Нова російська «голка»: чому в Україні стрімко дорожчає автомобільний газ

22.08.2017
Нова російська «голка»: чому в Україні стрімко дорожчає автомобільний газ

Плутанина і хаос на ринку українського скрапленого газу дозволяють отримувати надприбутки.

Уже другий тиждень в Україні дорожчає автомобільний газ.

Спочатку темпи зростання становили 10-20 копійок за два-три дні, потім — суттєво прискорилися.

Вже із середини минулого тижня автозаправки міняли таблички з цінами щоденно, на 50-70 копійок у бік збільшення.

У понеділок за літр пропан-бутану у столиці просили від 13,25 до 14,29. Експерти стверджують, що трейдери готуються «дотягти» літр альтернативного автомобільного пального до 15 гривень і таким чином встановити ціновий рекорд.

Більше, на їхню думку, не вийде: автомобілісти почнуть повертатися до бензину. 

Газ оцінюють восени 

Власне, автогаз в Україні дорожчає щоосені. Упродовж року таких хвиль різкого подорожчання, утiм, може бути і декілька, але осіння — обов’язкова!
 
Початок її може припасти на період від серпня до початку жовтня. У середньому хвиля триває близько місяця.
 
Потім настає «відкат»: або на позиції, які мав пропан-бутан до початку подорожчання, або до трохи більшої ціни, або навіть дешевше, ніж було. 
 
Тож хвиля газового подорожчання 2017 року, як ми бачимо, стартувала раніше, ніж зазвичай.
 
Експерти таку ситуацію пояснили традиційно, як і щорік: зниження обсягів імпорту при зростаючому ринку, яку зумовлено зупинкою на профілактичний ремонт частини заводів.
 
Так, у серпні до України, за оцінкою аналітичної групи «А-95», надійде близько 100 тис. тонн газу. При мінімальному внутрішньому споживанні 120 тис. тонн. 
 
«Існує дефіцит газу. Ціни підвищують усі, у тому числі й «Укргазвидобування»... Якщо сьогодні ми вже маємо середню ціну 21 580 гривень за тонну, то отримаємо 11,4 грн. за літр без урахування транспортування, зберігання й операційних витрат», — пояснив на початку минулого тижня практику ціноутворення експерт ринку нафто­продуктів Леонід Косянчук.
 
Із того моменту ціна в опті суттєво піднялася. І, відповідно, поспішив за нею і роздріб. 
 
Найбільша проблема вітчизняного ринку газу — дефіцит. Споживання LPG в Україні вже давно вийшло за межі власного виробітку.
 
«Низька плато­спроможність українських споживачів призвела до того, що скраплений газ повільно витісняє бензин», — сказав експерт з енергетичних питань, директор спеціальних проектів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев. 
 
Як приклад Рябцев наводить дуже промовистий факт.
 
«В енергетичній стратегії до 2030 року, ухваленій у 2006 році, була поставлена мета — довести частку скрапленого газу на ринку вуглеводнів автомобільного палива до 15%. Цю кількість ми маємо вже зараз», — каже він. За підрахунками центру, споживання автогазу за останні три роки зросло втричі.
 
На подібний бум зовсім не зважає держава Україна. Хоча, зважаючи на велику соціальну складову — все ж таки 15% всіх вітчизняних автомобілістів, — мала б
 
. «У правилах роздрібної торгівлі і стандартах, які мали ухвалити ще до кінця 2015 року, цей ресурс узагалі кудись зник», — каже директор проектів центру «Психея». 

Чекаємо завершення сезону

Відтак, як казав класик, маємо те, що маємо. За період із 1 липня по 17 серпня, за даними «Консалтингової групи «А-95», гуртові ціни на пропан-бутан зросли на 63% і наприкінці минулого тижня становили 24 тис. гривень за тонну. Що є абсолютним рекордом за весь період спостережень. 
 
За цими ж даними вартість газу на кордонах України за цей період зросла удвічі. Що, на думку аналітиків, зумовлено гострою нестачею ресурсу.
 
«Ми оцінюємо місячний дефіцит газу в 30 тис. тонн. Що становить близько 20% місячної потреби ринку за цей період», — сказав керівник «А-95» Артем Куюн. 
 
Діяти традиційним шляхом, тобто намагатися замістити дефіцитні обсяги газу за кордоном, на думку аналітика, не вдасться.
 
Адже головні виробники Росії, Білорусі і Казахстану відчувають гостру нестачу через ремонтні роботи на заводах.
 
«Що вже призвело до зникнення вільних обсягів на ринках Східної Європи, зокрема у Польщі, — продовжує Куюн. — Імпорт із західного напрямку ускладнений інфраструктурними обмеженнями: необхідністю переставляти вагони з вузької колії на широку».
 
Учасники ринку, за його словами, також стикаються зi значними затримками в русі вагонів територією України, особливо в Одеській області. 
 
«Через відсутність тепловозів доставка вагонів під завантаження до Румунії і назад займе близько 40 днів. Працювати з таким «плечем» дуже ризиковано і дорого», — продовжує Артем Куюн.
 
За його словами, низька швидкість повернення вагонів також не дозволяє розпочати ефективне постачання з моря, хоча в деяких державах регіону ціни значно нижчі, ніж в Україні. 
 
Додатковий фактор дестабілізації поставок — плановані зміни умов ліцензування перевезення пального.
 
«Контролюючі органи вже оголосили, що з 1 вересня вимагатимуть ліцензії, але більшість компаній не встигне оформити необхідні документи», — додав Артем Куюн. 

На ринку — переважно російські продавці

Влада, утiм, на думку численних експертів ринку та громадських діячів, впливає на ціну альтернативного автомобільного палива навіть більше, ніж закриття російських і казахських заводів.
 
