НевиДИМа загроза: хто вийде переможцем у війні між тютюновими компаніями та народом?

22.11.2016
НевиДИМа загроза: хто вийде переможцем у війні між тютюновими компаніями та народом?

Маленькі цілі потужних гігантів.

Як колишній педагог та класний керівник, який загалом 16 років пропрацював у школі, а згодом у технікумі, — бачив на власні очі, як, на жаль, із кожним роком відбувалася деградація молоді в період кінця 1990-х — початку 2000-х років. У «пошану» масово входило вживання алкоголю, а про куріння, особливо серед дівчат, годі й говорити. Проте в 2011—2015 роках в Україні ситуація дещо покращилася й кількість любителів диму суттєво зменшилася: знизилася на 40% (із 20,1 до 12,2%) — і в першу чергу завдяки впрова­дженню законодавчих обмежень (було заборонено курити в громадських місцях, рекламувати сигарети та пiдвищено ціни на тютюнові вироби). 

Прокурені життя

Через наслідки куріння в Україні помирає щороку до 63 тисяч людей. Такі вражаючі дані було оприлюднено на прес-конференції в Українському гуманітарному ліцеї КНУ ім. Т. Г. Шевченка. А її учасники розповіли, як тютюнові корпорації рекламують сигарети біля шкіл, щоб поповнювати ряди курців. Тютюнові компанії навмисно спрямовують маркетингові прийоми на дітей, бо саме в молоді вбачають своїх потенційних клієнтів, які здатні в майбутньому «замінити» курців зі стажем.
 
Наша держава приєдналась до глобальної кампанії «Маленькі цілі тютюнових гігантів», метою якої є зупинити рекламування сигарет дітям. «Сьогоднішній підліток — це наш потенційний клієнт завтра», — зізнається одна з компаній-виробників цигарок. 
 
За статистикою, 90% курців почали палити у віці до 18 років, тобто будучи ще неповнолітніми. Це означає, що маркетинг сигарет, який діти бачать щодня, залучає їх до залежності в юному віці. Та кількість яскравих вітрин із сигаретами на вулиці та в супермаркетах є своєрідним психологічним насильством та нав’язуванням смертельної продукції. Цим самим порушуються основоположні права дитини на здоров’я, життя та повноцінний розвиток.

Закурив у присутності вагітної або дитини — плати 500 євро

Уповноважений Президента з прав дитини Микола Кулеба зазначає: «Основний обов’язок держави — захистити дітей. Ми розуміємо, що сьогодні це «війна» за гроші. Відбувається своєрідне роздвоєння, коли потужні компанії, з одного боку, виробляють сигарети, котрі згодом убивають, а з іншого — роблять якісь соціальні проекти, намагаючись довести всім, що вони соціально спрямовані. Тож важливо, аби на цей гачок не потрапляли діти. І для цього дорослі мають бути прикладом i не курити! Держава також має бути прикладом: приміром, в Італії, якщо ти закурив у присутності вагітної або дитини, — штраф 500 євро».
 
За результатами дослідження Школи громадського здоров’я Університету Джонса Хопкінса (США) та ГО «Життя», проведеного впродовж серпня-жовтня цього року, українські школи фактично оточені рекламою сигарет (хоча це суперечить закону). Такого висновку дійшли після перевірки 460 точок продажу (супермаркетів, магазинів, кіосків та вуличних торговців) у радіусі 250 метрів навколо 102 шкіл у 10 районах Києва. Подібне дослідження проходило ще в 12 країнах одночасно.
 
«У точках продажу навколо київських шкіл застосовуються різноманітні маркетингові технології для збільшення продажу тютюнової продукції. Насамперед це спеціальні викладки сигарет, які можна розцінювати як непряму рекламу. Викладки створюють із використанням яскравих елементів, які приваблюють школярів, сигарети розташовують на рівні дитячих очей і поряд із солодощами та іграшками, біля кас. Корпорації також просувають «смачні» сигарети з ароматизаторами у яскравих дизайнерських пачках для дівчат та підлітків», — пояснила Катерина Римаренко, координатор дослідження від Українського центру контролю над тютюном ГО «Життя».
 
У результаті дослідження було виявлено, що тютюнові вироби продають у 376 точках продажу, тобто у 81,7% від усіх перевірених місць, де реалізують сигарети; 22,5% з них видно з будівлі школи. Іншими словами, київські школи оточені тютюновою продукцією та рекламою. 
 
Нагадаємо, що в 2012 році реклама, спонсорство та просування тютюну були заборонені, проте тютюнові компанії знаходять лазівки в цьому законодавстві. «Прийняті в 2012 році норми повністю забороняють рекламу сигарет. Хоча тютюнові компанії в перший рік дії закону хоч трохи намагалися його дотримуватися, але згодом, користуючись складністю імплементації деяких норм, почали обходити діючий закон у частині, що стосується заборони стимулювання продажу.

Зокрема, в точках продажу цигарок між пачками були якісь маленькі картинки й виробники аргументували, що це не є рекламою, а лише інформування споживачів про свій товар і ціну на нього. І парадоксально, що, згiдно із законом про захист прав споживачів, вони так і зобов’язані інформувати!.. Однак останні два роки ми спостерігаємо вже майже пряму рекламу: наприклад, сигарети виставляють на тлі шикарних авто, й усе це супроводжується надписом: «Будь попереду!» У дітей (та й дорослих) виникає ілюзія того, що за кермом авто із цигаркою певного бренду ти будеш успішною людиною.

