Способи регулювання обігу землі обговорювали минулого тижня в парламенті більш як шістсот представників фермерських господарств, професійних об’єднань у сфері АПК, науковців, експертів, представники виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Природно, що на окремих етапах становлення сільського господарства обмеження на продаж землі були необхідним запобіжним заходом, до якого вдавались багато європейських країн. Однак багаторазово пролонгована дія мораторію призвела до суттєвих викривлень у розвитку агропромислового комплексу.
Зокрема, вони проявляються утворенням надвеликих аграрних формувань, переважанням у рослинництві культур із найпростішим циклом виробництва (зернові, соняшник, кормові), а також негативними тенденціями у соціальній сфері. На сьогодні єдиним джерелом отримання доходу з землі для власників, що не бажають або неспроможні її обробляти, є здача в оренду за низькими ставками.
«Усі дії та рішення в контексті земельної реформи повинні розглядатись через призму розвитку сільських територій, — вважає перший заступник міністра агрополітики Максим Мартинюк. — У сільській місцевості має бути сформований середній клас, який стане драйвером економічної активності та створення робочих місць. Інструменти досягнення цієї мети можуть бути різними, однак очевидно, що трансформація неможлива без зміни формату земельних відносин».
Наголошувалося, що ризики, які можуть виникнути під час реалізації реформи, нівелюються на підготовчому етапі: шляхом впровадження на законодавчому рівні механізмів, які дозволять обмежити надмірну концентрацію, уникнути «лендлордизації», захиститися від тіньового капіталу, не допустити переходу української землі під контроль іноземного капіталу. А встановленням нижнього порогу ціни знімається питання щодо продажу землі за безцінь.
У ході парламентських слухань визначено, що розробка концепції національної моделі обігу земель сільськогосподарського призначення має здійснюватися у тісній взаємодії уповноважених органів влади — Мінагрополітики, Мінекономрозвитку, Мінфіну, Мін’юсту, Держгеокадастру за безпосередньої участі учасників земельних відносин, асоціацій, органів місцевого самоврядування та представників громадськості. Проект концепції має пройти громадські обговорення.
Нагадаємо, що заборона на відчуження земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва запроваджена Законом України від 18.01.2001 № 2242–III «Про угоди щодо відчуження земельної частки паю», який на сьогодні втратив чинність. Згідно з пунктом 15 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України до набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 1 січня 2018 року, купівля-продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення не допускається.