Цьогорічна церемонія вручення найвищої кінематографічної нагороди «Оскар» була значно цікавішою за попередні, бо організатори додали до неї чимало нових елементів, які оживляли атмосферу вечора, не давали заснути від нудних та довгих подяк лауреатів зі сцени всім родичам, знайомим і колегам по знімальній групі. Втім цього разу таких нудних монологів було мало. Ведучий церемонії Джиммі Кіммел був на висоті: сипав жартами і дотепами, які не віддавали тією вульгарністю, що була притаманна комікам-ведучим попередніх церемоній. Загалом перебіг церемонії був веселим і невимушеним, аж до останніх хвилин, коли на сцені вибухнув гучний скандал.
Скандал у «Місячному сяйві»
Отже, доведеться таки почати з кінця, коли відбувалося нагородження переможців у головній категорії — «Кращий фільм 2016 року». Називати лауреата на сцену вийшла пара вже немолодих славетних акторів Уоррен Бітті та Фей Дануей, які створили незабутній екранний дует у гангстерській драмі «Бонні і Клайд». Бітті відкрив конверт iз назвою переможця, але назвати його не міг. Його руки тремтіли і було не зрозуміло, чи він не бачить написаного на картці, чи спеціально затягує паузу, щоб загострити інтригу в залі. Нарешті він показав картку Фей Дануей і та вигукнула назву фільму-переможця — «Ла-Ла Ленд». На сцену вбігла галаслива знімальна група і два продюсери фільму вже встигли виголосити «дякувальні» промови, коли один iз них — Джордан Горовіц— випадково глянув на картку і побачив, що там як переможець зазначено фільм «Місячне сяйво», а не «Ла-Ла Ленд». Горовіц підійшов до мікрофона і повідомив занімілій залі, що володарем «Оскара» є насправді стрічка «Місячне сяйво». Фей Дануей, яка припустилася прикрої помилки, поспішно втекла зі сцени, а за конфуз мусіли вибачатися Уоррен Бітті та ведучий Джиммі Кіммел. Правда восторжествувала, але враження від чудового вечора було дещо зіпсоване.
Така помилка на церемонії «Оскарів» сталася вперше, але в історії шоу-бізнесу аналогічні прецеденти є. 2015 року на конкурсі краси «Міс Всесвіт» помилково оголосили переможницею зовсім іншу дівчину. Але там однозначно помилився ведучий Стів Харві. А що сталося з Уорреном Бітті і Фей Дануей, які в четверо очей не побачили, що надруковано на картці великими і чіткими літерами, важко здогадатися. Організатори ж вечора пояснили конфуз тим, що помилково вручили Бітті і Дануей конверт із прізвищем кращої акторки, замість кращого фільму.
Пустунчики і жертви політкоректності
Стосовно розподілу самих нагород, то все відбулося без сюрпризів і очікувано. Ностальгійний, барвистий мюзикл «Ла-Ла Ленд» мав рекордну кількість номінацій — 14, а в підсумку переміг у шести з них. Якби не виявили помилку, то мав би і сім «Оскарів». 32-річний режисер «Ла-Ла Ленду» Деміен Шезелл тепер має не лише золотого чоловічка за режисуру, а й став наймолодшим в історії нагород лауреатом у цій категорії. Драма «Манчестер біля моря» мала вісім номінацій, а здобула два «Оскари». Один iз них — для Кейсі Аффлека як кращого актора в головній ролі. Для нього це важливо, оскільки завдяки цьому Кейсі вийшов iз тіні старшого від нього на три роки і славетнішого брата Бена Аффлека, який вже є володарем двох «Оскарів».