Дослідження показали, що така викладка дійсно стимулює паління. Тому Держпрод­споживслужба зобов’язана контролювати виконання закону й штрафувати порушників», — наголосив  Петро Король, юрист проекту «Київ без тютюнового диму» Центру демократії та верховенства права.

Країни без диму будуть уже ­в 2040 році 

Рамкова конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну, яку Україна ратифікувала у 2006 році, радить державам-членам повністю заборонити видиме розміщення сигарет у місцях продажу (ст. 13). Це допоможе припинити подібні зловживання законодавством про заборону реклами тютюну, а також захистить дітей від нав’язливої реклами тютюну практично в кожному магазині.
 
Для виконання міжнародних зобов’язань України в галузi контролю над тютюном зареєстровано законопроект № 4030а, який передбачає заборону на розміщення тютюнових виробів, їхніх упаковок та макетів у місцях роздрібної торгівлі таким чином, щоб вони були видимі поза межами місця роздрібної торгівлі або споживачам усередині. Такі обмеження вже діють у Великій Британії, Австралії, Канаді, Норвегії, Фінляндії, Ірландії, Ісландії, Новій Зеландії, Таїланді, Панамі, Кенії, Непалі, Росії, Білорусі.
 
Також депутати зареєстрували законопроект № 2820, який пропонує друкувати на цигаркових пачках із обох боків великі ілюстрації хвороб, спричинених курінням, заборонити сигарети з ароматизаторами та посилити контроль за електронними сигаретами.
 
«Держава має створити умови для покращення стану захисту суспільного здоров’я шляхом подальших певних обмежень. Такі законодавчі ініціативи, як законопроекти № 4030а та № 2820, спрямовані саме на захист дітей і молоді від тютюнового маркетингу — значно зменшують привабливість і доступність цигарок, — зазначив Ігор Луценко, нардеп, співавтор законопроектів. — І це програма-максимум. На жаль, я знаю лише близько п’яти парламентаріїв, які всерйоз розуміють цю проблематику й нею займаються. Тому успіх у боротьбі з тютюнопалінням у першу чергу залежить від нашої з вами свідомості!»
 
Варто згадати, як раніше з екрана формувався образ «мачо», який обов’язково палив сигарету за сигаретою. Зараз пріоритети змінилися з точністю до навпаки: сучасна кіноіндустрія показує, що палити — це ненормально. Наприклад, у американських фільмах «позитивні» герої тепер не палять. Чи в тій же Туреччині є норма, коли на екрані актор курить, то канал, який транслює цей фільм, зобов’язаний заретушувати і тютюновий дим, і цигарку, і саму пачку тютюнових виробів. Щодо наших реалій, то, на жаль, iще велика проблема в корупційності нашої влади. Там, де є принциповість влади — зокрема, Вінниці, Львові, де мери сказали, що бабці (які платили «данину» правоохоронцям, а ті вище) не будуть торгувати сигаретами, за тиждень міліція все владнала. Треба вимагати від влади, аби закони виконувалися!
 
«Згідно зі статистикою, в Україні 19 відсотків підлітків хоча б раз на місяць курять (ще 5,5 відсотка молоді пробували електронні сигарети, які не позбавляють від залежності), а серед дорослих 20 відсотків палять щоденно, — каже Костянтин Красовський (завсектору контролю над тютюном українського Інституту стратегічних досліджень МОЗ України). — І держава не вкладає жодної копійки, аби допомогти тим, хто хоче кинути палити (а таких до 2/3), але не може зробити це самостійно. 
 
До слова, у Норвегії в кіосках великими літерами написано «Tabako», але на вітрині немає жодної пачки тютюну (покажуть лише, коли запитаєш). Зараз у світі (Фінляндії, Новій Зеландії, Ірландії) мають мету: зробити свою країну вільною від тютюну (наприклад, Фінляндія — до 2040 року). Що це значить? Зменшити поширеність паління до 5%, і тоді вже можна буде на законодавчому рівні забороняти паління взагалі й якось урегулювати «видачу нікотину» тим, хто вже ну ніяк не може без цього! Ми поступово йдемо до цього. Пригадую, років 15 тому в Києві було всього зо два кафе, де відвідувачі не курили і куди не соромно було запросити іноземців. Зараз нарешті в таких закладах ніде майже не курять, бо люди розуміють, що це ненормально (та й покарання законодавчо неминуче). А взагалі має бути суспільний тиск, адже всі курці прекрасно розуміють: паління — погано! Дехто навіть зізнавався: «Так добре, що заборонили курити, бо раніше, відвідуючи ресторан, викурював із десяток цигарок, а зараз лише одну, бо треба виходити на вулицю!» — додав пан Костянтин
.
Тож ми всі, спільними зусиллями можемо зробити нашу країну кращою, не чекаючи втручання поліції чи заборони (державою) усім палити!
 
Тютюнові корпорації досить потужні — це багатомільярдний бізнес. Вони будуть і надалі тиснути, боротися за кожного курця з дитячих літ. Але ми, дорослі, власним прикладом маємо формувати свідомість молодих людей, аби вони не піддавалися на ці спокуси. Бо саме молодь може створити в Україні середовище, вільне від тютюну й залежності від нього!