По кому подзвін на Михайлівській?

27.04.2016
По кому подзвін на Михайлівській?

На Михайлівській пропонують облаштувати підземний паркінг.

Київський мер Віталій Кличко, котрий показово пересів зі службового авто за кермо велосипеда, потішив городян ще одним нововведенням: столичний голова оголосив про те, що його адміністрація вивчає можливість побудови п’яти великих підземних паркінгів. Розташуються вони під Ленінградською, Поштовою, Солом’янською, Європейською та Михайлівською площами. Щодо останньої, то на розробку проектних робіт паркінгу на Михайлівській Київрада в терміновому порядку виділила 100 тисяч гривень. Їх міські депутати взяли з програми соціально-економічного розвитку міста.

«З точки зору ставлення до пам’яток, це жахлива ідея. Там робити паркінг — це цілковите безглуздя, цього робити не можна», — говорить Сергій Гусовський, лідер фракції «Самопоміч» у Київраді, яка не голосувала за програму. Він додає: у цілому паркінг «потягне» на 2,3 мільярда гривень. «Якось дуже швидко все з’явилося. Ми слідкуватимемо за тим, хто просуватиме цей проект», — каже Гусовський. Сума, дійсно, чимала, і, як говорять громадські активісти, йдеться, швидше за все, про те, аби нагріти руки на цих двох із гаком мільярдах — «освоїти» їх, так би мовити, із користю для себе.

Вельми обурений через цей проект Кличка і Громадський сектор Майдану. У спільній відозві Сектору, підписаній, зокрема, відомими журналістами, йдеться про наступне: «Після Майдану Київська адміністрація оголосила відкритий міжнародний архітектурний конкурс на створення меморіалу Небесної Сотні, реконструкцію Майдану, музей Майдану / музей Свободи і нову концепцію Українського дому. Цей конкурс мав назву Terra Dignitas — «Територія Гідності». Рік тому урочисто оголосили підсумки. Михайлівська площа була частиною зони проектування. Але нещодавно в мережі було оприлюднено проект розпорядження Віталія Кличка про будівництво паркінгу під Михайлівською площею за бюджетні кошти з кошторисною вартістю, завищеною в 10 разів. Згідно з проектом, усі кияни мають місяць працювати на те, аби співробітникам сусідніх з Михайлівською площею офісів — суддям, прокурорам, поліції, робітникам офісу СКМ, службі держохорони та МЗС — було зручніше паркуватися. Для цього мають знищити Місто Ярослава XI століття і наразити на небезпеку Святу Софію, яка вже спливає тріщинами. У проекті зазначено, що громадських обговорень він не потребує. Усе це робиться для того, аби команда Віталія Кличка вкрала в тому самому місці, де ми подивилися одне одному у вічі і на все життя запам’ятали, що в нас є гідність».

Не у захваті від парковки під Михайлівським золотоверхим собором і в УПЦ КП. Архієпископ Євстратій (Зоря) у коментарі ВВС-Україна висловив занепокоєння: «Мені важко уявити, що під Михайлівською площею, непересічним для Києва місцем, буде зведено підземний паркінг. Збудувавши паркінг тільки там, ми отримаємо машини і під Михайлівською, і на ній», — каже архієпископ Євстратій.

Михайлівська площа входить до буферної охоронної зони об’єкту всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, і ця територія має певні обмеження щодо будівництва та реконструкцій, зазначає Яків Діхтяр, начальник Управління охорони нерухомої культурної спадщини та заповідників Мінкульту. За його словами, такі масштабні перебудови можуть потягнути за собою гідрогеологічні зрушення, а це може вплинути на схили Дніпра, тому чиновник поки що не бачить можливості зведення на площі таких глобальних об’єктів.

Георгій Духовичний, член правління Національної спілки архітекторів України, вважає, що в такої ідеї є два великих недоліки. Перший — під Михайлівською площею є цінні археологічні шари, які будівництво підземного паркінгу може просто знищити. Другий — до такого паркінгу технічно складно побудувати в’їзд.

Відчувши спротив киян, чиновники від КМДА буцімто згодні дещо підрихтувати первісний замисел. Заступник голови КМДА Олександр Спасибко запевняє: якщо громадськість буде проти, то паркінгу на Михайлівській не буде. Хоча сам чиновник зазначив, що таку ідею підтримує. «Зараз на Михайлівській дуже багато автомобілів. Чому ми не можемо сховати їх під землю, якщо є така можливість, зробити тут громадський простір? Ми хочемо зробити комфортнішою для киян цю площу. Тому ми про це думаємо», — передає слова Спасибка ВВС-Україна.

«Заспокоює» і секретар Київської міської ради Володимир Прокопів. «Ми хочемо вивчити можливість (хочу на цьому наголосити!) створення підземних паркінгів під 5 площами міста. Весь світ, у тому числі і європейські країни, йде цим шляхом. Ми повинні вивчити, наскільки це цікаво і можливо у Києві», — говорить чиновник.

Але міська спільнота має велику недовіру до подібного роду запевнень. Схоже, ніхто не вірить у те, що наразі йдеться тільки про «вивчення питання». Ситуація загострилася ще й після того, як координатору створення Скверу Небесної сотні, активістці Євгенії Кулебі, яка виступає проти будівництва паркінгу на Михайлівській площі, почали надходити погрози. Подібний стиль спілкування з громадою мало нагадує демократичне обговорення проблеми. Й, тим паче, не сприяє її вирішенню.