Дефіцит совісті: як жадібні ділки намагаються підім’яти під себе будівельне законодавство

29.08.2017
Дефіцит совісті: як жадібні ділки намагаються підім’яти під себе будівельне законодавство

Одні будують укріплення під обстрілами рашистських орків, інші захоплюють історичні зони українських міст зброєю шулерства. (Фото з сайта luxnet.ua.)

Загублено лік архітектурним перлинам українських міст, знищеним і спотвореним нахабними забудовниками.

Обурення міських мешканців, що починалося з письмових і усних скарг, потроху переросло у фізичне протистояння з гопниками від будівельних фірм.

Нерідко вже — і з кровопролиттям, не кажучи вже про навмисні підпали-нівечення-пошкодження особистого майна активістів.

Пристрасті в боротьбі лише розпалюються. Очевидно, щоб трохи їх пригасити і розбавити «водою» показових діалогів, чиновницькі структури, пов’язані з агресивними забудовниками правом підпису під дозвільними документами, почали «налагоджувати зв’язки з громадськістю».

Псевдогромадськість — нова зброя корупціонерів

Чергова зустріч «вовків і овець», спрямована, начебто, на результат взаємовигідної цілості і ситості, відбулася в Міністерстві регіонального розвитку та будівництва у  вигляді «круглого столу» «Сучасне містобудування: яких змін потребують існуючі ДБНи».
 
Він справді зібрав небайдужих людей, бо скликали його під тиском громадськості.
 
Нагадаємо, що ДБНи — це державні будівельні норми. Своєрідна Конституція для будівельної галузі. Порушення цих норм повинно каратися законом держави, яка їх затвердила.
 
І яке ж ставлення сформується до відповідальних за це структур, котрі нездатні навіть забезпечити дотримання законодавчо узгоджених норм?
 
Сучасні будівельні норми і правила містять вимоги до будівель і споруд, перевірені науковими дослідженнями та багаторічною практикою.
 
Вони пропонують суб’єктам технічного регулювання прийнятний метод контролю безпеки будівель, споруд та їх компонентів на стадії їх проектування, будівництва, експлуатації та обслуговування.
 
Але склалося стійке враження, що завданням представників Мінрегіонбуду було забалакати тему і відволікти увагу від справжніх проблем.
 
Засвітилося серед запрошених чимало дивних осіб, які позиціонувалися представниками від громади, але насправді озвучували і відстоювали питання і позиції будівельного бізнесу.
 
Дуже швидко стало зрозуміло, що вони «на підтанцьовці» у тих, хто замовив скороспілі зміни ДБНів.
 
Роль псевдогромадськості у вирішенні державних проблем — явище, яке пострадянська корупційна система взяла останнім часом на озброєння на всіх фронтах.
 
Було б чесніше, якщо б представники бізнесу відверто відстоювали свої позиції в таких діалогах через свої асоціації чи організації, а не лізли б у громадянське суспільство і «не колотили» його ізсередини.
 
Бо існує таке поняття як суспільний договір між владою, бізнесом і громадянським суспільством, де кожній зі сторін визначено межі діяльності та відповідальності.
 
Ми ж сьогодні спостерігаємо як влада і бізнес «проштовхує» своїх представників у громадянське середовище і своєю зцементованою масою та фінансовими ресурсами намагається витіснити небайдужих людей з простору, де приймаються доленосні рішення. Але занадто вже відверто і нахабно все це культивується.
 
Тому зупиняти цей процес нам точно доведеться найближчим часом. І краще б це відбувалося таки шляхом мирних переговорів.

«Круглий стіл» із гострими зубами

На конкретні питання, які формулювали непідставні представники громади, жодних зрозумілих пояснень від представників офіційних структур ми так не отримали.
 
Дочекались тільки невпевненої відповіді на питання — хто є ініціатором і замовником маніпулятивних змін ДБНів. Виявилось — Мінрегіон...
 
Але хто ж конкретно виступив з цією ініціативою? Хто «вибив» для початку 297 тисяч бюджетних гривень для розробників нових ДБНів?
 
І кому належить «революційна трансформація» ДБНів із законодавчо захищених норм на нікому не підзвітні рекомендації?
 
Здавалось би, профільне мінстерство, яким і є Міністерство регіонального розвитку та будівництва, повинно контролювати, як виконуються ці норми саме під час будівництва. Але ні.
 
Цей державний орган чомусь не контролює безпеку при будівництві, не відповідає за наслідки порушень, зате легалізує листами-погодженнями «відхилень від норм» всі скандальні та незаконні та максимально некомфортні для населення будівельні майданчики.
 
