Після анексії Криму та окупації Донбасу значна частина українців алергійно сприймає штрих-код на товарах із цифрами 46 (виробництва РФ).
Велику кількість продуктів, які раніше надходили до нас із Росії, тепер або завозять із сусідньої Польщі та інших країн, або ж замінюють на українські аналоги.
Адже «святе місце порожнім не буває», і ніша, що виникла через дефіцит окремих товарів, дала потужний поштовх виготовленню власної продукції.
Проте депутати Верховної Ради вирішили ще більше акцентувати увагу громадян на маркуванні товарів із сусідньої держави, яка воює з нами, і планують внести зміни до відповідного законопроекту.
У законопроекті №5326 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо маркування продукції країни-агресора», внесеному на розгляд до Верховної Ради, йдеться про обов’язкове маркування товарів iз Росії написом «Продукція країни-агресора» на ціннику та упаковці.
Тобто якщо раніше на товарі з РФ був лише нейтральний штрих-код, то тепер цю продукцію не переплутаєш із жодною іншою через красномовний напис.
Окрім цього, депутати наполягають на тому, щоб інформування громадян про товари з Росії велося й за допомогою інших засобів.
Згідно з законопроектом, повинна бути встановлена адміністративна відповідальність за продаж товарів виробника, який контролюється державою-агресором, без належного маркування, передбачивши в санкціях високі штрафи та конфіскацію не лише предметів торгівлі, а й виручки.
Проте відразу постає питання, як на товарах зазначати «країна-агресор», коли в законодавчому полі ми не маємо цього визначення.
Тому депутати пропонують доповнити Закон України «Про оборону України» визначенням терміну «країна-агресор», під яким розуміється держава або група держав, які здійснюють збройну агресію проти України.
«Сьогодні ми внесли додатковий законопроект, який передбачає обов’язкове маркування усієї продукції країни-агресора і жорсткі санкції щодо порушників відповідної вимоги», — заявив народний депутат Віталій Купрій.
За його словами, документ передбачає низку адміністративних покарань підприємців, які реалізують російські товари, не інформуючи про це споживачів.
Нагадаємо, що в окремих регіонах України вже змушували торговельні мережі писати на товарах «із Російської Федерації», але оскільки це визнавалось лише на місцевому рівні, значна частина мереж ігнорувала ці зміни.
Крім того, автори законопроекту наполягають на необхідності зобов’язати представників російського бізнесу в Україні розміщувати поруч із власними вивісками та логотипами напис «це контролюється країною-агресором».
Окремого маркування потребує й реклама російської продукції на будь-яких носіях інформації — брошурах, білбордах чи в ЗМІ.
«Всюди має бути маркування. Якщо це друковані засоби — не менше 10% від загальної площі реклами. Відповідно, телевізійна та радіореклама мають закінчуватися інформуванням про походження товару чи власника бізнесу», — додав пан Купрій.
ІСТОРІЯ ПИТАННЯ
Нагадаємо, у вересні 2014 року прес-служба Миколаївської міськради повідомляла, що суб’єкти господарювання на території міста зобов’язані маркувати товари російського походження написом «продукція з Російської Федерації» з нанесенням зображення прапора Росії розміром від 20х30 мм на цінник.
Також було рекомендовано розташовувати такі товари на окремих полицях та подавати інформацію про них на окремих стендах. У липні 2014 року схоже рішення було прийнято в Черкасах.
Також до цієї ініціативи приєдналися Львівщина, Івано-Франківськ i Київ.