«Дивіться на зорі, а не під ноги»: головні настанови людству славетного ученого Стівена Хокінга

16.03.2018

Учений-мрійник Стівен Хокінг.

«Людина — єдина тварина, яка знає, що її очікує смерть, і єдина, яка сумнівається в кінцевості життя».

Ці слова належать одному з найзнаменитіших фізиків-теоретиків, британському вченому Стівену Хокінгу. У середу у віці 76 років він помер у себе вдома у Кембриджі.

«Ми глибоко засмучені тим, що наш улюблений батько сьогодні помер. Він був великим ученим і видатною людиною», — йдеться в заяві родини Хокінга.

Професор, який страждав на аміотрофічний склероз, був майже повністю паралізований і говорив за допомогою синтезатора мови. Він вивчав походження Всесвіту, зокрема теорію виникнення світу і теорію чорних дір.

Зробив тут багато відкриттів, зокрема, що маленькі чорні діри втрачають енергію, випускаючи «випромінювання Хокінга», і випаровуються. Хокінг є одним із засновників квантової космології, займався вивченням проблеми виникнення космологічної сингулярності — первинного стану Всесвіту, з якого він, відповідно до теорії Великого вибуху, безперервно розширюється.

Завдяки своїй книзі «Коротка історія часу», в якій Хокінг у популярній формі описав свої відкриття, він прославився на весь світ.

На відміну від інших великих учених, які здійснили геніальні відкриття, що так і залишились надбанням вузьких наукових кіл, — Хокінг володів талантом розтлумачити людям зрозумілими словами найбільші таємниці нашого світу та Всесвіту.

«Все життя я перебував під враженням тих головних питань, з якими нам доводиться зіштовхуватися, і намагався знайти наукову відповідь на них, — казав учений. — Можливо, тому я й продав більше книг про фізику, ніж Мадонна про секс».

Стівен Хокінг мав 12 почесних наукових ступенів, був членом Британського наукового Королівського товариства та Академії наук США. Його наукові заслуги відзначені безліччю премій і нагород.

У 2007 році фізик, який усе життя мріяв побувати у невагомості, здійснив політ над Атлантикою на спеціально сконструйованому літаку. У 2009 році він планував полетіти в космос, проте поїздка не відбулася.

Стівен Хокінг народився 8 січня 1942 року в Оксфорді. У 20 років лікарі діагностували у нього складну хворобу. Тоді вони стверджували, що жити вченому залишилося два з половиною роки.

Хвороба швидко прогресувала, і згодом ученому довелося сісти в інвалідний візок. У 1985 році вчений захворів на важку форму запалення легенів. Після серії операцій йому провели трахеостомію, і Хокінг утратив здатність говорити.

Попри невтішні прогнози лікарів, учений продовжив наукову роботу, двічі одружувався і став батьком трьох дітей.

Незважаючи на параліч, Хокінг вів активне життя — займався наукою, викладав, виступав iз доповідями, спілкуючись зі світом за допомогою комп’ютера з синтезатором мови, спеціально сконструйованого для нього компанією Intel.

Про життєвий шлях ученого зняли кілька документальних і художніх фільмів. Він сам себе озвучував у популярних мультсеріалах «Сімпсони» і «Футурама», а також знімався в епізодах популярних телесеріалів, наприклад «Теорії Великого вибуху».

У 2017 році Хокінг у вигляді голограми з’явився на форумі YES-2017 у Києві. Вчений розповів про те, чому варто заселяти інші планети, створювати колонії на Місяці, а також про штучний інтелект і його можливості.

«Дивіться на зорі, а не під ноги, будьте допитливими», — зазначив науковець, а також сказав, що бажає українцям більше свободи.

Фізик, математик, космолог, професор, мрійник Хокінг був настільки ж талановитим та настільки ж популярним, як і Альберт Ейнштейн iз його великими відкриттями та кумедно висунутим язиком.

Ідеї вченого ще довго житимуть в умах його колег i багатьох інших людей, яким він зумів пояснити дуже складні речі.

В інтерв’ю газеті «Нью-Йорк Таймс» Хокінг сказав: «Життя було б трагічним, якби не було настільки кумедним». Чи це не про всіх нас?