Двері відчинилися: Україна може стати «органічним хабом» Європи і світу

02.03.2017
Двері відчинилися: Україна може стати «органічним хабом» Європи і світу

Українська громада на БіоФах 2017.

Українські малі та середні аграрні компанії, що виробляють якісну органічну продукцію за всіма відповідними правилами ЄС, досягають неабияких успіхів на міжнародному рівні.

Але змушені боротися за виживання в рідній країні.

Як міжнародна популярність допомагає українському фермеру утвердитися і чому розвиток органічного виробництва вважає пріоритетним Міністерство аграрної політики та продовольства України?

Представницька делегація України щойно повернулася з найбільшої у світі виставки органічної продукції БіоФах 2017, що проходила в німецькому Нюрнбергу. 

17 друзів кооперації

«Український національний павіль­йон, який організовували на виставці БіоФах уже вчетверте, був цього року дуже успішний, — говорить Ксенія Гладченко, директор консультаційного органу «КьюС». — Україна привертає все більше і більше уваги міжнародної органічної спільноти не лише завдяки різноманіттю представлених органічних продуктів, а й завдяки консолідації та кооперації між гравцями органічного сектору та органами державної влади.
 
Уже другий рік поспіль Форум, організований у рамках Національного павільйону України, демонструє позитивні тенденції та якісні зміни в українському органічному секторі щодо простежуваності, відкритості та надійності».
 
Сімнадцять компаній-експонентів представляли Україну на БіоФах 2017. Деякі з них добре відомі міжнародним партнерам завдяки участі в інших виставках та відповідальному веденню бізнесу.
 
Нові компанії також впевнено долучаються до міжнародного ринку — малі та середні підприємства, що не відзначаються великими потужностями, але здатні принести на міжнародний ринок органічної продукції унікальні продукти з родючої української землі.
 
Як стверджує Сергій Галашевський, директор органу сертифікації «Органік Стандарт», експорт української органічної продукції зростає дуже швидко.
 
Тільки оператори органічного ринку, яких сертифікує «Органік Стандарт», експортували минулого року понад 164 тисячi тонн органічної продукції.
 
«Наш кооператив об’єднує дрібних виробників, які не мають потужностей вийти на міжнародний ринок самостійно, — розповідає Сергій Огородник, директор з розвитку СОК «Київський», який експортує органічну малину та полуниці.
 
— Завдяки кооперації ми щороку примножуємо більш ніж удвічі обсяг експортної продукції, а це означає, що збільшуються площі посадки, створюються нові робочі місця для українців, кооператив поповнюється новими членами, надаючи реальну підтримку малим та середнім підприємствам».
 
«Звичайно, ми хочемо продати більше, заробити більше, — говорить Олег Жуковський, голова наглядової ради ПрАТ «Етнопродукт».
 
— Але за ці кошти ми хочемо найняти більше людей на роботу, хочемо зберегти довкілля. Хочемо збудувати нарешті красивий будинок України. Тут, у Нюрнберзі, дме доволі сильний вітер, але — в наші вітрила і в потрібному для нас напрямку».

Державна підтримка в поміч

Малим та середнім підприємцям сьогодні нелегко — мусять дуже швидко реагувати на зміни, шукати своє надійне місце на ринку.
 
На щастя, цей процес самовизначення й розвитку нарешті починає отримувати державну підтримку: Міністерство аграрної політики та продовольства України заявляє про пріоритетність розвитку малого та середнього агробізнесу в найближчі роки.
 
Вперше за всі роки участі у виставці БіоФах Україна була представлена на високому державному рівні — в офіційних заходах брали активну участь керівники профільного міністерства.
 
«Сектор органічного сільського господарства є досить молодим в Україні. Але протягом останніх років спостерігається його значне розширення, — каже заступник міністра агрополітики України з питань європейської інтеграції Ольга Трофімцева.
 
— За офіційними статистичними даними IFOAM, в 2015 році в Україні нараховувалося 210 сертифікованих органічних господарств, а загальна площа земель, зайнятих під органічне сільське господарство, становила 410,55 тисячi гектарів. Також сертифіковано 530 тисяч гектарів дикоросів. Понад 80 відсотків виробленого такими господарствами продукту спрямовується на експорт. Головними імпортерами української органічної продукції поки що є країни Європейського Союзу, але географія експорту поступово розширюється.
 
На виставці БіоФах 2017 було представлено більш як півтора десятка українських компаній, котрі виробляють органічну продукцію та вже експортують свої товари до країн Європи. Кожен сумлінний виробник органічної сільськогосподарської продукції в Україні заслуговує на велику повагу, тому що ставить високу планку ведення бізнесу, якості продукції та організації виробничих процесів.
 
А основним завданням міністерства особисто я бачу створення повноцінної та прозорої законодавчої бази для роботи всіх операторів органічного ринку, напрацювання механізмів, які б допомагали добросовісним виробникам бути конкурентними, а державі мати ефективні інструменти регулювання та контролю. Загалом, вважаю, що Україна має всі передумови для того, щоб найближчим часом стати органічним хабом Європи і світу».

Вдячні за підтримку, спробуємо піднятися

Починаючи з 2014 року Національний павільйон України підтримує Дер­жавний секретаріат Швейцарії з економічних питань (SECO) у рамках швейцарсько-українського проекту «Розвиток органічного ринку в Україні», що впроваджує Дослідний інститут органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія, www.ukraine.fibl.org).
 
Заступник директора Швейцарського бюро співробітництва в Україні Віктор Шуткевич упевнений: «Україна на органічній карті світу гідна зайняти важливе місце. Швейцарія допомагає Україні для досягнення цієї цілі з 2002 року, зокрема і через діючий проект «Розвиток органічного ринку в Україні», де бенефіціаром виступає Міністерство аграрної політики та продовольства України.
 
Завдяки швейцарській підтримці та плідній роботі з ключовими учасниками органічного ринку України Національний павільйон України вже чотири роки успішно працює на найбільшій міжнародній виставці органічної продукції БіоФах. Тут міжнародні покупці зустрічаються з органічними виробниками України. Важливо, щоб у майбутньому (після завершення швейцарської допомоги) цей результативний інструмент експорту продовжував працювати для українських органічних виробників, зокрема і на позитивний імідж України як надійного постачальника органічної продукції та агродержави загалом».
 
Цьогоріч павільйон також підтримало Федеральне міністерство продовольства та сільського господарства Німеччини (BMEL) через два німецько-українські проекти співробітництва «Консультування України в питаннях аграрної торгівлі — в рамках Повної та Всеохоплюючої Угоди про вільну торгівлю (ПВУВТ) між ЄС та Україною» та «Німецько-українська співпраця в галузі органічного сільського господарства», що впроваджуються AFC/IAK (www.afci.de / www.iakleipzig.de).
 
Підтримку надає і Western NIS Enterprise Fund (WNISEF, www.wnisef.org), заснований за фінансування уряду США через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID).
 
Але цього року більшу частину витрат на організацію Національного павільйону України взяли на себе самі експоненти.
 
Фінансова підтримка донорів зменшується, що свідчить про стабільність розвитку органічного ринку.
 
Національний павільйон України організовує консорціум трьох ключових учасників органічного ринкуУкраїни: консультаційний орган з органічного виробництва «КьюС», орган сертифікації «Органік Стандарт» та Інформаційний центр «Зелене досьє».
 
Підтримку в організації надали цього року також Міністерство аграрної політики та продовольства та Міністерство закордонних справ України. 
 
Катерина ШОР, менеджер проектів Інформаційного центру «Зелене досьє», координатор Національного павільйону України на БіоФах