Навіть невелика валютна та економічна стабілізація в Україні вже дали поштовх для розвитку пасажирської авіації. Посадовці декларують швидке повернення улюбленця українців — «Візейра» — і навіть довгоочікуваний прихід на наші терени найбільшого європейського лоукостера «Райянейр». А тим часом у травні зафіксовано зростання внутрішніх авіаперевезень на 5%.
Авіарейс тривалістю 25 хвилин
Внутрішній ринок у більшості країн є малоцікавим для перевізників. А тим паче для України — враховуючи наші порівняно невеликі розміри. Тож літають тут лише три компанії, і при цьому 84% пасажирів перевозять «Міжнародні авіалінії України». Вони обслуговують усього 8 ліній: все, що залишилося після втрати Донецького, Луганського і Сімферопольського летовищ.
Найпопулярнішим нині маршрутом є рейс Київ—Харків, лайнери МАУ літають сюди двічі на день. Донедавна існував лише один рейс, який зв’язував між собою українські регіони, а не регіон-столицю. Це Львів—Дніпропетровськ. Нині, втім, ситуація змінюється: компанії відкрили низку нових рейсів, подекуди доволі несподіваних. Так, iз липня МАУ запускає літак із Києва до Чернівців. Йому пророкують хороший попит: поїздка на Буковину зi столиці потягом займе добрих 12 годин. Політ на літаку, що триває годину, буде всього лише вдвічі дорожчим за купейний вагон нічного потяга: 635 гривень замість 287.
«Браво», а також запорізька «Мотор-Січ» відкрила літній рейс Київ—Одеса. «Браво» декларує ціну від 499 гривень в один бік, що є не надто дорожче за «Хюндай». Запоріжці ж готуються вдосконалити свій напрямок Київ—Ужгород — iще один максимально віддалений від столиці аеропорт. Раніше це був прямий рейс, тепер же літак робитиме посадку у Львові: компанія вирішила максимально завантажити повітряне судно львівськими пасажирами. Чи знайдеться попит на цей напрямок, враховуючи, що між двома містами — лише 268 кілометрів, але гірськими дорогами, наразі сказати важко. Тим паче що компанія ще не визначилася із ціновими параметрами польотів до Ужгорода. Рейс «Моторі-Січі» із Жулян до Львова і назад обійдеться у 2267 гривень.
Існує нині і найкоротший в Україні авіарейс: Львів—Івано-Франківськ. Відстань між містами — 130 кілометрів. Літак долатиме його за 25 хвилин. Хоча у розкладі на всяк випадок пишуть 45 хвилин. Це суто технічний рейс, компанія «Дніпроавіа» переганяє свій літак для польоту з Івано-Франківська в італійську Брешію, який вона здійснить під кодом «Віндроуз». Але квитки у продажу є: 1175 гривень за політ в обидва боки.
Зрештою, показово оживляються і чартери. Так, нещодавно вперше за останні десять років приземлився і злетів літак з аеропорту Рівне: чартерна компанія «Браво» возитиме туристів на переважно турецькі курорти. Окрім «бурштинової столиці», ця компанія має намір працювати і на летовищі Кривого Рогу.
За кордон за 10 гривень! Літаком…
Тим часом прес-служба летовища «Львів» зробила сенсаційну заяву про перші результати локального «відкритого неба»: до столиці Галичини нібито готові зайти нові перевізники. У тому числі «Ейр Балтик», «Чех Ейрлайнс», «Бєлавіа», старий знайомий «Візейр», а також ірландський «Райянейр», якого марне, але публічно чекали в Україні януковичівський міністр транспорту Борис Колесніков та найпопулярніший голова Одещини Мiхеїл Саакашвілі.
У Львівському аеропорту пояснили: «райяни», на відміну від перших перемовин, уже готові платити хоч якісь аеропортові збори, не нуль, як вони хотіли раніше. А це вже свідчить про їх зацікавленість маршрутом. Офіс «Райянейра» цю заяву не спростував: на відміну, знову ж таки, від попередніх випадків.
«Райянейр» — напрочуд агресивний конкурент, який може дозволити собі й квитки, дешевші за 1 долар. Головний редактор порталу «Авіанью» Олександр Мироненко підтвердив, що прихід «Райянейра» до України може подарувати пасажирам багато дешевих квитків. «Коли вони заходять у новий аеропорт, то справді пропонують дешеві квитки. Теоретично це може бути і 5, і 10 гривень», — сказав експерт. Утім таких квитків, на думку Мироненка, буде небагато: вартість пального для «Райянейра» — така ж, як і для інших компаній, а отже, останні пасажири на рейс платитимуть за квиток 300 доларів.
Інші експерти зауважують, що одним із перших можливих рейсів «Райянейра» зі Львова можуть стати напрямки до Варшави та інших польських летовищ. Нині ірландці активно розвивають внутрішній польський ринок, зв’язавши північ (Гданськ) із Варшавою та заходом країни (Вроцлав). А враховуючи потенційний попит на рейс Львів—Варшава, він цілком може спробувати попрацювати і тут.
Активності чекають і від «Візейра», який так жорстоко покинув нас торік, ліквідувавши дешеву українську «дочку». Керівник компанії м’яко натякнув, що йому дуже подобається економічна ситуація в Україні — напередодні анонсування нового рейсу Київ—Гданськ. Тепер міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив: «Візейр», можливо, повноцінно повернеться в Україну вже цього року».
Слово «повноцінно» можна трактувати по-різному. Авіаційні аналітики назагал не вірять у відновлення дочірньої компанії «Візейр-Україна»: сьогодні, коли наша держава гармоніювала своє законодавство з європейським, у цьому немає сенсу. Але якщо йдеться про відкриття нових напрямків чи хоча би відновлення старих, то подібний варіант навіть дуже можливий. «Візи», як відомо, активно розвивають нові маршрути, у тому числі й у дуже маленькі аеропорти, тому ринок України, теоретично, міг би бути їм цікавим.