Тисячі уламків
У матеріалах польської кримінальної справи є свідчення понад двадцяти очевидців, котрі бачили або чули вибух, який пролунав на літаку в повітрі. «Потім на місці падіння літака свідки чули постріли», — заявляє нинішній міністр оборони Польщі Антоній Мацеревич.
За даними американських журналістів, ЦРУ підтвердило, що спецгрупа ФСБ Росії добивала поляків, що вижили після падіння президентського літака Ту-154М, який був підірваний диверсійними групами ФСБ і ГРУ.
Ключовим доказом вибуху (теракту) літака, за висновками експертів — доктора фізики Казімеша Новачика, професора Веслова Біненди, професора фізики Мирослава Даковського, доктора Шуладзінського, авіаційного інженер-конструктора військово-космічної компанії «Боїнг» і NASA, радника Міжнародної організації цивільної авіації і департаменту оборони США Вацлава Берчинського та інших, є характер руйнування літака — від удару об землю він би розвалився на 5-6 великих уламків, а не на тисячі дрібних. Розкид цих уламків і жертв стався на великій площі — периметром 600-700 метрів, хоча висота падіння літака була малою. Польські фахівці виявили близько 60 тис. фрагментів літака на місці катастрофи, що значно більше, ніж в інших випадках авіаційних подій, викликаних вибухами.
На вибух до зіткнення літака з землею вказує ще одна важлива обставина — той факт, що майже всі тіла були оголені. Потоком повітря і ударною хвилею від вибуху з людей зірвало одяг. Задня частина літака була відірвана, заклепки на фюзеляжі вирвані, що можливо лише через високий тиск у салоні. У літаку сталося принаймні два вибухи — у лівому крилі і в фюзеляжі, де кріпилось крило. Навіть у звіті російської комісії Міждержавного авіаційного комітету (МАК) з розслідування причин авіакатастрофи міститься твердження: «Середня частина лівого крила відокремлена в результаті внутрішнього потужного тиску».
Установлено, що російська влада знищила багато доказів на місці падіння літака, а його уламки було додатково подріблено. Вікна літака були навмисно розбиті (що зафіксовано на відео), на яких зберігались сліди від електромагнітного імпульсного удару «Ніки». Шматки фюзеляжу переміщено на шосе біля аеропорту «Північний» і впродовж понад шести років піддаються впливу різних проявів погоди (сніг, дощ, мороз, спека). Верхній шар ґрунту був зрізаний, а дерева спиляні.
«Залізна береза» і фото НАСА
Експерти встановили, що сліди літака на землі не узгоджуються ні з російськими висновками МАК, ні з офіційними урядовими висновками Варшави. Обидві сторони роблять ставку на помилку пілота, погодні умови і провину так званої залізної берези. Хоча сумнозвісна «залізна береза», незалежно від її фактичної максимальної висоти, була розташована нижче траєкторії польоту літака в той час, коли він пролітав над нею. Навіть якщо літак на швидкості приблизно 270 кілометрів за годину таки зачепив би березу, він би зрізав її. Такі результати продемонстрував за допомогою моделювання LS DYNA доктор Веслав Біненда, який змоделював твердість дерева в десять разів більшою. Отже, береза не винна в катастрофі.
Крім того, на гілках берези було виявлено кілька уламків літака, що було б фізично неможливо, якби літак насправді вдарив березу. Нарешті кілька уламків літака виявлено на траєкторії польоту за 40 метрів до берези, що абсолютно неможливо, якби катастрофа виникла в результаті зіткнення літака з цією березою.
Польський журналіст і фотограф Лєшек Шимовський узагалі припускає, що літак зміг приземлитися в лісовому болоті під Смоленськом і вже на землі був підірваний термобаричною бомбою. Доказами цього є супутникові знімки цілого літака на землі, а потім — фіксація вибуху. Супутникові знімки НАСА польській Службі внутрішньої безпеки за власною ініціативою передали співробітники американської розвідки.
Голова СВБ Кришистоф Бондарик відправив доповідну записку прем’єровi Дональду Туску, але він вирішив відхилити допомогу американців. За даними журналіста, після цього, на неофіційній зустрічі представників польської спецслужби з американцями, останні сказали, що «поведінка польського уряду є зрадою національних інтересів Польщі і союзників по НАТО». При цьому вони розуміли, що Туск замішаний в обмані разом iз Росією, яка знищила сліди вбивства глави однієї з держав Альянсу.