Попереднього року Американську кіноакадемію гостро критикували за ігнорування акторів-афроамериканців та кінематографістів, навіть лунали заклики бойкотувати за це минулорічну церемонію. Чи то впродовж минулого року аутсайдери-кінематографісти напружились і видали «на-гора» кращі фільми, чи то Академія вдалася до так званої політкоректності, але цьогоріч афроамериканцям скаржитися не доводиться — їм дісталася майже половина «Оскарів». Жертвою цієї не зовсім виправданої політкоректності стала славетна 63-річна французька акторка Ізабель Юппер, яка вважалася фавориткою у категорії «Краща акторка у головній ролі», а натомість «Оскара» отримала молода і менш досвідчена акторка Вайолі Девіс, яка на церемонії відзначилась тим, що єдиною з лауреатів щедро розрюмсалася на сцені.
Багаті на вигадки
Не знаю, хто більше доклав зусиль та вніс свіжих ідей чи самі організатори, чи ведучий Джиммі Кіммел, але десь кожні півгодини вечір оживлявся якоюсь нестандартною витівкою. Ведучий пожартував, що американське кіно не може обійтися без того, щоб у ньому не було цукерки. І негайно на глядачів посипалися зі стелі пакетики-парашутики з цукерками. Цей фокус повторювався ще двічі впродовж вечора, правда, останнього разу в пакетиках було печиво. Певне, щоб дозволити ведучому вдало пожартувати: «Може, ви ще й кави до печива наллєте».
Іншим вдалим трюком для розрядки було запрошення до зали випадкових туристів iз відкритого автобуса, на якому гості Лос-Анджелеса оглядають визначні місця Голлівуду. Так народ зустрівся і близько поспілкувався зi своїми зірками-кумирами і навпаки. Під час розмови ведучий з’ясував, що немолода вже чорношкіра пара туристів заручена і в грудні збирається побратися. Ведучий пожартував: може, вони запросять на весілля свідками когось із присутніх? Жінка не розгубилася і вказала пальцем на Дензела Вашингтона: «Ось цього чоловіка». Тепер жертві жарту доведеться виконувати роль свідка на весіллі зовсім не знайомих йому людей.
Покепкували з Трампа, але незлостиво
Незадовго до церемонії вручення «Оскарів» у Голлівуді започаткували протестну акцію проти нового президента США Дональда Трампа. Її очолила відома акторка Джоді Фостер. Її чи то не запросили на вечір «Оскарів», чи то вона сама не побажала, але без кепкування на адресу Трампа не обійшлося. Вже з самого початку ведучий Джиммі Кіммел оголосив, зберігаючи серйозний вираз обличчя: якщо в залі є представники телекомпанії Сі-Ен-Ен чи газет «Нью-Йорк Таймс» та «Лос-Анжелес Таймс», то вони повинні негайно залишити приміщення, бо завтра повідомлять якусь «брехню» про церемонію. Тим самим ведучий повторив ті ж слова, що їх промовив Трамп під час недавньої зустрічі з представниками американських ЗМІ.
Усім відомо, що Дональд Трамп не бажає спілкуватися з журналістами і звертається до народу лише через «Твіттер», в якому окопався, немов у бункері. Тож Джиммі Кіммел також десь на початку церемонії привселюдно перевірив на своєму смартфоні, чи Трамп уже щось написав у «Твіттері» стосовно вечора «Оскарів». А дещо пізніше запропонував окремим кінозіркам особисто і вголос прочитати на весь зал образливі чи відверто дурні висловлювання, які пишуть про них у «Твіттері». Актори не відмовилися, хоча зміст окремих висловлювань мав явний «перебір». Натяк зрозумілий — ось хто «твітить» iз «Твіттера» разом iз Трампом.
Упродовж церемонії багато кіномитців прямо чи побічно реагували на різні заяви і дії Трампа. Переможцем у категорії «Кращий неангломовний фільм» стала стрічка іранського режисера Асгара Фархаді «Комівояжер». Її творець і виконавиця головної ролі бойкотували церемонію на знак протесту проти заборони Трампом в’їзду до США громадянам семи мусульманських країн, включно з Іраном. На церемонії відтворили відповідне аудіозвернення Фархаді. У категорії «Короткометражний документальний фільм» перемогла сирійська стрічка «Білі шоломи» про турецьких добровольців, які рятували під обстрілами мирних мешканців сирійського міста Алеппо. Її сирійського оператора Халеду Хатібу не впустили до США для участі в церемонії.