Фактично, саме відхилення від державних будівельних норм стало причиною виникнення усіх скандальних забудов. Бо Мінрегіон легалізовував злочини будівельників листами-погодженнями від ДБН 360-92 в частині нормативних відстаней, площ, кількості запропонованих забудовниками мешканців та машиномісць у іхніх комерційних проектах.
 
Тим самим заохочуючи відверте хижацтво будівельних бізнесменів, яке так наполегливо маскують фальшивою готовністю обговорювати проблеми з громадськістю.

Нововведення: стара пісня ненажери

До нових ДБН хотіли внести, зокрема, наступні зміни: ущільнення житлової забудови, зменшення території зелених зон в українських містах, перегляд відстані між транспортною та промисловою інфраструктурою і житлом.
 
Згадану відстань пропонують не збільшувати, а, звісно, зменшити. Здогадуєтеся, чому проектанти геть забули, що за науково обґрунтованими нормами на кожну людину розраховується по 12 квадратних метрів площі у квартальних забудовах і 6 квадратних метрів зелених насаджень — на кожного мешканця населеного пункту?
 
Очевидно тому, що їх замовникам — будівельникам — той простір потрібніший.
 
А те, що чергова АЗС буде у вас під вікном і транспортна магістраль межуватиме з дитячим майданчиком, нікого не обходить...
 
Думки учасників цього заходу щодо доцільності обговорення запропонованої теми розділились.
 
Одні вважають, що робота над новими ДБНами — «артєль напрасний труд», викинуті на вітер державні кошти. Адже чинні ДБНи прийняті вже після отриманої Україною незалежності, в 1992 році, тому просто потрібен жорсткий контроль за їх дотриманням.
 
Інші наполягають,що їх потрібно все-таки обновити, внести зміни до існуючих норм, але під контролем і за участі професійної громадськості.
 
Треті висловлюють думку, що громадськість потрібно залучати в якнайширшому варіанті, а експертами залучати професіоналів «з різних сторін барикад», тому що житло і дитячі садочки та школи все-таки потрібні і в нехлюйськи забудованих кварталах.
 
А представники громадянського суспільства вже повинні б стати спеціалістами у всіх сферах життєдіяльності країни (компетистами), бо життя примушує.
 
Тому для них не буде проблемою проаналізувати діючі ДБНи і порівняти із запропонованими новими варіантами...
 
Цілком сподівано, що люди не хочуть, щоб у під’їздах житлових будинків були хостели, дитячі садочки, юрмилися черги на прийом до вбудованих поліклінік, законно в’їжджали ломбарди з неодмінним атрибутом — наркоманськими шприцами довкола, ігрові автомати та заправки для автомобілів...
 
«Планування, в якому не враховано обов’язковість пріоритету комфортного середовища проживання, недопустиме. І не можна дозволяти, щоб забудовники диктували суспільству безпекові ризики», — наполягали активісти.
 
Громадськість вимагає зупинити погодження, які надаються Мінрегіонбудом. Уже підготували стартовий «червоний» список щодо показників, які не можна змінювати. Також запропонували і «зелений», і «блакитний», і «жовтий» списки інших показників — тих, на які потрібно звернути увагу.
 
Розчулює позиція заступника міністра Лева Парцхаладзе.
 
Він «прагне ліквідувати старі ДБН та затвердити нові будівельні норми, в яких буде виписано параметричні показники відстаней, розмірів, площ і тривалості доступу до об’єктів і елементів будівництва (евакуація, щільність, обмеження тощо)».
 
Він буцімто обіцяє дослухатись до громадськості та ліквідувати законодавчу норму відхилення від норм.
 
Але... тільки після затвердження нових ДБН! Він пропонує написати «червоний список» пунктів існуючих ДБН, які не можуть бути погоджені для «відхилення», та затвердити наказом Мінрегіону перелік питань нормування, які мають дотримуватись без «відхилень».
 
Тим часом нефейкова громадськість наполегливо пропонує тиснути на Мінрегіон, аби корупційну практику «відхилень» ліквідувати взагалі.
 
Декілька громадських організацій підготували письмові звернення до Мінрегіону з пропозиціями та механізмами подальшої роботи.
 
Активісти від громадськості висловились на «круглому столі» за публічність, відкритість та можливість широкого обговорення всіх питань, пов’язаних із ДБНами і з новим та старим будівництвом.
 