При вивченні супутникових фото і відео експерти дійшли висновку: візуально вибух літака дуже схожий на розліт сім’яників-«парашутів» квітки кульбаби, коли на неї сильно дмухнути.
Глава МЗС Польщі Вітольд Ващиковський під час візиту до США 15 лютого 2016 року збирався попросити про підтримку в розслідуванні авіакатастрофи. За моїми даними, візит був успішним і польська сторона отримала докази, на підставі яких урядовці Польщі стверджують, що президентський літак Ту-154М був знищений вибухом, учиненим спецслужбами Росії.
Дві катастрофи: схоже і відмінне
Катастрофа під Смоленськом польського Ту-154М дуже нагадує катастрофу літака Ту-104Б, яка трапилась 17 березня 1979 року. В обох випадках відбулося падіння при заході на посадку з останнього, четвертого розвороту. Ту-104Б зачепив крилом лінію електропередач, упав на землю носом, який відпав, літак перевернувся, знову вдарився об землю, у нього відпала хвостова частина і перелетіла через шосе. Весь цей час із салону випадали на землю люди (в катастрофі загинуло 86 людей).
Але є і розбіжності: в катастрофі Ту-104Б в живих залишилось 5 членів екіпажу і 15 пасажирів, хвостова частина і ніс літака залишилися практично цілими, було багато великих уламків. Тоді як Ту-154М наче через м’ясорубку пропустили— жоден iз пасажирів чи членів екіпажу не вижив. Хоча польський літак, згідно зi звітом МАК, зачепивши крилом дерева, перекинувся. Але ж під час посадки пасажири і члени екіпажу повинні бути пристебнуті.
Остання обставина, здатна вплинути на кількість загиблих, — кут посадки літака в момент зіткнення із землею. Є інформація досвідчених військових льотчиків, що ТУ-154 «йшов на посадку, як винищувач». Тобто під більшим кутом, ніж необхідний. Це дійсно може збільшити кількість загиблих. Виникає запитання, чому досвідчений екіпаж (який не був «клубом самовбивць, у всіх були сім’ї, діти, успішна кар’єра в елітному підрозділі ВПС Польщі) здійснював таку небезпечну посадку?
Експерти впевнені, що за допомогою сучасних технологій в електронних системах посадки літака і на вежі аеродрому були вчинені маніпуляції. Тому екіпаж літака, керівник польотів і керівник зони посадки не бачили, під яким дійсно кутом і з якою вертикальною швидкістю заходить на посадку Ту-154М.
Офіційна версія — «під час катастрофи загинули всі». Висновок експертів: вірогідність загибелі всіх людей у літаку польського президента така ж, якби вода з відкритого крана потекла не вниз, а вгору — просто до стелі. Тобто, ймовірність, що в даній катастрофі загинули всі 96 осiб на борту літака ТУ-154, — нульова. У будь-якому випадку повинні бути уцілілі пасажири.
Уся справа в тому, що польський літак Ту-154М був підірваний iще в повітрі перед самим приземленням, а люди, які вижили після теракту, були добиті спецгрупою ФСБ Росії згiдно з планом, затвердженим у Кремлі. Аналіз дає можливість назвати приблизне число розстріляних: від 10 до 30 людей.
За оцінкою найдосвідченіших медичних експертів, у цій катастрофі невпізнаними могли залишитися (перетворитися на непридатні до впізнання фрагменти тіл або дуже сильно обгорілi) максимум 10-12 осіб. Не всі під час катастрофи перебували в носовій частині літака. Полум’я швидко погасили. Тіла, які не можна було впізнати, відправили до Москви. Майже всі вони були воєначальниками або охоронцями президента Качинського, деякі з них змогли чинити опір убивцям iз ФСБ.
«Не вбивайте нас!»
Поляки, які залишились живими, були застрелені (добиті) групою «зачистки» ФСБ Росії, що підтверджується відеозаписом, викладеним в iнтернеті (експертна версія 2 хв. 50 сек.), відзнятим на мобільний телефон через декілька хвилин після падіння літака, ще до приїзду пожежників (так званий «фільм Андрія Мендерія»).
