Наприкінці квітня були названі переможці конкурсів на посади керівників найбільших державних підприємств, зокрема, Укрзалізниці, «Електроважмашу», Укрпошти. Мінекономрозвитку запропонував Кабміну призначити на посаду очільника Укрзалізниці поляка Войцеха Бальчуна, «Електроважмашу» — француза Жана-Андре Барбозу, Укрпошти — Ігоря Смілянського. Зараз намітилася тенденція, коли керувати стратегічно важливими підприємствами країни призначають іноземців. Ігор Смілянський хоча і має українське громадянство, але довгий час працював у США та Росії. Він пропонує приватизувати 25% акцій Укрпошти, провести скорочення штату підприємства, оптимізувати мережу поштових відділень, розпродати частину нерухомості Укрпошти тощо. Ми поцікавилися у в. о. генерального директора Укрпошти Ігоря Ткачука про його ставлення до результатів конкурсу.
«Для зростання зарплат не потрібно скорочувати працівників»
— Обраний комітетом iз призначення кандидат на посаду генерального директора Укрпошти пропонує приватизувати 25% підприємства. Як ви ставитесь до цього?
— Відчуваю побоювання, що кандидата в керівники Укрпошти обрали саме для того, щоб приватизувати підприємство. Як свідчить його біографія, він спеціалізується на діяльності з поглинання та продажу компаній. Зверніть увагу — лише в презентації переможця є пропозиція про продаж 25% акцій Укрпошти. Чи не заради цього його обрали? Все це дає привід для роздумів щодо подальшої долі державного підприємства. Фактично схвалена пропозиція про початок поступової передачі Укрпошти в приватні руки. Що за цим буде? Ми можемо провести аналогію з Укртелекомом. Після приватизації його новий власник не виконував інвестиційні зобов’язання і не вкладав кошти в модернізацію. В результаті оптимізації виробництва значно скоротили персонал, а витрати на зарплати працівників, які залишилися, навіть знизилися. Були послаблені й соціальні зобов’язання нових приватних власників перед трудовим колективом. Раніше Укртелеком коштував чималих грошей, а тепер мало що вартий — ось чим закінчилася приватизація. До речі, зараз уже порушують питання про повернення Укртелекому у власність держави.
Приватизація 25% акцій Укрпошти так само буде першим кроком до втрати державою впливу на стратегічно важливе для економіки України підприємство. Український досвід показує, що за першим кроком може початися так звана «тіньова приватизація». Зазвичай ми згадуємо долю близького нам Укртелекому, тому що колись він був єдиним підприємством із Укрпоштою. Втiм можу назвати не менш резонансні випадки «прихватизації» найбільших українських виробників, наприклад, ВАТ «Росава», ВАТ «Макіївський металургійний комбінат», ВАТ «Нікопольський південно-трубний завод». Вони були позбавлені своїх виробничих комплексів і перестали здійснювати господарську діяльність, а згодом збанкрутували. Я не впевнений, що такий сценарій не може бути застосований прихильниками приватизації й до Укрпошти. Проте я переконаний, що колектив цього не допустить. Люди стали іншими, готовими до рішучих дій.
— Можливий керівник підприємства одним iз першочергових кроків на посаді оголосив про значне скорочення штату, за рахунок чого намагатиметься збільшити зарплати…
— Головне на підприємстві — це наші працівники. Для зростання зарплат не потрібно в декілька разів скорочувати штат працівників. На мою думку, слід нарощувати доходи на підприємстві та за рахунок цього підвищувати зарплати. Минулого року Укрпошта отримала понад 53 млн. гривень прибутку, а доходів — на 354,7 млн. гривень більше плану. Тому ми передбачили збільшення заробітної плати в три етапи: підвищили її з 1 квітня цього року, наступне зростання відбулося з 1 травня, а також плануємо збільшити виплати поштовикам наприкінці року (залежно від фінансових показників підприємства). Загалом у 2016 році на підвищення зарплати працівникам планується використати близько 180 млн. гривень. Наша мета — забезпечити поштовикам достойну оплату праці. Як соціально відповідальне підприємство ми й надалі будемо це робити.
«Наші клієнти мають одержувати послуги в «кроковій доступності»
— Кандидат пропонує впровадити систему прозорих закупівель на Укрпошті. Як зараз відбувається закупівля товарів і послуг?
— Ще рік тому Укрпошта одна з перших в Україні розпочала працювати прозоро і транслювати всі закупівлі онлайн в інтернеті. Будь-яку здійснену закупівлю можна передивитися у відкритому доступі. З 1 квітня цього року Укрпошта всі тендерні процедури здійснює винятково в системі ProZorro. До 1 квітня, завдяки системі ProZorro Укрпошта зекономила понад 5 млн. грн. — це були закупівлі, вартість яких не перевищувала 1 млн. грн., та роботи вартістю не більше 5 млн. грн. Також 20 млн. грн. становить економія на інших закупівлях. Загалом, з часу впровадження ProZorro проведено близько 300 успішних електронних закупівель.
— Щодо пропозиції використовувати мережі Ощадбанку та Укртелекому замість відділень Укрпошти. Чи варто очікувати на закриття відділень?
