У галереї Bethanien у Берліні з 30 листопада діє експозиція «Музей мучеників», яку підготували двоє данських артистів. Минулого року вона вже виставлялася в Данії.
Німецькі ЗМІ одразу визнали виставку «суперечливою». Відповідно до назви, на виставу представлені добре відомі всім з історії мученики, як то Сократ, Жанна Д’Арк, Мартін Лютер Кінг, святий отець Максиміліан Колбе, свята Аполонія з Александрії та інші особи, які поклали власне життя задля своїх гуманістичних переконань.
Але поруч iз ними також фігурують терористи з «Ісламської держави», які здійснювали замахи в Нью-Йорку та Парижі.
Зокрема на виставці поруч зі святими фігурують портрети Мухамеда Атти, який 11 вересня 2001 року скерував викрадений пасажирський літак на вежі-близнюки Світового торговельного центру в Нью-Йорку, міжнародного терориста Ісмаеля Омара Мустафи, терористична група якого 13 листопада 2015 року розстріляла 90 осіб у паризькому клубі «Батаклан».
Творці виставки виправдовуються тим, що прагнули показати обличчя мучеництва у всіх його проявах та контекстах.
В одній iз перших рецензій газета «Берлінер Цайтунг» зазначила, що в цьому випадку «артистична свобода» посунулась занадто далеко.
«Скандальна і позбавлена смаку виставка фінансується з кишень платників податків», -— зауважує німецький інтернет-сервіс JournalistenWatch.
І дійсно, організатором виставки є товариство «Нордвін», яке діє з 2006 року і фінансується з бюджетних коштів Берліна. Також будинок, в якому міститься галерея Bethanien, належить місту.
Проти такого способу демонстрування проявів мученицької посвяти життя запротестувало посольство Франції у Берліні.
У заяві дипредставництва йдеться: «Ми віддані такій цінності, як свобода артистичного виразу, однак протестуємо проти змішування мучеництва з тероризмом».
Товариство допомоги жертвам замахів, що діє в Парижі, також заявляє, що підтримує артистичну свободу, також як форму психотерапії після травми, якою є терористичний замах, але така виставка — це провокація. Депутат парламенту Франції Ерік Сіотті був ще відвертішим і назвав таку виставку «ганьбою».