Оце «мертвонароджене дитя» нових ДБНів на 320 сторінках, на яке вже витрачено таємно близько півмільйона бюджетних коштів, не повинно бути затвердженим
 
. Цікаву тенденцію спостерігаємо останнім часом: олігархи та «злобудовники» свої забаганки вирішують ще й за рахунок грошей народу, сміливо обкрадаючи бюджет.
 
Сам підхід до написання цієї «методички» шулерський. У ній гамузом пройшлися по всіх існуючих ДБНах, не розглядаючи кожен окремо, щоб неможливо було проаналізувати, що саме змінюється і в який бік.
 
Така практика заслуговує тільки осуду. У підготовлених текстах потрібні висновки послужливо опираються на різні показники.
 
Наприклад, в існуючих ДБНах за основу взяли квартали, а в нових запропонованих ДБНах уже підтасували мікрорайони...
 
Через подібні «дрібні розбіжності» представники громади вимагали від розробників порівняльні таблиці, яких вони не мали, бо не зацікавлені в об’єктивному аналізі.
 
Але ж саме за таким принципом готуються зміни до будь-яких рішень місцевих органів самоврядування, до нових законопроектів
 
. Без порівняльних таблиць, які повинні бути надані для громадського обговорення, немає смислу навіть братися аналізувати запропоновані напрацювання «авторського колективу».
 
Один з учасників «круглого столу» після таких неприємних відкриттів звернувся до заступника міністра Лева Парцхаладзе з вимогою, щоб той добровільно полишив державну посаду в Мінрегіоні й продовжував займатись своїм будівельним бізнесом.
 
Парцхаладзе досі очолює будівельні асоціації, він — забудовник з великим стажем незаконних забудов. Це серйозний конфлікт інтересів. Тому припущення активістів, що саме він є ініціатором цієї зміни ДБНів на користь «злобудовників», озвучені небезпідставно.
 
Таких «ефективних менеджерів», засланих у профільне міністерство будівельною мафією, більш ніж достатньо.
 
Завдання цього лобі — розв’язати руки корпораціям,будівельним фірмам зі стажем, які мають бажання забудовувати поки що не захоплені ними парки, схили, внутрішньодворові майданчики та історичні зони.
 
На яку державну політику ми можемо сподіватися від такого об’єднання «державних мужів», які працевлаштувалися в Мінрегіонбуді на Житомирській, 5?..
 
Порушували під час обговорень і питання, кого ж очікують 76 тисяч нових квартир у Києві, побудованих із відхиленнями від існуючих ДБНів?
 
Може, саме для легалізації своїх незаконних будівництв і затіяли ці показові «громадські обговорення»? 
 

ДО РЕЧІ

Прем’єр-міністр Володимир Гройсман доручив врахувати пропозиції нардепа Ольги Червакової під час формування персонального складу міжвідомчої робочої групи з питань законності будівництва низки об’єктів Києва.
 
Відповідне прохання спрямовано віце-прем’єрові Геннадію Зубку і мерові Києва Віталію Кличку «з метою захисту суспільних інтересів під час будівництва об’єктів, які викликають суспільний резонанс». Про створення такої комісії стало відомо 14 серпня з повідомлення на сайті Кабміну.
 
Робочу групу очолить перший заступник Зубка Лев Парцхаладзе. До її складу включать представників Мінкультури, Держарх­будінспекції, Державного земельного кадастру і КМДА.
 
Група повинна перевірити законність будівництва низки об’єктів Києва, які викликають суспільний резонанс: забудова територій колишнього Сінного ринку на вул. Бульварно-Кудрявській, 15а; будівництво по вул. Михайла Бойчука, 20-22; вул. Львівській, 15; вул. Горлівській, 212; вул. Ревуцького, 40; на перетині вул. Ревуцького, 8к і вул. Анни Ахматової; на вул. Сормовській, 3; вул. Коперника, 7; вул. Мечникова, 11а; вул. Жилянській, 120б і в Биківнянському лісі.
 
Нагадаємо, скандал із забудовою колишнього ринку спалахнув ще 2015 року, коли тут почали рити котлован і забивати палі.
 
У квітні 2016 року столичне управління Нацполіції відкрило кримінальне провадження з приводу відчуження земділянки (2004 року Київрадою було передано в оренду на 10 років) за статтею «Службова недбалість».
 
У вересні Голосіївський райсуд наклав арешт із забороною відчуження на земельну ділянку колишнього ринку. У листопаді 2016 року забудовник Сінного ринку вже почав продавати квартири.