На відео видно, як три силуети (двоє в темному одязі, один у помаранчевому, як рятувальник), добивають iще живих людей біля уламків літака, як одна людина вистрибує з носової частини. Чути фрази польською і російською мовами, чоловічими і жіночими голосами. Комп’ютерні фахівці зробили точний аудіоаналіз відео, завдяки якому можна розібрати всі слова і фрази. Також були досліджені відеокадри: немає жодних сумнівів — люди, які вижили після катастрофи літака, є поляками, яких добивали.
Генпрокурор Польщі Анджей Шеремет заявив, що відео є справжнім, монтажу не піддавалося, а автора відео допитали слідчі. Технічні спеціалісти звертають увагу на те, що на відео зафіксований дим від уламків літака, які горять, а не туман.
Протягом хвилини відеозапису чути такі слова і звуки польською: «Заспокойся!». «Дивись йому в очі!». «Заспокойся!». «О, Господи!». І російською: «Всіх їх!». «Убий їх!». «Оточуй його! Заходь навколо! Він тікає!».
Після цього знову чути фрази польською: «Не вбивайте нас!». «Не вбивайте нас!». «О, Боже! Господи, що це?». І знову російською: «Стріляй!» (звук від перезарядки пістолета і постріл №1). Лунає сміх тих, хто розмовляв російською. І знову російськомовні голоси: «Змінились плани — назад!». «Всі назад! Швидше!» (лунають постріли №3 і №4).
Експерти зазначають, що саме це відео є одним із головних доказів спланованого теракту проти президента Леха Качинського, який перебував на борту літака разом iз делегацією. Через кілька днів, за повідомленням ЗМІ, автора відео убили. Результати розслідування не відомі.
Наруга над тілами
Підтвердженням розстрілу поляків є фото однієї з жертв невідомого автора. На фото показано тіло (Piort N), яке можна ідентифікувати без аналізу ДНК. Знімок був зроблений о 14:50 за московським часом 10 квітня 2010 року. В очі кидається рана голови, а саме — отвір на вході і виході кулі. Вбитий лежав на лівому боці, одягнутий у світлу сорочку (вірогідніше за все, це був член екіпажу літака).
Фото дослідив відомий американський патологоанатом Вінсент Ді Майо, який спеціалізується на вогнепальних пораненнях. У своєму експертному висновку від 27.11. 2014 р. Ді Майо зазначає: «Пошкодження задньої частини голови, вірогідно, викликане вогнепальним пораненням. Кривавий слід означає, що рани були зроблені, коли людина була ще жива».
Єдиним способом встановити причини пошкодження голови людини на фото було б медичне обстеження тіла. Але воно, разом з іншими тілами, було доставлене в Москву, щоб приховати сліди злочину. Марія Шліпек, яка супроводжувала три польські сім’ї, які брали участь у впізнанні тіл в Центрі судової медицини в Москві, дала свідчення: «...тіла були без голів, що ускладнювало їх впізнання. Останки тіл, упаковані в мішки, були покладені в запаяні цинкові труни, які потім помістили у дерев’яні...»
У липні 2014 року Варшавська військова прокуратура порушила кримінальну справу за фактом наруги над тілами загиблих поляків і фальсифікації медичної документації і вимагала допитати 25 російських медичних експертів, які проводили розтин 29 жертв в Центрі судової медицини в Москві.
21 квітня 2016 року заступник Генпрокурора Польщі Марек Пасенек заявив, що у понад 90% загиблих під Смоленськом поляків були виявлені грубі помилки у їхніх медичних документах. Встановили також факти підміни тіл, зокрема підміну тіла в Москві останнього польського президента в еміграції Ришарда Качорівського.
Колишній прем’єр-міністр Дональд Туск і тодішнє керівництво Головної військової прокуратури Польщі знали про ці підміни, але приховали цю інформацію від родичів загиблих і заборонили проводити ексгумацію тіл.
Нині прокуратура створила групу судово-медичних експертів, яка займається вивченням помилок у медичній документації. По завершеннi роботи, в перший половині травня, відбудеться зустріч прокурорів iз членами сімей жертв, під час якої буде розглянуто питання про можливу ексгумацію тіл. Низка фахівців відзначають, що підміна тіл може становити третину і навіть більше в разі проведення ексгумації і нових аналізів ДНК.