Славетний мексиканський актор Гаель Гарсіа Берналь заявив зі сцени, що кіномистецтво не знає кордонів, тому він не сприймає рішення Трампа споруджувати стіни між країнами, маючи на увазі передусім його країну. Один iз двох італійських стилістів, які здобули «Оскара» за роботу над фільмом «Загін самогубців», заявив зі сцени, що він з Італії, тобто також мігрант в Америці, і сказав: «Цей «Оскар» для всіх мігрантів у США». Інший митець заявив зі сцени, що всі кінематографісти — мігранти, оскільки вони знімають свої роботи у різних країнах світу. Тому заходи Трампа скеровані проти мистецтва.
ШОУ МОДИ
«Оскари» — це не лише свято кіно, а й моди. Жінки й чоловіки Голлівуду готуються до цього вечора старанно і заздалегідь, як школи самби до карнавалу в Ріо-де-Жанейро. Глядачам не могла впасти в очі «смілива» чорна з блискучими цятками довга сукня акторки Дженніфер Еністон. Не стільки сукня, як декольте на ній глибиною з Маріанську впадину і розріз збоку висотою з Еверест. Чудова була і сукня кращої акторки Емми Стоун («Ла-Ла Ленд»), принаймні дуже пасувала до статуетки «Оскара». А найпривабливішими видалися шати з двох частин акторки Холлі Беррі. У свої 50 років вона виглядала в сукні неперевершено.
ХТО Й ЗА ЩО?
Чи важко вгадати переможця?
Незаперечно, що в історії «Оскарів» було чимало несправедливостей, коли нагороду отримувала далеко не краща робота. Як зазначено вище, враховується не лише художня вартість стрічки, а часом і політичний чи соціальний аспект, вступають у дію правила політкоректності та інші чинники. Але, загалом, Американська академія є об’єктивною. Знавець кіно та правил Голлівуду може заздалегідь безпомилково визначити переможця. Перед церемонією шанований американський часопис «Форбс» оприлюднив прогноз на переможців за категоріями. Результат: «Форбс» вгадав переможців у 15 з 24 категорій.
Отже, хто вони, цьогорічні переможці?
Кращий фільм — «Місячне сяйво».
Кращий актор у головній ролі — Кейсі Аффлек («Манчестер біля моря»).
Краща акторка в головній ролі — Емма Стоун («Ла-Ла Ленд»).
Актор у ролі другого плану — Махершала Алі («Місячне сяйво»).
Акторка в ролі другого плану — Вайола Девіс («Паркани»).
Кращий неангломовний фільм — «Комівояжер» (Іран).
Кращий режисер — Деміен Шезелл («Ла-Ла Ленд»).
Оригінальний сценарій — Кеннет Лонерган («Манчестер біля моря»).
Адаптований сценарій — Баррі Дженкінс і Таррел Елвін («Місячне сяйво»).
Операторська робота — Лінус Сандгрен («Ла-Ла Ленд»).
Художник по костюмах — Колін Етвуд («Фантастичні звірі і де їх знайти».
Художнє оформлення (декорації) — Девід Васко і Сенді Рейнолдс-Васко («Ла-Ла Ленд»).
Оригінальна музика для кіно — Джастін Гурвіц («Ла-Ла Ленд»).
Оригінальна пісня для кіно — City of Stars («Місто зірок») («Ла-Ла Ленд» музика Джастіна Гурвіца, слова Бенджа Пейсека і Джастіна Пола, виконавець Джон Ледженд).
