Від січкарні — до «Мерседеса»

08.10.2003

      Спочатку була справді соломорізка. Її змайстрували далекого 1863 року в майстерні з виробництва січкарень і залізного причандалля до вітряних млинів. Створення такої майстерні у меннонітській колонії Шенвізе тодішнього Олександрійського повіту ініціював уродженець Нідерландів Абрагам Якович Кооп. Невдовзі неподалік майстерні фріза (сьогодні ця рідкісна народність зосереджена на півночі Голландії) Коопа виникли ще три підприємства. Шістдесят літ потому квартет вирішив об'єднати свої ресурси, і 1 жовтня 1923 року під дахом Південсільмаштресту було зареєстровано завод «Комунар». Сільгоспмашини 29 найменувань випускало 2717 працюючих.

      А з 1930 року «Комунар» став єдиним у СРСР заводом комбайнобудування (за період з вересня 1924 р. і до початку Великої Вітчизняної війни з конвеєра «Комунара» зійшло майже 100 тисяч комбайнів. Їх випуск завод відновив після повернення з евакуації у 1947 році).

      На початку 50-х недолуге керівництво держави відлагоджене виробництво перепрофілювало на випуск... радіоапаратури!.. У лещатах оргметушні і технологічного диктату Москви виявилися «зайвими» дві третини виробничих потужностей підприємства. Упродовж трьох років Кремль не хотів визнавати помилковість свого рішення. Сільгосппрофіль «Комунара» відновили тільки в листопаді

1955-го. Аби за три роки потому ухвалити: випускати в Запоріжжі мікролітражні легковики! Відповідну постанову Рада Міністрів прийняла в листопаді 1958 року. У 1960 році перший ЗАЗ-965 випробовували особисто Микита Хрущов і Леонід Брежнєв, а вже 15 травня 1965-го кількість «горбатих» «Запорожців» сягнула ста тисяч (серійний випуск «Таврії» було налагоджено лише в 1988 році).

      Реєстрацією АТ «АвтоЗАЗ» 13 червня 1994 року завершився перший етап корпоратизації й акціонування підприємства. 15 квітня 1998 року було створено українсько-корейське СП «АвтоЗАЗ-ДЕУ», і вже в липні на Іллічівському заводі автоагрегатів розпочали великовузлове складання легковиків нового зразка — «Ланосів», «Нубір» і «Леганз». Сучасним «дитям» співпраці з корейцями став автомобіль Л-1300 (з минулого року — «Сенс»), створений на базі «Ланоса» з двигуном Мелітопольського моторного заводу.

      У березні 2002 року відбулася презентація проекту великовузлового складання автомобілів «Мерседес» (цьогорічного серпня, приміром, їх складено 75, реалізовано 57, повідомила прес-служба автозаводу). У

січні 2003 року концерн ДЕУ продав свій

50-відсотковий пакет акцій Швейцарській інвестиційно-фінансовій компанії, і підприємство змінило назву на ЗАТ з іноземними інвестиціями «Запорізький автомобілебудівний завод» (ЗАЗ). Поточного року запорізькі автомобілебудівники вперше вийшли в лідери на внутрішньому ринку (досі господарем на «чужому подвір'ї» почувався російський ВАЗ). Лише в серпні у Запоріжжі й Іллічівську складено 4497 «Таврій» (у тому числі 2524 «Славути»), 1308 «Сенсів», 3084 легковики корейських моделей, 202 «Опелі», 208 авто «Дачія» і 75 «Мерседесів» — усього 9374 автомобілі (рік тому місячний обсяг складав лише 1762 авто). Знайшли своїх власників 7048 легковиків (проти 2435 — у серпні 2002 року). Ці дані оприлюднено з нагоди святкування 140-річчя Запорізького автозаводу. Власне, свято відбулося на заводському стадіоні «Торпедо». Низку нових пісень подарувала машинобудівникам зустрінута оваціями Ірина Білик...