Експерти стверджують, щоб приховати сліди вибухівки на тілі й у легенях жертв та кульових поранень, тіла більшості поляків були перетворені на фрагменти (біомасу), запаковані у мішки, які були запаяні у цинкових трунах. Ці труни з підміненими тілами, яких видали за поляків, польська влада Туска заборонила відкривати.
Прорахунок убивць
Думаю, що тепер усім зрозуміло, як був влаштований крах літака польського президента. Літак збили російські спецслужби на малій висоті, змінивши параметри посадки. Зміна плоскості глісади всього лише на 1-2 градуси призведе до катастрофи! При цьому ні екіпаж, ні диспетчер по приладах зміну нахилу глісади навіть не помітять! Або удар електромагнітним імпульсом на поздовжні чи бокові канали управління літаком (рулями, елеронами) перед приземленням.
Льотчики все бачили і розуміли, але зробити вже нічого не могли. Не вистачило часу. Саме тому, щоб приховати сліди злочину, членів екіпажу, які вижили, і тих, хто міг чути їхні переговори, потрібно було добити на землі. До речі, останні секунди розмов у кабіні літака з військовими диспетчерами, зафіксованих у «чорних скриньках», навмисно були стерті й зашумлені.
Виконавці теракту, вчиненого за наказом Путіна, прорахувалися в тому, що серед уцілілих виявилися озброєні й хоробрі люди з охорони Качинського, які навіть у цьому стані вчинили дієвий опір. Спецгрупа ФСБ не змогла безперешкодно перестріляти поранених поляків за короткий ліміт часу. Довелося затриматися на місці розстрілу, де їх побачили люди, які підбігли, в першу чергу, Андрій Мендерій, який зафіксував усе на камеру мобільного телефона.
Усе, що відбувалося потім, пішло за розробленим у Кремлі планом. Місце катастрофи оточили, нікого до нього не допустили, вивезли тіла загиблих. Прибрали сліди теракту і розправи над уцілілими.
Може виникнути запитання: чому Путін вирішив вчинити теракт на своїй території? Бо знищити літак і забезпечити надійне прикриття теракту можна лише на повністю підконтрольній російським спецслужбам території. Адже необхідний електромагнітний імпульс на сотні кілометрів не відправиш, а курсо-глісадну систему на диспетчерській вежі й у літаку може корегувати одночасно лише спеціаліст, який перебуває поруч iз вежею, коли літак заходить на посадку.
По-друге, на своїй території — найкращі можливості замести сліди. Що й відбувалося з першої секунди після теракту і відбувається зараз. Добити уцілілих, розірвати їхні тіла на частини і спалити та підмінити тіла поляків. Знищити докази: знайти кулі ФСБ та польських охоронців в уламках літака і в деревах на місці розправи, підробити або стерти записи «чорних скриньок», надати такі параметри катастрофи, які необхідні для підтвердження брехливої версії про, нібито, «вину екіпажу, який не зумів здійснити посадку в складних погодних умовах». І багато чого іншого.
Лист пана Хамбура
Зараз причини катастрофи літака Качинського у Смоленську перевіряє також прокуратура ФРН. Німці, як і поляки, хочуть перевірити, чи не був президентський літак знищеним унаслідок теракту російських спецслужб. Німецький Кримінальний кодекс дозволяє німецькій державі вивчити всі події, щодо яких існує підозра на теракт, навіть якщо жертвами є тiльки іноземці.
Правові процедури почалися завдяки представникові кількох польських сімей, які загинули в авіакатастрофі, Стефану Хамбуру, який направив лист канцлеру Ангелі Меркель iз проханням розсекретити і надати доступ до всіх документів німецьких спецслужб, що належать до Смоленської катастрофи. Лист було направлено адвокатом у декілька інших німецьких відомств, у тому числі й генпрокурору Німеччини Гаральду Ранзі.
Про те, що німецькі спецслужби мають інформацію про Смоленську катастрофу, вказав у своїй книзі журналіст Юрген Рот, мій добрий знайомий. Юрген Рот послався на доповідь агента спецслужб, який дізнався від своїх двох незалежних джерел iз Росії та Польщі про те, що польську делегацію на чолі з президентом Качинським було знищено за допомогою теракту спецгрупою російських спецслужб. І це було зроблено у співробітництві з кимось із кола польської влади.
