В українців з'явиться можливість зберігати мобільні номери у разі зміни оператора

25.05.2017
В українців з'явиться можливість зберігати мобільні номери у разі зміни оператора

Відповідно до Угоди про асоціацію з Європейським Союзом в Україні запровадження послуги MNP заплановано у 2017 році.

Багатьом абонентам за довгі роки співпраці з мобільними операторами не один раз доводилося стикатися з проблемами, які вирішувалися довго і результат не відповідав очікуванням.

Негатив накопичувався, виникало бажання перейти до іншого оператора.

Найпростішим способом вирішення проблеми була купівля нової сім-карти конкурента.

Альтернатива змінити оператора була не завжди доступною з банальної причини — не хотілося втрачати номер, який використовувався протягом тривалого проміжку часу. 

Тож сьогодні в Україні запроваджується нова послуга мобільного зв’язку MNP (перенесення телефонних номерів).

Проте, як нею скористатися? З якою метою вводиться MNP? Яка практика застосування цiєї послуги в інших країнах світу?

На ці та інші питання відповідає директор з інформаційно-телекомунікаційного напрямку Українського державного центру радіочастот Вікторія Трощенко.

— Вікторіє Юріївно, поясніть, що означає послуга MNP?
 
— Наш номер телефону, з усіма дев’ятьма цифрами, знають наші рідні, друзі, бізнес-партнери, колеги по роботі, інші люди. І ми іноді хочемо змінити оператора, але стримуючим фактором для нас є думка «А як же дізнаються про це всі? Чи не втрачу я якісь контакти?..» Саме тому було створено послугу, яка дозволяє зберегти повністю свій номер телефону разом з першими трьо­ма цифрами, що до сьогодні дозволяли нам ідентифікувати, до якого саме мобільного оператора ми телефонуємо, та перенести їх до іншого оператора, який нам iз якоїсь причини здається кращим. Такою причиною може бути краще покриття, більш доступні тарифи тощо.
 
MNP — це послуга з перенесення телефонних номерів. Суть послуги полягає у збереженні номера при зміні оператора — можливість користувачів мобільних телефонів зберігати свій телефонний номер після переходу від одного оператора мобільного зв’язку до іншого. Тож і оплата, і всі послуги будуть отримуватись від нового оператора.
 
— Яка історія виникнення цієї послуги у світовому просторі зв’язку?
 
— Україна — чи не остання європейська країна, що запроваджує послугу MNP. Впровадження подібної послуги почалося ще у 1990-х роках у тих країнах Європи, де ставилися більш жорсткі вимоги до якості послуг. Із поширенням мобільного зв’язку все популярнiшою ставала думка про те, що абонент повинен мати можливість зберігати свій телефонний номер навіть після переходу до іншого оператора. Вважається, що це сприяє конкуренції між операторами, підвищує якість послуг. У нашій країні відповідно до Угоди про асоціацію з Європейським Союзом запровадження послуги MNP заплановано у 2017 році.
 
— Вимоги перенесення телефонних номерів однакові для усіх країн світу чи можуть відрізнятись? Чи можна номер стаціонарного телефону перенести?
 
— Є два можливi технологічнi варіанти, які були зафіксовані при вивченні досвіду інших країн. Перший — це коли центральна база бере участь у дзвінках (йде переадресація на іншого оператора). Це більш вартісна система. Другий варіант — це коли актуальну інформацію щодо перенесених номерів надають усім операторам зв’язку, і далі вони вже використовують цю інформацію у своїй діяльності.
 
У деяких країнах переносити номер можна тільки в межах свого регіону. А є країни, наприклад це Сiнгапур, США, Канада, Ізраїль, у яких дозволяється переносити стаціонарний номер телефону на мобільний і навпаки. Процедура перенесення номера може бути безкоштовною за законом або вимагати сплати певної комісії, тривати від десятків хвилин до кількох днів. Нині в Україні готується платформа для перенесення мобільних номерів. Про можливість перенесення стаціонарних номерів можна буде говорити після повного переходу АТС на «цифру».
 
— Яка вартість послуги MNP?
 
— Ця послуга в європейських країнах коштує від 0 до 9 євро. Вартість визначають оператори, держава ніяким чином на це не впливає. Кожен оператор має боротися за кількість абонентів, які можуть до нього перейти. Як наслідок, вартість послуги MNP має бути невисокою, адже це вигідно не лише абоненту, а й оператору мобільного зв’язку.
 
— У яких випадках може бути відмовлено в наданні послуги MNP?
 
— Дійсно,  обмеження існують. Вони були обумовлені тим, щоб уберегти абонента від шахраїв, які можуть скористатися інформацією про нього. Тож у послузі з перенесення номера буде відмовлено, якщо абонент подав недостовірні дані про себе. Або подав заявку на перенесення номера одразу до декількох операторів. Також це стосується «мобільних літунів», які забажають змінювати оператора частіше ніж 1 раз на 30 днів.
 
— Якщо абонент переносить номер, чи нараховується йому абонплата в цей період?
 
