Дорожній бум, який не так давно анонсував Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман, дійсно стає помітним.
Вочевидь, аби підсилити цей вразливий напрямок, Кабмін призначив в. о. голови Держагентства автодоріг «Укравтодор» Славомира Новака, який керував міністерством транспорту Польщі в 2011—2013 роках.
(До слова, «Укрзалізницю» вже півроку також очолює поляк — Войцех Бальчун, екс-керівник Польської залізниці, який вивів її зі збитків у 100 млн. злотих до прибутку в 500 млн.).
Спеціально для «УМ» цю новину прокоментував відомий політолог Володимир Фесенко: «Свої вже були, тому їх і не призначають… На жаль, автодор має «погану» репутацію з корупційним стереотипом: різні політичні, бізнесові групи розглядають його, як місце, де можна поживитися бюджетними коштами — вкрасти державні гроші. Саме тому на такі проблемні ділянки шукають іноземців, які не пов’язані з нашими бізнесовими та політичними групами впливу.
Інша річ, що в цього поляка теж неоднозначна репутація. Зокрема, в нього був скандал із годинником, і хоч він вимушений був подати у відставку, та згодом суд виправдав його й він вийшов із ситуації юридично чистим. Хоча вартість того «злощасного» годинника, як за європейськими мірками, сміховинна — близько 5 тис. євро. Наші депутати (не кажучи вже про бізнесменів) часто мають набагато дорожчі годинники. Тож звинувачувати Новака, що він — корупціонер, не варто.
А ось наскільки ефективним він буде керівником автодору — покаже життя. Треба пам’ятати, що дорожнє будівництво (а ми побачили певний прогрес у цьому році) для Гройсмана — один із головних пріоритетів. Він як колишній мер розуміє, що це те, що люди бачать на власні очі. Думаю, саме тому Прем’єр особисто контролюватиме, як працює автодор, що зменшить ризики проблемних ситуацій чи намагання застосувати там якісь корупційні схеми. Тож я би радив не розслаблятися новому очільнику «Укравтодору», тим паче що серед радників у Гройсмана є польський економіст Бальцерович, тож можна і польською мовою звертатися», — сказав Фесенко.
Щодо проблем, із якими доведеться зіштовхнутися пану Славомиру, то Володимир Фесенко виділив декілька. У першу чергу — нестача коштів, адже для проведення масштабної модернізації українських доріг потрібні мільярди гривень. Тобто виникає інша проблема: де їх знайти, а це питання інвестицій і умов інвестування.
Також неминуче постане питання (а дискусія вже була близько 10 років тому) платних доріг, а точніше, балансу між платними й безкоштовними.
Але ж, залучаючи інвесторів, які будуватимуть майбутні платні дороги, вважає політолог, виникне ще й питання концесії. І вже були серйозні дискусії з цього приводу, й умови концесії стали перешкодою. Бо деякі інвестори (французькі, турецькі) готові були заходити до нас, але на умовах концесії. Тобто готові були вкладати з умовою, що потім вкладені гроші повернуть. Але тоді це не пройшло через ВР. Тому так чи інакше — цю проблему доведеться вирішувати зараз, і потрібні будуть законодавчі зрушення.
«Але ж ми знаємо, яка нині ситуація у Верховній Раді: там багато популізму, й тому непросто буде вирішити це питання. І найголовніша проблема — у відомстві автодору звикли красти! Тож пану Новаку доведеться вибудовувати систему внутрішньовідомчої боротьби із корупцією», — резюмував Володимир Фесенко.