«Голодні новачки»: як люди Порошенка підкорюють ринок бронетехніки

11.10.2016
«Голодні новачки»: як люди Порошенка підкорюють ринок бронетехніки

«МАЗ-Богдан-5316». (Фото з сайта apostrophe.ua.)

У першій половині жовтня у Києві пройде чергова міжнародна спеціалізована виставка «Зброя та безпека-2016». На цьому найбільшому у країні, що воює, профільному майданчику щорічно виставляються всі новинки українського оборонно-промислового комплексу. Як з’ясував «Апостроф», майбутній захід може ознаменувати новий, важчий, період у роботі над оборонними замовленнями кременчуцького «АвтоКрАЗу» Костянтина Жеваго. Справа в тому, що його вже щосили тиснуть новачки. І йдеться про компанії, близькі до керівництва України.

Свій «Богдан» ближчий до діла

На початку серпня радник президента України, а за сумісництвом і міністра оборони Юрій Бірюков оприлюднив у «Фейсбуці» довідку про кількість закупленої Міністерством оборони України в «АвтоКрАЗу» техніки з початку 2014-го по серпень 2016 року. Згідно з документом, у 2014 році підприємство продало української армії 72 бортові автомобілі й тягачі різних модифікацій, а також 30 бронеавтомобілів КрАЗ «Спартан». У 2015 році, у другий рік війни на Донбасі, кількість поставленої техніки збільшилася до рекордних для підприємства 604 одиниць. Але вже за сім місяців 2016 року цей обсяг різко скоротився до 105 машин. Усього ж з підприємством було укладено 12 контрактів на 811 автомобілів загальною вартістю 863,5 млн. гривень.
Саму довідку Бірюков доповнив критичним коментарем стосовно продукції підприємства Жеваго: «На 811 одиниць техніки — 824 поломки! І вони ще щось там про підтримку вітчизняного виробника? Про податки і робочий колектив? Про грьобану інженерну школу і мать-їх-виробничі-традиції? 824 поломки на 811 одиниць!».
При цьому радник Президента навів як альтернативу армійському вантажному КрАЗу-5233ВЕ «Спецназ» білорусько-український аналог, що виготовляється в Черкасах — так званий «МАЗ-Богдан-5316». Вантажівка збирається з білоруських комплектуючих і з російським двигуном Ярославського моторного заводу на черкаському «Автоскладальному заводі №2» компанії «Богдан Моторс». Підприємство з 2009 року належить давньому бізнес-партнеру Президента України Петра Порошенка — Олегу Гладковському (до 2014 року Олег Свинарчук. — «Апостроф»). З лютого 2015 року він працює першим заступником секретаря РНБО. При цьому навесні поточного року Гладковський-Свинарчук заявив, що не має наміру розлучатися з акціями підприємства, оскільки, йдучи на держслужбу, вийшов з усіх органів управління «Богдана».
Уперше інформація про співпрацю МАЗа і «Богдан Моторс» прозвучала на торішній виставці «Зброя та безпека—2015». А вже в грудні того ж року перший «МАЗ-Богдан-5316» надійшов у розпорядження 12-го мотопіхотного батальйону «Київ» 26-ї Бердичівської артилерійської бригади. Як подарунок від корпорації Roshen.
На цьому «Богдан» не зупинився. На вищезгаданій торішній виставці також були заявлені плани про зборку в Черкасах армійського бортового автомобіля «МАЗ-Богдан-6317» і тягача «МАЗ-Богдан-6425».
Бортова вантажівка «6317» вже збирається в Черкасах, а роботи з бронювання машини виконуються в цехах київського «Науково-виробничого підприєм­ства «Практика» Олега Висоцького. Компанія відома тим, що в 2013 році виграла скандальний тендер тодішнього міністра охорони здоров’я Раїси Богатирьової на поставку понад тисячі машин швидкої допомоги за завищеними, як виявилося пізніше, цінами.
МАЗівську основу і, найімовірніше, ярославські двигуни для своїх армійських екскаваторів, автоцистерн і модульних машин для особового складу використовує і менш відоме броварське підприємство «Спецбудмаш» Мирослава Гуйвана. На свої машини компанія ставить при цьому власну емблему, дуже схожу на МАЗівську.

