«Не вірю, що ту мразоту посадять...»
Саме про безкарність написав на своїй сторінці у Facebook поет Артем Полежака. 27 грудня 2016 року на Салтівському шосе в Харкові назустріч ВАЗ-2102, у якому їхав його брат із дружиною та донькою, вилетів джип Toyota Prado, за кермом якого був Павло Ігоревич Мороз. Експертиза підтвердила — він був напідпитку, а виїхав на зустрічну смугу, бо тікав із попереднього місця аварії. 8-місячне немовля загинуло на місці, батько — 35-річний Олександр Полежака — впав у кому, і врятувати його вже не вдалося. «Не вірю, що ту мразоту посадять. Відкупиться», — прокоментував ситуацію Артем Полежака, брат і дядько загиблих.
Після цього сторінку Артема в соцмережі з невідомих причин було заблоковано, тож через своїх друзів, знову ж таки в соцмережі, Полежака звернувся до всіх iз проханням поширювати цю інформацію, щоб вона набула розголосу, і, можливо, саме цей розголос не дозволить винним уникнути покарання: «Не варто піднімати паніки, доки ведеться слідство. Я звичайна людина, і мої батьки — прості люди, але я хочу, щоб убивцю було покарано так, як він на це заслуговує за законом.
Єдине, про що я прошу на даний момент, щоб цю інформацію було максимально поширено», — написав Артем Полежака. Його друзі поширювали цю інформацію, а заразом і те, що цю справу під свій особистий контроль узяли керівники Генпрокуратури і Нацполіції.
Виникає запитання: чому так сталося, що в нашій державі справу, коли загинули двоє людей, коли доведено, що водій був нетверезим, ще мають контролювати керівники Генпрокуратури і Нацполіції? Що або хто може виправдати людину, що скоїла таку ДТП? І що робити людям, які не зареєстровані у Facebook і не можуть поширювати інформацію через соцмережі з проханням узяти справу на контроль чи принаймні просити розголосу? І знову ж таки, чи є такий контроль гарантією того, що винних покарають?
Мажорам Генпрокурор не указ
І тут згадаємо ще один приклад. 9 січня 2016 року в Києві на метро «Лівобережна» джип Mercedes GL на шаленій швидкості вилетів на тротуар і наїхав на продавчиню стихійного ринку Надію Прилуцьку, жінка загинула. Винуватець ДТП — Станіслав Толстошеєв, син бізнесмена Андрія Толстошеєва із Дружківки Донецької області. Улітку 2016-го прокуратура Києва закрила цю справу «за відсутністю складу злочину». У вересні з’явилася обнадійлива новина: речниця Генпрокурора України Лариса Сарган повідомила, що, цитую, «Юрій Луценко витребував у прокуратури міста Києва кримінальне провадження про розслідування смертельного ДТП на Лівобережній 9 січня 2016 року, в якому підозрюють 21-річного киянина Станіслава Толстошеєва. Після вивчення формальних причин закриття справи Генпрокурор буде наполягати на відновленні слідства. Винні у покриванні мажора будуть притягнені до відповідальності. Справедливість буде відновлена».
За рік після того, як сталася ця ДТП, і за півроку після обнадійливого поста речниці Генпрокурора України журналіст Дмитро Гнап у тому ж таки «Фейсбуці» пише: «Днями я отримав відповідь від прокуратури. Ніхто з тих, хто «покривав мажора», так і не покараний. Справу три місяці тому відправили на чергову експертизу, результатів якої досі немає. Коли будуть результати і коли справу передадуть до суду — мені не відповіли. Очевидно, експерти з прокурорами ставлять науковий експеримент: коли в суспільства закінчиться обсяг пам’яті, щоб забути про випадок Толстошеєва, і потім тишком «закрити провадження назавжди». Хоч як там є, поки що справедливість не відновлено.