Повнометражний документальний фільм — «О. Джей. — Зроблено в Америці».
Короткометражний документальний фільм — «Білі шоломи».
Анімаційний художній фільм — «Зоотопія».
Монтаж — Джон Гілберт («З міркувань совісті»).
Монтаж звуку — Сильвейн Бельмаре («Прибуття»).
Мікшування звуку — «З міркувань совісті».
Візуальні ефекти — «Книга джунглів».
Макіяж і зачіски — «Загін самогубців».
Короткометражний ігровий фільм — «Співай».
Короткометражний анімаційний фільм — «Пайпер».
НАПЕРЕДОДНІ
Гіркота «Золотої малини»
Напередодні церемонії «Оскар» американські незалежні кінематографісти оголосили лауреатів альтернативної премії «Незалежний дух» (Independent Spirit Awards). Ця нагорода відзначає найкращі досягнення минулого року в незалежному малобюджетному кіновиробництві. Найбільше нагород зібрала американська драматична стрічка «Місячне сяйво» про хлопчика, який росте в небезпечному районі з матір’ю-токсикоманкою. Найкращою актрисою, за версією «Незалежного духу», стала 63-річна француженка Ізабель Юппер за роль у фільмі-трилері «Вона». Отримуючи нагороду, акторка наголосила, що цінить незалежність та бунт у мистецтві. Серед чоловічих ролей незалежні кінематографісти нагородили Кейсі Аффлека.
Також перед «Оскаром» було оголошено «лауреатів» американської сатиричної премії «Золота малина» за найгірші досягнення у світі кіно минулого року. Відзнака за найгірший дует дісталася Бену Аффлеку та Генрі Кавіллу за їхню роботу у стрічці «Бетмен проти Супермена: На зорі справедливості». Ця ж картина отримала антинагороду «за найгірший рімейк, плагіат чи сіквелл». Найгіршою картиною 2016 року назвали фільм «Америка Хілларі: таємна історія Демократичної партії» режисера Деніша Д’Сузи. Він нагороджений як найгірший актор за закадровий голос у картині та найгірший режисер разом із Брюсом Шулей. Ребека Тернер, яка зіграла Хілларі Клінтон, отримала «Золоту малину» за найгіршу жіночу роль.
Ще одна нагорода — «За відновлення репутації» — дiсталася Мелу Гібсону за його режисерську роботу «З міркувань совісті» (Hacksaw Ridge), з якою він повернувся на голлівудський знімальний майданчик після довгої перерви. До речі, цей фільм номіновано на «Оскара» в шести категоріях.
ДОВІДКА «УМ»
Найпрестижнішу в світі кіно нагороду «Оскар» цьогоріч вручали у 89-й раз. Лауреатів традиційно визначають шляхом таємного голосування приблизно шість тисяч членів Американської кіноакадемії. Для об’єктивності голосування кожен кіноакадемік голосує лише за номінантів у тій категорії, фахівцем з якої він є (скажімо, актор, режисер чи сценарист).
Нагороди визначаються і призначаються загалом у 24 категоріях, у більшості з яких на статуетку претендують п’ять номінантів. Але є два винятки. У категорії «Кращий художній фільм» число претендентів на нагороду в останні роки розширили до 5-10. Цього року за нагороду в головній категорії змагалися 9 художніх фільмів. У категорії «Кращий грим та зачіски» традиційно, враховуючи її вузьку специфіку, лише три номінанти.
Найбільше номінацій цього року мала стрічка «Ла-Ла Ленд» — вона претендувала на нагороди у 14 категоріях. Це повторення абсолютного рекорду за кількістю номінацій у всій історії «Оскарів», після фільмів «Титанік» (1997 рік) та «Все про Єву» (1950 рік). Наступними за кількістю номінацій цьогорічними претендентами були драма про прибульців iз космосу «Прибуття» та історія про дорослішання «Місячне сяйво» — по вісім номінацій.