Учора в Росії був день жалоби за загиблими у неділю вранці в катастрофі російського літака Ту-154 біля Сочі. На борту повітряного судна перебували 92 особи: вісім членів екіпажу та 84 пасажири. Серед них — 64 артисти військового ансамблю імені Александрова, які планували вітати російських вояків у Сирії з Новим роком. Ансамбль Александрова відомий тим, що виконує офіційну версію гімну Росії, а також «Гімн ввічливим людям» — пісню на честь людей, які сприяли анексії Криму в 2014 році. Цей ансамбль є візиткою російського великодержавного патріотизму.
Журналісти, артисти та військові...
На борту також перебували двоє федеральних держслужбовців, семеро російських військових, дев’ятеро співробітників російських телеканалів, серед яких і власники державних нагород «за повернення Криму», та голова благодійного фонду «Справедлива допомога» Єлизавета Глінка, більше відома як «Доктор Ліза». Наприкінці 90-х вона, зокрема, відкрила хоспіс при онкологічній лікарні в Києві, де мешкала два роки. З початком конфлікту на Донбасі Глінка вела, окрім іншого, роботу на території так званих «ДНР» і «ЛНР», звідки вивозила українських дітей до Росії. Її діяльність відзначена російськими державними преміями. «Доктор Ліза» також брала участь у воєнному конфлікті в Чечні.
Відразу після катастрофи розпочалася масштабна пошукова операція на місці падіння російського Ту-154 у Чорному морі, за шість кілометрів від узбережжя Сочі. У ній беруть участь майже 40 кораблів і катерів та понад 3,5 тисячі людей, повідомило агентство «Інтерфакс» у понеділок з посиланням на міністерство оборони РФ.
Упродовж ночі роботи не припинялися. «Група пошуково-рятувальної операції посилилася до 39 кораблів і катерів, 135 водолазів і семи глибоководних апаратів», — повідомили в департаменті інформації і масових комунікацій російського військового відомства. За даними на вечір 25 грудня, з води піднято на борт рятувального судна 11 тіл загиблих. Більшість уламків літака покояться в Чорному морі поблизу Сочі, на глибині 50-70 метрів. Пошукові групи поспішають, бо течія зносить їх.
Перший рейс iз тілами загиблих прибув до Москви вчора вранці. Тим часом у родичів жертв авіакатастрофи почали брати біоматеріали для експертизи ДНК загиблих. За словами першого заступника російського міністра оборони Руслана Цалікова, найближчим часом родичі загиблих почнуть одержувати компенсаційні виплати. Рейс також доставив 86 фрагментів втраченого лайнера, що належав російському міністерству оборони.
Чому сталася трагедія?
Літак прилетів з Москви до Сочі, де здійснював проміжну посадку для дозаправки пальним, а потім мав продовжити маршрут до Латакії в Сирії. Незадовго після того, як повітряна машина здійнялася в повітря, вона зникла з радарів. За попередніми даними, літак упав в море всього через кілька хвилин після злету.
Міністр транспорту Росії Максим Соколов заявив, що причиною катастрофи Ту-154 могли стати або технічна несправність, або помилка пілотування. «Сьогодні основні версії не включають у себе терористичний акт», — сказав він. Він також повідомив, що пошуково-рятувальну операцію в зоні катастрофи Сочі розширять.
Фрагменти літака й рештки загиблих, за його словами, могло віднести в бік Абхазії. «Імовірно, що частина фрагментів літака, решток тіл може перетнути державний кордон», — сказав міністр на засіданні урядової комісії, яку створили у зв’язку з катастрофою літака.
Пошукова операція ускладнюється через рельєф дна. Міністр Соколов зазначив: «Бортові самописці такого типу літака Ту-154, на жаль, не обладнані радіомаяками, тому ми будемо шукати їх на дні, серед уламків літака, які, ми сподіваємося, збереглися».
Пізніше головком повітряно-космічних сил Росії Віктор Бондарєв повідомив, що місцезнаходження «чорних скриньок» літака вже встановлене. Він також заявив, що Ту-154 був технічно справний і недавно пройшов ремонт.
Російські ЗМІ висувають версії, що причиною авіакатастрофи могли бути помилка пілота, технічна несправність машини (зокрема й з причини неякісного пального) або потрапляння птахів до двигунів.
Російський слідчий комітет почав слідство, яке повинно вияснити, чи сталося порушення принципів безпеки авіаційного руху. Слідчі, зокрема, прослуховують технічний персонал, відповідальний за підготовку до старту ТУ-154.