— Між нами та Ощадбанком уже підписано Меморандум про співробітництво в частині передачі Укрпошті функцій з обслуговування населення. З такими ж пропозиціями до нас звертається й Укртелеком. Щодо використання партнерської мережі цих та інших підприємств, то на сьогодні Ощадбанк свою мережу в 5 тисяч відділень активно скорочує — переважно у сільській місцевості. За 2014—2015 рр. було закрито близько 700 відділень, цьогоріч заплановано припинити діяльність іще понад 500 відділень банку.
Утiм ми, навпаки, розвиваємо свою мережу поштових відділень, яка є найбільшою і найрозгалуженішою в Україні. В Укрпошти понад 11 тисяч відділень, з яких 9 тисяч — у сільській місцевості. Минулого року відремонтували майже 400 відділень, відкрили 32 нових. У цьому році поставили собі за мету відкрити ще 100 нових, зробити капітальні та поточні ремонти у понад тисячі відділень. Більше того, ми несемо відповідальність за наших клієнтів, за наших громадян, і глибоко переконані, що наші клієнти повинні одержувати необхідні послуги в «кроковій доступності». Окрім того, ми використовуємо пересувні відділення поштового зв’язку. Одне таке відділення може обслуговувати мешканців близько 8 невеликих сіл. Зараз українцям послуги поштового зв’язку надають понад 500 пересувних відділень Укрпошти. У 2015-му відкрито ще 12. Цей напрям ми продовжуватимемо розвивати й надалі. До речі, наші конкуренти також активно розвивають свої мережі. Якщо в когось інші плани стосовно мережі Укрпошти — це наводить на певні думки...
«Ми постійно розширюємо перелік державних послуг»
— Які ще послуги надає підприємство населенню?
— Нині ми практично виконуємо функції центрів надання адмінпослуг, спрощуючи доступ до широкого спектра адміністративних і державних послуг. Усе більше громадян отримують ці послуги через Укрпошту. У 2015 році підприємство одержало близько 1 млн. звернень щодо одержання послуг Мінсоцполітики, Пенсійного фонду, Мін’юсту, Держземагентства тощо. Задля зручності населення ми постійно розширюємо перелік державних послуг, за якими можна звернутися через нашу мережу.
З квітня в Укрпошті запроваджено новий проект з одержання транспортних ліцензій через пошту. Відтепер власники авто можуть подати документи, необхідні для одержання ліцензій, через мережу відділень нашого підприємства.
У травні здійснимо ще один важливий крок у цьому напрямі. За домовленістю з Мін’юстом буде розпочато надання послуги державної реєстрації бізнесу та майна. Для цього буде проведено навчання фахівців, які мають вищу юридичну освіту і які здійснюватимуть державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та майнових прав на нерухомість. Українцям буде зручно отримувати послуги реєстрації бізнесу та майна у поштових відділеннях. І це ще не все. Упровадження нових ІТ-проектів надасть можливість надання електронних адміністративних послуг. Над цим сьогодні вже активно працюють фахівці генеральної дирекції.
— Розкажіть детальніше про ІТ-проекти.
— Укрпошта планує стати національним оператором з надання інформаційних і фінансових послуг. Уже розпочато реалізацію цього проекту відповідно до концепції впровадження сучасних інформаційних технологій. Ми плануємо запуск фінансового оператора та створення online-мегамаркету національного масштабу — e-commerce marketplace, аналогу eBay, для торгівлі будь-якими товарами та послугами. Проектом також передбачено впровадження Укрпоштою мобільного гаманця mWallet. Він матиме функції платіжних інструментів: платіжних карток Національної системи та міжнародних систем, електронних грошей тощо. Клієнти здійснюватимуть платежі зі своїх рахунків, переглядатимуть баланс, переказуватимуть гроші на рахунки банків тощо.
Створення на базі Укрпошти фінансового оператора для юридичних і фізичних осіб розширить можливість отримання платежів від населення. Буде вдосконалено систему грошових переказів, видачі й обслуговування кредитів, роботу з банківськими картами, надання доступу до електронних міжнародних фінансових платформ і сервісів тощо.
Запуск нових інформаційних і фінансових послуг — це можливість значно покращити сервіс, збільшити кількість послуг та отримати значний прибуток, який Укрпошта зможе спрямувати на розвиток підприємства.
— Наскільки реальне створення на базі Укрпошти банку?
— Поки що ми говоримо не про банк, а про фінансового оператора, який акумулюватиме фінансові послуги, що надаватимуть інші банки. Щодо створення на нашій базі поштового банку — варто це обговорювати лише після закінчення процесу корпоратизації нашого підприємства, адже рішення з цього питання прийматиме правління ПАТ «Укрпошта». Втiм інноваційні продукти, які сьогодні ми збираємося впроваджувати, наприклад, мобільний банкінг і мережа платіжних терміналів самообслуговування, — є першим кроком до створення власного банку. Вони допоможуть нам оцінити потенціал ринків і сформувати первинну клієнтську базу для подальшого розширення власних фінансових послуг. За такою схемою свого часу рухалися поштові служби багатьох країн. Нині ми співпрацюємо з різними банками і наша розгалужена мережа, майже 12 тисяч відділень, дозволяє надавати ці послуги жителям найвіддаленіших куточків України.