Як пластмаса в броню трансформувалася

Посунути КрАЗ власник «Богдан Моторс» має намір і в сегменті бронеавтомобілів. Ще в 2014 році кременчуцьке підприємство отримало замовлення на поставку силовикам своїх машин двох модифікацій — КрАЗ «Спартан» і КрАЗ «Кугуар».
Уже взимку 2014—2015 років на них посипалася критика, пов’язана з частими поломками. У квітні поточного року Бірюков навів цифри по 30 «Спартанах», поставлених Міноборони в перший рік війни, — 180 поломок на 30 машин. Представники ж виробника у відповідь акцентували увагу на експлуатації машин у важких умовах непідготовленими бійцями, а також на тому, що завод завжди безкоштовно відновлював техніку на місцях силами виїзної бригади.
Пізніше на потік із різним ступенем успіху підприємство Жеваго намагалося поставити КрАЗ «Шрек», КрАЗ «Фіона», КрАЗ «Ураган» і КрАЗ «Раптор».
Виробництво всіх моделей є великовузловою збіркою машин канадсько-еміратського виробника армійської спецтехніки STREIT Group, заснованого вихідцем із Росії Германом Гуторовим. У лютому 2015 року гендиректор «АвтоКрАЗу» Роман Черняк зізнався, що частка українських складових у «Спартані» і «Кугуарі» складає всього 20%.
У 2015 році на іміджеві втрати ще можна було закрити очі на тлі фактично монопольного становища «КрАЗу» і рекордного оборонного замовлення з важкої вантажної техніки. У поточному ж році ситуація змінилася. До багатомільйонних замовлень силовиків на легку колісну бронетехніку потягнулися «голодні новачки».
Так, завод «Ленінська кузня» Петра Порошенка, що спеціалізується на суднобудуванні, в 2015 році представив свій бронеавтомобіль «Тритон». Повідомлялося, що до кінця поточного року Держ­прикордонслужба придбає близько 60 таких машин.
А «Богдан Моторс» у квітні минулого року представив дві модифікації своєї машини «Барс». Тоді ж спікер адміністрації Президента з питань АТО Олександр Мотузяник заявив, що на потреби Національної гвардії планується поставити до 90 одиниць цих бронеавтомобілів. Чорнова збірка «Барсів» відбувається в Черкасах, а ось бронювання — на потужностях уже згаданого вище столичного «Науково-виробничого підприємства «Практика». До речі, на міжнародних виставках «Практика» показує всі моделі, вироблені спільно з «Богданом», саме під своїм брендом.
Але найцікавішою новинкою останнього року виявилася бронемашина «Варта», вироблена наприкінці 2015 року нікому не відомою компанією «Українська бронетехніка» Олександра Кузьми. Родича (на ринку говорять, що племінника. — «Апостроф») Миколи Кузьми, колишнього директора «Укрмеда» і президента Асоціації постачальників і виробників медтехніки. Восени 2014 року міністр охорони здоров’я Олег Мусій назвав Миколу Кузьму одним із головних представників так званої «тендерної мафії» у медичній галузі. Але вже в 2015 році Кузьма називає себе «ідеологом» створення нового вітчизняного бронеавтомобіля.
Сама компанія «Українська бронетехніка» до 2016 року називалася «Укр­головпак» і займалася виробництвом пластмасової тари.
Не зважаючи ні на що, вже в грудні минулого року міністр внутрішніх справ Арсен Аваков після презентації першої машини пообіцяв закупівлю 100 одиниць для Національної гвардії та спецпідрозділу «КОРД».
Враховуючи відсутність в «Української бронетехніки» навіть елементарної виробничої бази для чорнової збірки, на ринку відразу заговорили про те, що «Варту» вироблятимуть у цехах усе того ж НВО «Практика». Крім того, перший екземпляр для презентації був випущений із двигуном російського Ярославського моторного заводу і, за словами Авакова, розроблявся «за участі білоруських інженерів». Що відразу ж послужило приводом для розмов про те, що нова машина вироблятиметься, знову-таки, на МАЗівській основі, з якою компанія Висоцького вже має досвід роботи. Хоча в самій компанії запевнили, що в перспективі на «Варту» ставитимуть двигуни виробництва американської Cummins Inc.
Що стосується самої «Практики», то вона з 2009 року намагається поставити на потік різні модифікації свого рідного дітища — бронеавтомобіля «Козак». По суті, науково-виробниче об’єднання — одне з небагатьох приватних підприємств, яке має старі напрацювання колісної бронетехніки. Звідси — і підряди на бронювання машин від цілої низки нових гравців.
У 2015 році секретар РНБО Олександр Турчинов пообіцяв Національній гвардії до 100 «Козаків». Обсяги замовлень у 2016 році не відомі. Однак у липні поточного року Аваков підписав наказ про прийняття на озброєння Нацгвардії свіжої модифікації бронеавтомобіля «Козак-001».
Автоексперт Максим Моргунський у коментарі «Апострофу» зазначив, що проблеми існують у всіх моделей.
«Жоден з обговорюваних українських броньовиків не проходив повноцінних випробувань. Їх створили компанії, що раніше не мали досвіду виробництва бойових машин, у дуже стислі терміни. У більшості з них проблеми з ергономікою, погана оглядовість і низька надійність. При їх конструюванні не знайшли належного застосування сучасні напрацювання в галузі захисту техніки та екіпажу від підриву. Найбільш часті несправності — це поломки ходової і трансмісії. Проблема в тому, що в основі всіх українських бронеавтомобілів лежать звичайні машини. У «Барса-8» ходова частина та двигун від Dodge Ram, у «Барса-6» — від KIA KM450, у «Спартана» — від Ford-550, різні модифікації «Козака» зроблені на основі ГАЗ-66 та IVECO, є розробки на базі Land Rover Defender і Toyota Land Cruiser. А потрібно розробляти спеціальну техніку: як у Marauder або Hummer. Але це дорого», — розповів Моргунський.
Іншими словами, для обмеженого бюджету України зараз стоїть питання не в тому, хороші чи погані бронеавтомобілі надійдуть на озброєння, а в тому, чи буде на озброєнні хоч якийсь бронеавтомобіль.
Організатори виставки «Зброя та безпека-2016» вже пообіцяли, що «найчисельнішу за кількістю натурних зразків техніки експозицію» представить саме НВО «Практика». Тому 2017 рік обіцяє бути для КрАЗу переламним. Новачки, вчасно переорієнтувавшись на війну, вже готові включати конвеєр.