Саме так, скажімо, можна трактувати заяву Геннадія Рябцева, який сказав: «Дії певних органів влади є нецивілізованими. Я б не став думати, що пан Медведчук має такий серйозний вплив на Службу безпеки України, щоб вимагати від неї преференцій для своїх власних компаній». 
 
Ідеться тут про дії Служби безпеки, яка, за даними народного депутата Сергія Лещенка, ще наприкінці лютого нинішнього року «зачистила» ринок українського скрапленого газу під цього одіозного українського бізнесмена.
 
В останній зимовий місяць, за даними антикорупційного нардепа, СБУ, ГПУ та Укрзалізниця заблокували діяльність 15 компаній-імпортерів скрапленого газу.
 
Всім трейдерам «шили» одну і ту ж статтю — фінансування тероризму. Що, на думку Лещенка, не було правдою. 
 
Відтак після заборони, як заявив Лещенко, на ринок вийшли чотири нові компанії. Які нардеп пов’язував з оточенням кума Путіна в Україні.
 
І, що найцікавіше, всі ці чотири нові імпортери вирішили працювати з одним великим постачальником — російською «Роснєфтью».
 
Сьогодні, до речі, українські аналітики стверджують: можливостей «Роснєфтi» недостатньо, щоб задовольнити зростаючий попит українського ринку.
 
Ну а історія із закупівлею іншого російського газу дозволяє припустити, що відбувається спроба підсадити українців на ще одну газову голку — тепер у скрапленому вигляді. 
 
Намагання вплинути на ринок, який упродовж тривалого часу показує стабільне зростання, бачать різні галузеві експерти. У тому числі, скажімо, і Юрій Корольчук.
 
До цього можна додати і рішення київського мера Віталія Кличка, який також спробував втрутитися у перерозподіл столичного ринку автомобільного пального та заборонив так звані «стихійні» автозаправки. Тобто залишив лише брендові АЗС великих мереж.
 
Таким чином лише за кілька днів вартість пропан-бутану в найбільшому місті України зросла одразу на 1-1,5 грн.     

Дочекатися кінця вересня

Найближчими днями, як заявляють галузеві експерти, українських автомобілістів, що намагалися заощадити й обладнали свої авто газобалонним обладнанням, не чекає нічого хорошого.
 
Вже минулими вихідними газ у роздрібних мережах перевищив позначку 14 гривень і впевнено рветься догори. 
 
Аналітики стверджують, що вже за кілька днів матимемо 15 грн. за літр і навіть 15,5 грн. Детальніше темпи зростання залежатимуть від ціни на гуртовому ринку.
 
«При ціні 24 тис. гривень за тонну маємо 14,5-14,7 гривнi за літр», — каже Артем Куюн.
 
Але дорожче, ніж 15-16 гривень, газ не коштуватиме: автомобілістам буде вигідніше заправлятися бензином. Адже, як відомо, витрата газу в автомобілі є вищою, ніж бензину, а тому при приблизно співмірних цінах популярність альтернативного пального стрімко зменшуватиметься. 
 
Утiм процес зменшення продажів пропан-бутану експерти фіксують уже нині. Разом із сезонним фактором.
 
«Високі ціни та завершення автомобільного сезону знизять попит на газ, одночасно відновлять постачання по імпорту. Ці фактори стабілізують ринок і приведуть до падіння цін», — резюмує Артем Куюн.
 
Трапиться це, на його думку, яку поділяють більшість колег, приблизно через місяць. 
 
...Особливістю ринку скрапленого газу в Україні — на відміну, скажімо, від ринку бензинів та дизельного пального — є абсолютна незацікавленість у процесі можливих антиконкурентних змов державних чиновників.
 
Насамперед Антимонопольного комітету. Тим часом підвищення цін із 10 гривень до 15 навіть упродовж одного місяця дозволяє заробити величезні кошти. Для тих, хто «у схемі». 
 

АНТИРЕКОРДИ

Гірше, ніж торік
 
За період iз 18 по 21 серпня ціна автогазу у великих мережах АЗС у Києві виросла в середньому на 1,5 гривні за літр — до 14,99 гривні за літр.
 
Про це йдеться у даних цінового моніторингу ринку консалтингової групи «А-95». 
 
Так, на столичних АЗС WOG і ОККО ціна газу за вихідні виросла на 1,5-1,63 грн./л до 14,99 грн./л, на KLO вартість газу зросла на 1,15 грн./л до 14,94 грн./л, на Shell — на 1,99 грн./л до 14,59 грн./л, на AMIС — на 1,86 грн./л до 14,19 грн./л.
 
Найнижча ціна за літр пропан-бутану вчора становила 13,25 грн. Таким чином, роздрібні ціни на скраплений газ оновили рекорд. Попередній пік 13,2 грн./л був зафіксований у вересні 2016 року.
 

А ТИМ ЧАСОМ...

Газова експансія
 
У понеділок у литовський порт Клайпеда з американського експортного терміналу Sabine Pass прибув перший газовоз зі скрапленим природним газом зі США.
 
Це перша партія скрапленого газу з Америки в країни Балтії і одна з перших, які прибули у Східну Європу.
 
Угоду про постачання 140 тис. кубометрів зі США до Балтії було підписано в червні нинішнього року. Продавець — компанія Cheniere Marketing International. 
 
Відповідно до цього документа, невдовзі Литва прийме ще одне судно. Постачальником буде компанія Gas Natural Fenosa, вантаж від якої повинен прибути в Клайпеду в середині вересня.
 
Скраплений газ до Литви постачатиме також норвезька Statoil та американська Koch Supply & Trading — остання доставляє газ iз Норвегії та Нігерії.