань?

Координаційний центр із надання правової допомоги — м. Київ, вул. Січових Стрільців, 73, 
офіс 312. 
 
Читачам «УМ» відповідає міністр юстиції Павло Петренко