Щорічний мультидисциплінарний міжнародний фестиваль сучасного мистецтва ГогольFest традиційно відбудеться восени.
Урочисте відкриття 10-го, ювілейного, фесту, який триватиме 11 днів, у Києві — вже на початку вересня.
Нагадаємо, що фестиваль не проводили лише в 2011-му, коли Кіностудія ім. Довженка відмовилася приймати його вдруге.
Цьогоріч на гостей заходу чекають новації та сюрпризи, про які нещодавно на прес-конференції розповіли організатори.
Перед тим отримали відзнаку Європейської фестивальної платформи EFFE Label — статус, присуджений Асоціацією європейських фестивалів.
Фестиваль матиме три локації: у Національному центрі ім. О. Довженка (відкриття 7.09), на території Виставкового центру (колишньої ВДНГ, відкриття 9.09) та в новозбудованому театрі на Подолі на Андріївському узвозі.
Окрім традиційного продажу квитків на окремі вистави, які, як і раніше, гарантували вільне перебування по всій території фестивалю, буде введена система абонементів.
Абонементи будуть трьох видів: а) терміном на всі дні фестивалю; б) абонемент на уїк-енд і в) абонемент одного дня.
Абонемент дає право відвідування всіх заходів на всіх локаціях, крім спеціальних.
Окремі квитки потрібні на вистави у закритих залах: вимагатимуть додаткової реєстрації (через обмежену кількість місць).
Гігантський ковчег, зібраний глядачами, підніметься в небо
«У Національному центрі Довженка буде дуже цікава кінопрограма, також буде відкрита виставка еротичного українського фото, — розповідає президент ГогольFestу Влад Троїцький. — А фішкою фестивалю на кіностудії буде проект «Скот», який ми запустили вже з початку липня: одну з будівель, яка дотична до центру Довженка, заполонять художники, актори, музиканти. Французький художник зробить мурал на торці цього будинку».
Особливість проекту в тому, що одразу після фестивалю цю будівлю, на жаль, знесуть.
Ще відкриють у центрі Довженка локацію «Божевільне бомбосховище» — це найкращий «бункер», який зберігся в Києві: ти реально потрапляєш в 1950-ті роки «гражданской обороны», де все працює: там зберігається вода й «усе живе».
Робитимуть там спеціальну візуальну й театральну програми — своєрідний екстрим.
Тематика цьогорічного фестивалю — «Ковчег».
На ВДНГ буде два формати: великий флеш-бек, куди всіх запрошую 9-10 вересня — перфоменси під музику: у перший день — українського музичного етно-гурту «ДахаБраха» (нове шоу, з яким вони об’їхали світ), а на другий — українського жіночого театрально-музичного гурту «Дах Дотерс», під час виступу котрого всі бажаючі робитимуть ковчег (наразі архітектори розробляють алгоритм, як за допомогою картонних коробок і скотчу глядачі збиратимуть легендарний човен).
Суть: у нинішні часи, коли море інформації, і ти в розгубленості, невпевненості в завтрашньому дні, часом задумуєшся: «А що ковчег зараз? Якщо доведеться рятуватися, що і кого візьмеш у нього?».
Це буде об’єкт довжиною 30 і висотою 8 метрів.
«Це буде таке, чого ніде й ні в одній країні світу ще не було», — каже Влад Троїцький.
Працюватиме цікава дитяча програма в 2-му павільйоні: зокрема, британський лялькар буде навчати дітлахів робити ляльки, а потім разом робитимуть спектакль.
В одному павільйоні буде новий проект «Доповнення реальності» — на вулиці стоятиме багато скульптур.
В іншому буде Made in UA, своєрідний маркет різних цікавинок. Ще у двох павільйонах — концерт-холи. 9 вересня відбудеться прем’єра проекту американського композитора (із США приїдуть режисер та хореограф).
10 вересня відбудеться прем’єра опери-балету «Аrca» (Ковчег — в перекладі на латинь): українсько-швейцарський проект.
«Також ми «напряглися» з культурним французьким центром і покажемо на ВДНГ драйвовий проект: кабаре «Тарабан де-Киев» («новий цирк») — яскрава вистава, яку ми вже зіграли 21 раз у Парижі. Тож у Києві не подивитися це — просто безумство, — веде далі президент фестивалю. — У цілому, програма фестивалю вже на 90 % складена».
Цього року держава допомагає, але лише на 25 %, тож усе інше повинні «покрити» глядачі. Діти до 10 років — безплатно. Буде три хвилі продажу абонементів.
Вартість — 370-490 гривень/день — вхід на всі локації й заходи (окрім тих, що з місцями). На подієві заходи квиток у середньому коштуватиме 550 грн.
Зауважимо, що «чорнова» цифра бюджету фестивалю — близько 10 млн. гривень (у європейців аналог вартує в 10 разів більше).
Це за рахунок того, пояснюють, що «Гоголь-команда» дуже ефективна й перебуває у «зоні подвигу». Рятує і волонтерська допомога.
«Перипетії» минулих років
За словами Максима Демського, багаторічного директора ГогольFestу, минулого року було десь 40-45 тисяч, а цьогоріч сподіваються мати ще більше глядачів.
«Вступ до системи ЕДК дає нам додаткові механізми для того, аби можна було ввійти в різні міжнародні структури, те, що називається «подієвий туризм», коли люди спеціально їдуть у якусь країну на якийсь захід. Ми потрапили в цю «зону» й сподіваємося, що до початку фестивалю ввійдемо в різні буклети до міжнародних туроператорів.
У будь-якому випадку, коли на захід приїздить якийсь серйозний художник, режисер чи музикант, то за ним «підтягується» його аудиторія у 200-1000 чоловік — це апріорі. Тож ГогольFest можна назвати фестивалем для митців-«дегустаторів», — каже Максим.
Основна вікова категорія глядачів — 18-40 років: це студенти, журналісти, люди мистецтва, менеджери, тобто активні люди.
Нагадаємо, першою локацією фестивалю в 2007 році був «Арсенал». Другою стала Кіностудія ім. О. Довженка — з великим відкриттям на майдані Незалежності, де було до двохсот тисяч чоловік, котрі спостерігали за шоу.
Після зміни політичних умов «фестівці» добряче фінансово «підупали» і в 2012 році зробили все на «Видубичах» своїми силами. Тоді було 30 тисяч глядачів, а у наступні два роки (локацію ми не змінювали): у 2013 році — 50 тисяч, а в 2014 році — 80 тисяч.
«У 2015 році ми намагалися домовитися з директором Кіностудії ім. Довженка — Олесем Янчуком, дуже сильно з ним посперечалися, але в них там своє «царство пристарілих» і нам відмовили. Тому довелося за 1,5 місяця до відкриття фестивалю переїхати на ВДНГ, де ми, по суті, відкрили павільйони, які пустували, й зробили їх придатними прийняти звуковий контент. В цілому ВДНГ ми запустили як майданчик із великою кількістю павільйонів, які можна інтегрувати під проекти», — каже Максим Демський.
Минулоріч переїхали на арт-завод «Платформа» на Лівому березі, та, на жаль, тоді не зуміли створити потрібної енергетики й об’єднатися.