У шести областях України минулого року почали створювати агрорекреаційні кластери.
Очікується, що такі об’єднання у глибинці не лише стимулюватимуть зелений туризм, а й стануть генератором розвитку малого та середнього бізнесу у сільській місцевості.
За погодженим у Мінагрополітики планом, перші агрокластери взялися організовувати на територіях певною мірою облаштованих як з огляду на історичні традиції, так і завдяки самоорганізації місцевих підприємців.
У Миколаївській області основою такого кластеру став цілорічний курорт «Коблево» на території Березанського та Очаківського районів.
Полтавська область переформатовує на кластер «Диканька цілий рік», місця, оспівані Миколою Гоголем.
У Чернігівській області в «Козацьке коло» увійдуть Парафіївська об’єднана територіальна громада за участю Качанівського парку, а також добре знані місцеві фермерські господарства «Хутір «Соколиний» та «Мрія».
Одеська область розвиватиме «Екопарк Фрумушіка» у Тарутинському районі, а Київська область буде представлена у пілотному проекті «Медвином» з Іванківського району.
Херсонщина в компанію перших агрокластерів зайшла з курортами «Лазурне» та «Арабатська Стрілка».
«Реалізація проекту зі створення агрорекреаційних кластерів дозволить нам створити комплексний туристичний продукт, розширити спектр послуг, забезпечити сільське населення постійними робочими місцями та додатковими заробітками. У результаті впровадження кластерів передбачається поява майже 3,5 тисячi нових робочих місць», — прокоментував міністр аграрної політики та продовольства Тарас Кутовий.
За інформацією прес-служби Мінагропроду, вже у лютому-квітні цього року планують провести низку дводенних регіональних навчально-практичних семінарів, аби поширити успішний досвід проектного підходу розвитку сільських територій на базі пілотних регіонів.
Навчання представників різних областей України проведуть спільно з проектом Європейського Союзу «Підтримка впровадження сільськогосподарської та продовольчої політики в Україні».
Агрорекреаційні кластери як один із механізмів розвитку сільських територій уперше представили на Міжнародній туристичній виставці UITT 2016 «Україна — подорожі та туризм», яка пройшла навесні минулого року в Києві.
Виставка UITT традиційно збирає професіоналів туристичного ринку, представників державних структур, готельєрів та перевізників.
Тоді директор Департаменту науково-освітнього забезпечення та розвитку підприємництва на селі Андрій Стефанович та його заступниця Світлана Павленко презентували Концепцію розвитку сільських територій, схвалену розпорядженням Кабінету Міністрів у вересні 2015 року.
Саме тоді профільні асоціації та професіонали туристичного ринку висловили зацікавленість у налагодженні співпраці з міністерством у цьому проекті та готовність провести інтегроване навчання активного сільського населення на базі пілотних територій.
Зараз міністерство вже планує створити зональні навчально-практичні центри для успішного ведення господарської діяльності в сільській місцевості.
Адже завдяки розвитку супутніх, суміжних та альтернативних галузей господарювання, в тому числі й туризму, регіони мають шанс отримати реальні можливості для розвитку своєї економіки.
ДОВІДКА «УМ»
Кластери можуть створюватися як на постійній, так і на тимчасовій основі. Останні формуються на час інвестиційної діяльності зацікавлених структур.
Основоположником кластерного підходу в економіці визнано М. Портера.
Він визначив кластер як «групу географічно сусідніх взаємопов’язаних компаній і пов’язаних iз ними організацій, що діють у певній галузi, характеризуються спільністю діяльності і взаємодоповнюють один одного».
Таким чином кластери є зосередженням у рамках однієї обмеженої території взаємопов’язаних підприємств і організацій, що займаються розробкою, виробництвом, просуванням і продажем спільного продукту, а також суміжними і рекреаційними послугами.
Метою створення агрорекреаційних кластерів є підвищення конкурентоспроможності території на ринку за рахунок вищої ефективності спільної роботи підприємств і організацій, що входять у кластер, а також стимулювання інновацій та формування позитивного іміджу регіону.