Статистика «п’яних» ДТП
«Україна молода» звернулася в Департамент превентивної діяльності управління безпеки дорожнього руху з проханням надати статистичні дані щодо ДТП в Україні, що скоїли водії напідпитку. Цифри такі: 2016 року в Україні сталося 8129 ДТП з вини водіїв у нетверезому стані, це 5,3 % від загальної кількості дорожньо-транспортних пригод. Із вини водіїв напідпитку загинуло 223 людини. І статистика свідчить, що кількість «п’яних» ДТП за останні 5 років практично весь час зростає:
Рік ДТП % до минулого року % від загальної кількості ДТП
2016 8129 +4 % 5.3 %
2015 7796 -1.9 % 5.6 %
2014 7947 +3.9 % 5.2 %
2013 7652 +9.9 % 4 %
2012 6962 +10.4 % 3.5 %
Як видно з таблиці, якщо п’ять років тому кількість «п’яних» ДТП становила лише 3,5 % від загальної кількості, то нині цей відсоток уже перевалив за 5. І, судячи з кількості новорічних ДТП, ця цифра може й надалі зростати.
Чи вплинув на статистику закон про посилення адміністративної відповідальності за керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп’яніння від 26 липня 2016 року, судіть самі:
2016 ДТП з вини водіїв
у нетверезому стані
серпень 423
вересень 502
жовтень 538
листопад 496
грудень 472
І ще одне зауваження щодо цифр. До цієї статистики потрапляють ЛИШЕ ті, хто пройшов експертизу на вживання алкоголю — її можуть проводити на місці або в лікувальному закладі. Якщо експертизи не проведено, то, як нам сказали в Управлінні безпеки дорожнього руху, «ніхто нікого ні в чому не може звинуватити» і, відповідно, ДТП вже не кваліфікують як таке, що сталося з вини водія напідпитку: «Якщо немає документального підтвердження, то ця ДТП у статистику не потрапляє», — сказав «Україні молодій» заступник начальника Управління безпеки дорожнього руху Василь Брянцев.
Аварії за участі фотографа Макса Левіна й доньки телеведучого Костянтина Грубича
І тут хочемо згадати ще одну резонансну дорожньо-транспортну пригоду — за участі директора з вантажних перевезень і логістики Укрзалізниці Івана Федорка. 3 липня 2016 року на дорозі Забір’я — Боярка він за кермом Audi Q7 виїхав на зустрічну смугу і зіткнувся з автівкою Dacia, в якій їхав фотокореспондент Макс Левін, його дружина і двоє дітей.
Тоді речник Національної поліції Київської області Микола Жукович повідомив «112 каналу» таке: «Коли брали кров на аналіз у лікарні у водія Audi, зайшли двоє чоловіків, силоміць забрали цього водія, сказавши, що ми йому самі надамо допомогу, відштовхнувши при цьому працівника поліції, забрали водія, посадили в легковик і вивезли з лікарні. На всі заперечення лікарів і слідчих стосовно того, що йому (Федорку) тут теж можуть надати фахову допомогу, вони заперечили і повезли його в інший заклад». І того дня взяти кров у Федорка на експертизу так і не вдалося, отже, пив він чи не пив — документальних підтверджень немає, тож ця ДТП стовідсотково до статистики вже не потрапила.
Треба розуміти, що статистичні цифри дуже приблизні, і однозначно вони не можуть бути меншими, а тільки більшими. Бо так само не потрапляють до цієї статистики ті водії, кому вдалося втекти з місця аварії — тверезі чи напідпитку, про це теж ніхто не знає.
Згадаємо, влітку 2014 року невідомий збив дочку телеведучого Костянтина Грубича — Ольгу. 17-річну дівчину не врятували, вона так і не вийшла з коми після аварії. За понад два роки вбивцю так і не знайшли. За словами Костянтина Грубича, не допомогли жодні звернення до найвищих чинів. Тому й мав Артем Полежака всі підстави сказати про те, що винний у загибелі його брата і племінниці відкупиться.
Тож уважно стежитимемо, чи буде справедливим розслідування справи Полежаки і винних таки покарають, чи ця ДТП стане одним із негативних прикладів безкарності й свавілля п’яних убивць за кермом.
КОМПЕТЕНТНО
Адвокат Олександр Швець:
Протоколи складають,
а штрафів майже ніхто не платить
Чому українці не бояться штрафів, а й далі сідають за кермо хильнувши, та чи є якісь універсальні поради для тих, хто постраждав у ДТП з вини водіїв напідпитку, «Україна молода» запитала в адвоката Олександра Швеця, голови адвокатського об’єднання «Незалежне бюро розслідувань», що спеціалізується на справах із ДТП.
— Почастішали звернення саме п’яних водіїв до адвокатів, бо до ухвалення закону про посилення адміністративної відповідальності за керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп’яніння, що почав діяти від 26 липня 2016 р., вирішували питання — або штраф, або позбавлення прав, а тепер і штраф чималий, і позбавлення прав.