— Відповідно до порядку перенесення номера деякий час абонент продовжує отримувати послуги зв’язку від оператора, якого зібрався покинути, і припиняється в момент завершення перенесення абонентського номера.
 
— Коли іде з’єднання з перенесеним абонентським номером, чи попереджає оператор про зміну?
 
— Перед встановленням з’єднання на перенесені абонентські номери оператори повинні повідомляти абонента, що телефонує, відповідним голосовим повідомленням. Адже абонент, який телефонує, зазвичай може вважати, що набрав номер, наприклад «Київстар», а насправді він перенесений в іншу мережу, з іншими тарифами. Тому повідомлення тут справді необхідне.
 
— Для абонента, що має бажання перенести номер, які встановлені правила?
 
— Абонент, який бажає скористатися послугою MNP, звертається до обраного оператора із заявою, оформленою одним iз таких способів: у письмовому вигляді до пункту обслуговування абонентів оператора; дистанційно з використанням засобів зв’язку за допомогою телефону або із заповненням інтерактивної форми заяви на офіційному веб-сайті оператора.
 
У заяві зазначаються: абонентський номер (номери), перенесення якого (яких) вимагається; найменування оператора, від послуг якого відмовляється; контактні дані для зворотного зв’язку; бажаний час перенесення абонентського номера (номерів); обраний тариф та/або тарифний план у мережі обраного оператора  та умови оплати.
 
— Які правила для операторів після того, як вони отримали заяву на перенесення номера від абонента?
 
— Оператор фіксує дату та час отримання заяви та протягом 8 робочих годин iз моменту реєстрації заяви робить запит до оператора, якого хоче покинути абонент, щодо можливості здійснення перенесення за певним абонентським номером та повідомляє про це адміністратора. Останній протягом 8 робочих годин iз моменту отримання відповідного запиту повинен  надати відповідь щодо можливості надання послуги MNP за певним абонентським номером або про підстави для відмови в перенесенні цього номера.
 
Перелік підстав для відмови є обмеженим і чітко визначеним у Порядку надання послуг із перенесення абонентських номерів, затвердженим НКРЗІ. Далі обраний абонентом оператор повідомляє абонента про можливість надання послуги MNP та узгоджує з ним час і місце отримання ідентифікаційної телекомунікаційної картки та укладення договору.
 
— А що повинен робити в цій ситуації абонент?
 
— Після отримання повідомлення від оператора, до якого він переходить,  абонент повинен вчасно в узгоджений час отримати ідентифікаційну телекомунікаційну картку (SIM-картка), укласти договір. Утім, якщо абонент не прийшов за ідентифікаційною телекомунікаційною карткою та/або не уклав договір у визначений оператором  строк, надання послуги MNP призупиняється. Якщо абонент не приходить протягом 30 календарних днів, заява на MNP скасовується та абонент продовжує отримувати телекомунікаційні послуги у базового оператора.
 
— Протягом якого часу відбувається перенесення номера?
 
— Перенесення абонентського номера відбувається протягом 3 робочих днів у мережах мобільного зв’язку  з моменту реєстрації заяви, за винятком випадку, коли абонент вказує у заяві пізніший строк перенесення абонентського номера (номерів), який не може перевищувати 30 днів. До речі,  час, протягом якого абонент не буде отримувати телекомунікаційні послуги за номером, який переноситься, — не може перевищувати трьох годин.
 
— Чи має право абонент відмовитись від послуги, якщо раптом передумав?
 
— Так, абонент має право відмовитись від поданої ним заяви про перенесення абонентського номера, повідомивши про це оператора в такий самий спосіб, яким подавав заяву на перенесення номера.
 
— Чи є у вас прогноз на 2017 рік із використання послуги перенесення номерів?
 
— Ми живемо у такий час, коли на перше місце постає вимога щодо якості надання послуг, зокрема зв’язку.  Часто людина стає більш прискіпливою до якості, навіть незважаючи на вартість. Аналізуючи досвід країн Європи, де середній показник абонентів, які змінили оператора, — 5 %, можна прогнозувати, що в Україні послугою MNP скористається близько 2% абонентів, тобто понад 1 млн. абонентів. 
 

СТАТИСТИКА

У Європі середній показник перенесених номерів становить близько 5% від абонентської бази, хоча в Фінляндії цей показник доходить до 20%, а в Німеччині так і не зміг перевищити 1%.
 
У Нідерландах частка перенесених номерів — 7%. Рекорд тримає Сінгапур — 95% абонентів у перший же рік змінили оператора.
 
Досвід США: у результаті впровадження послуги MNP ціни на мобільний зв’язок знизилися на 6%, з’явилися нові вигідні тарифи.
 
Сумарна економія абонентів становить близько 120 млн. доларів у місяць. Послуга надається безкоштовно, а термін перенесення — всього декілька годин. Заявку можна подати онлайн.
 
Досвід Туреччини: ініціатором впровадження MNP стала саме держава, в тому числі профінансувала підготовку.
 
З 2008-го по 2012-й роки турецькі оператори Vodafone та Avea наростили клієнтську базу до 18,3 млн. та 12,8 млн. відповідно завдяки системі перенесення номерів.