Тепер нова слідча група прокуратури Польщі зобов’язана офіційно звернутися по юридичну допомогу до Німеччини, щоб вона офіційно надала Польщі всі документи БНД щодо катастрофи польського літака.
Коли «Джміль» прилетів
Велика група провідних міжнародних експертів у сфері літакобудування та авіаційних катастроф декількох країн світу, які входили до складу слідчої комісії польського Сейму з встановлення причин катастрофи польського літака Ту-154М на основі фото уламків літака, розкиданих на території, змоделювала його руйнацію в повітрі, падіння уламків літака на землю і показала це на схемі. Міністр оборони Польщі Антоній Мацеревич стверджує, що «ніхто досі таких реконструкцій щодо розпаду літака в різних ракурсах не проводив».
Головний висновок експертів: у літаку сталися вибухи, які спричинили катастрофу і розвал його в повітрі, а не від удару об землю. Але єдиної версії у експертів щодо причин вибухів немає.
Одні експерти вважають, що на борту був небезпечний вантаж, який вибухнув. Інші — до вибухового ефекту призвели випари пального у баках у лівому крилі. Низка експертів стверджує, що польський літак був знищений термобаричною бомбою на землі або за кілька метрiв до зіткнення з нею. Фахівці у сфері боротьби з повітряним тероризмом зазначають, що ця версія є однією з найобгрунтованіших.
На озброєнні російської армії є ракетно-піхотні вогнемети (РПВ) «Джміль» різної модифікації, в тому числі з термобаричним боєзарядом. Експерти стверджують, що при потраплянні термобаричного заряду, наприклад, у літак або при вибуху поруч із ним — літак і пасажири в ньому будуть розірванні на шматки, які ударна хвиля розкидає на десятки метрів, окрім того, від температури понад 800 градусів тіла дуже обгорять і навіть обвугляться, що й було з пасажирами польського літака Ту-154М.
Всесвітньо відомий американський патологоанатом, професор Майкл Баден у лютому 2013 року повідомив про наявність у тілах загиблих під Смоленськом поляків емфіземи, яка характеризується руйнуванням альвеол. Діагноз емфіземи дійсно вражаючий, тому що його рідко можна побачити у тілах жертв авіакатастроф. Якщо легені руйнуються зсередини, це означає, що на борту міг бути вибух. Під час вибуху в повітрі утворюється великий тиск, який проникає у легені і призводить до виникнення так званої «раптової свіжої емфіземи», яка знищує альвеоли. По-іншому ці зміни пояснити неможливо!
Питання повернення уламків
Дослідження уламків літака Ту-154М, які проводили польські піротехніки та експерти у Смоленську, були нерезультативними, адже вони застосовували хімічні реактиви, які можуть виявляти складові вибухівки, але не залишки вогневої суміші заряду РПВ «Джміль». Тому необхідно уламки літака доставити в Польщу і провести відповідну експертизу з залученням міжнародних фахівців у сфері хімічно-вибухових боєзарядів, у тому числі вогневої суміші термобаричного заряду.
Окрім того, необхідно провести лабораторні дослідження електронного й електричного обладнання польського літака, якщо воно ще збереглося, а не знищене, і обшивки Ту-154М у районі фюзеляжу, де кріпилось ліве крило, на предмет виявлення слідів електромагнітних високочастотних хвиль від пучкового імпульсного удару «Ніки». Ці сліди в електронно-електричному обладнанні знищити неможливо. Це головна причина, чому Росія до цього часу не повертає Польщі уламки літака. І не поверне. А якщо і поверне, то без електронно-електричного обладнання і тих уламків, на яких можуть бути сліди від вибуху термобаричного заряду.
За словами міністра Антонія Мацеревича, сучасні методи дослідження уламків літака дозволять iз високою ймовірністю встановити причини падіння президентського літака.
Сьогодні до роботи Комісії, утвореної МО Польщі, залучено майже 40 провідних спеціалістів iз Польщі, США, Канади, Австралії, Франції, Німеччини, які у лабораторії американського університету Акрон, що співпрацює з NASA, в рамках експертизи проводять дослідження причин авіакатастрофи польського літака.
Не буду оголошувати попередні висновки фахівців до завершення експертизи. Скажу лише одне: Путіна і його терористичну банду чекає Міжнародний військовий трибунал у Гаазі.
Григорій ОМЕЛЬЧЕНКО
Герой України, заступник голови Спілки офіцерів України