У нас проблема в тому, що люди звикли їздити напідпитку — ти зроби хай які штрафи, але наші водії хоч і зрідка, але все одно так їздитимуть, треба переламувати цю звичку.
— А як її можна переламати?
— Треба сказати, що збільшення штрафів і позбавлення водійських прав багатьох простимулювало в позитивному плані: люди почали частіше замислюватися, чи сідати за кермо напідпитку. Але для того, щоб побачити результат посилення покарання за водіння у нетверезому стані, потрiбен певний час, півроку — це мало, за рік-два побачимо. Можливо, тоді вже їзда напідпитку перестане бути нормою.
Треба, щоб люди знали, що когось за таке порушення притягають до відповідальності. От у нас, наприклад, у Кримінальному кодексі, покарання справно виконують, а в адміністративному плані проблема — принаймні раніше було саме так, зараз не знаю, можливо, цифра й інша, але не кардинально — стягають штрафів на рівні 2% від накладених. Тобто протоколи складають, а штрафів майже ніхто не платить. На законодавчому рівні не відпрацьовано механізму стягнення штрафів, не спрацьовує механізм невідворотності покарання: момент накладення напрацьований, а стягнення штрафів — ні. Я знаю особисто випадок, коли людина купила машину, хазяїн якої набрав штрафів на 14 тисяч.
— Можливо, треба переймати досвід в інших країн?
— До порівняння у США. Там давно права — це пластикова картка. Коли поліція зупиняє водія, то вона зчитує з картки дані. Якщо набралося 200 доларів несплачених штрафів, то керманича забирають у дільницю. І поки за тебе ніхто не заплатить цього штрафу і не внесе заставу, тебе не випустять. Тож люди і платять штрафи — бо якщо набереться на 200 доларів, їм світить арешт.
А в нас як: є штраф, він висить у базі ДАІ, і до тебе можуть пред’явити претензії, коли ти прийшов перереєструвати автомобіль або змінити посвідчення водія. А коли тебе зупиняють на дорозі, то навіть не перевіряють — є в тебе неоплачені штрафи чи немає. Коли їх набирається на певну суму — щось понад 10 тисяч, то тебе можуть через виконавчу службу виставити в арешт або затримати автомобіль. Але там теж свої умови, і якщо пропущені терміни, то вже штрафу не стягнуть.
Кодекс про адміністративні правопорушення був ухвалений у 60-х роках минулого століття. Туди вносять якісь нові норми, але самої процедури ніхто не міняв. Наприклад, у всіх кодексах є поняття відведення судді, а тут немає — навіть якщо суддя п’яний чи зацікавлена особа. Законодавчої роботи в нас дуже багато, але, на жаль, її ніхто не робить.
— Можливо, озвучите якісь поради тим, хто постраждав у ДТП з вини нетверезих водіїв?
— На місці, коли сталася ДТП, треба, щоб грамотно працювала поліція. Порад як таких немає, треба збирати доказову базу — будь-які дані, що вказують на вчинення особою адмінправопорушення, тобто відео, фото, свiдчення очевидцiв. Цих доказів не буває забагато, що більше — то краще, а тим паче, коли водій вини не визнає. Може, це звучить із вуст адвоката не дуже коректно, але найкраща порада — одразу звернутися до адвоката, людини, що знає всі підводні камені. Або до іншого фахівця, хто допоможе зорієнтуватися на місці і все зробити правильно. Дуже часто виправдовують п’яних водіїв саме на підставі того, що порушено процедуру освідування на стан уживання алкоголю. В адмінкодексі зазначено, що порушення цієї процедури тягне за собою визнання освідування недійсним, тож усе, що треба довести, — це те, що процедуру порушено.
Я не бачив таких матеріалів, у яких наші копи не допускали б порушень, там суцільні порушення. Вони законів не знають і знати не хочуть. Півтора року тому, коли поліція лише почала працювати, то взагалі було щось страшне. Судді весь час надсилали матеріали на доопрацювання в органи, що їх склали, бо протокол має бути складений у чітко визначений спосіб, передбачений кодексом. І стан справ у поліції не кращає. Тепер от із поліції йдуть нормальні люди, лишаються ті, що поводяться точнісінько, як колишні. Можна було зробити реформу в поліції правильно, але насправді зробили лише видимість реформи.