Поряд iз гучними подіями, пов’язаними з націоналізацією «Приватбанку», останнім часом об’єктом посиленої уваги стала ще одна, так би мовити, мегаструктура не лише в Україні, а й у світі. Як не як, компанія «АрселорМіттал Кривий Ріг» у популярному рейтингу «Форбс» посідає почесне четверте місце серед 200 найбільших виробників світу.
Кошти, які так і не надійшли
Спершу була вражаюча сенсація. Сам Генеральний прокурор України Юрій Луценко повідомив про рекордний для нашої держави штраф за забруднення навколишнього середовища — 72 мільйони 699 тисяч 119 гривень. Саме таку суму мали стягнути з «АрселорМіттал Кривий Ріг» за непомірні викиди в атмосферу згідно з рішенням Дніпропетровського апеляційного господарського суду. І хоч підприємство мало ще можливість оскаржити такий вердикт у касаційному порядку, голова Дніпропетровської обласної ради Гліб Пригунов повідомив, що вищезазначені кошти вже надійшли у повному обсязі до бюджетів області та Кривого Рогу. Тепер же, як виявилося, ця бравурна музика грала недовго...
Проте прокуратура заявляє, що так просто не здається, повідомляючи ще про десяток кримінальних проваджень, відкритих стосовно посадових осіб «АрселорМіттал Кривий Ріг» саме за понаднормові викиди шкідливих речовин в атмосферу. Принаймні повідомляється про їх активне розслідування.
А на додачу ще й розпочато кримінальне провадження за фактом незаконного звільнення 21 співробітника компанії, які були призванi до українського війська. При цьому восьмеро незаконно звільнених через суд уже домоглися поновлення на роботі і виплати їм грошових коштів за вимушений прогул.
Отож, за даними прокуратури, готується повідомлення про підозру відразу 14 начальникам структурних підрозділів компанії, які допустили порушення законодавства про працю, звільнивши 21 працівника у період проходження ними військової служби.
Проте це навряд чи стане такою собі компенсацією того, що справа з рекордним для України штрафом за забруднення навколишнього середовища провалилася.
Водночас місцеві ЗМІ привернули увагу до того, що керівник місцевої прокуратури № 1 Олексій Кривенко, за якого і було ініційовано провадження, що завершилося рішенням Дніпропетровського апеляційного господарського суду про рекордний штраф, отримав підвищення до заступника прокурора Дніпропетровської області.
Відвертість гендиректора
І вже зовсім відвертим був нещодавно призначений новий генеральний директор ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» Парамжит Калон. Попри те, що заявленою темою його нещодавнього брифінгу був початок будівництва другої машини безперервного лиття заготовок, більшу її частину він присвятив саме темі тиску на підприємство державних органів і навіть «Укрзалізниці», прозоро натякнувши, що там вимагають відкати за надання вагонів.
«Після офіційної відмови «Укрзалізниці» з «Арселор» зв’язуються «приватні особи і маловідомі фірми» з пропозицією надати вагони. Але вже на 5-20% дорожче, аніж за офіційним тарифом. Ми — європейська компанія. Наголошую, ми ніколи не підемо на такі схеми», — відверто заявив Парамжит Калон.
Прес-центр регіональної філії «Придніпровська залізниця» ПАТ «Укрзалізниця» такі твердження офіційно спростував у розповсюдженому для ЗМІ коментарі. «Говорити про ненадання залізничниками рухомого складу під вивезення готової продукції меткомбінату в порти і при цьому щодоби понаднормово затримувати на підприємстві 200-350 напіввагонів власності держкомпаній — щонайменше некоректно. Зокрема, при нормі за договором 68 годин станом на 13 грудня на території ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» перебував 31 вантажний вагон власності держкомпаній із затримкою більш як 8 діб.
Окремі вантажні вагони простоювали на підприємстві близько місяця. Наприклад, у листопаді 2016 року вагони № 67681650,67657411, 65292344 були затримані на заводі на 24 доби, № 67177022, 66238940 — на 21 добу, у грудні на 27 діб — вагон № 67851873, на 21 добу — вагони № 60705951, 67362160. Таке неефективне використання рухомого складу є малоприбутковим для його власників — держкомпаній і неприпустимим у період, коли залізничники працюють над забезпеченням безперебійного проходження опалювального сезону», — наголошують на Придніпровській залізниці.
Не менш відвертим був Парамжит Калон і на адресу правоохоронних органів: «80 наших керівників були викликані на допит у прокуратуру. Цей тиск здійснюється на нас, щоб ми поділилися з цими людьми...» Більша частина з них є співробітниками правоохоронних органів».
Також індієць зазначив, що в атаці на них беруть участь і квазігромадські організації, які нещодавно організували платний мітинг перед прохідною підприємства.
Стосовно ж охорони навколишнього середовища гендиректор зазначив, що за час володіння комбінатом компанією «Арселор» викиди пилу знизилися на 45%, а забруднення води — на 70 %.
«Виробництво безпечної екологічної сталі — це мета «АрселорМіттал Кривий Ріг», найбільшого підприємства гірничо-металургійного комплексу України. Як відповідальний бізнес, «АрселорМіттал Кривий Ріг» готове приєднатися до єдиної міської системи моніторингу атмосферного повітря у Кривому Розі і підтримати ініціативу міської влади щодо впровадження електронного модуля «Екомоніторинг».
Модуль «Екомоніторинг» розміщено на Криворізькому ресурсному центрі, де мешканці Кривого Рогу зможуть в онлайн-режимі бачити показники автоматизованих постів спостереження за якістю повітря. Модуль надає можливість бачити дані про стан атмосфери з періодичністю в 1 годину, а також щоденні середньодобові показники.
У 2014 році «АрселорМіттал Кривий Ріг» першим серед підприємств гірничо-металургійного комплексу України впровадив власну систему екологічного моніторингу, яка успішно пройшла метрологічну атестацію. Наразі «АрселорМіттал Кривий Ріг» є єдиним підприємством у Кривому Розі, яке має у своєму розпорядженні власну діючу систему автоматизованого екологічного моніторингу з трьома постами спостереження, а дані щоденно відображаються на великому екрані на території міста.
Підприємство відкрите для громадськості й готове надавати дані своїх трьох стаціонарних постів спостереження для оперативного інформування громадськості і на підтримку відкритого діалогу з усіма зацікавленими сторонами», — наголосив Парамжит Калон.
Тим часом днями відбулося засідання робочої групи виконавчого комітету Криворізької міської ради, на якому обговорювалося прохання ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» відтермінувати виведення з експлуатації екологічно і технічно застарілих потужностей. Зрештою, такий дозвіл підприємство отримало за умови, що може використовувати двованний сталеплавильний агрегат № 6 мартенівського виробництва до 2020 року, якщо виконає всі зобов’язання зі зменшення викидів у повітря.
Отож про косу на камені, як могло здатися з огляду на останні події, все ж говорити рано...