Жізель із мегаполісу

08.04.2016
Жізель із мегаполісу

Раду Поклітару. (автора.)

На поціновувачів осучасненого балетного мистецтва у вихідні очікує прем’єра. На сцені київського Міжнародного центру культури і мистецтв, який за звичкою називають Жовтневим палацом, два дні поспіль показуватимуть резонансну постановку цього сезону «Жізель» від театру «Київ модерн-балет». Цю історію кохання разом iз «Лебединим озером» по праву вважають найпопулярнішими балетами світу: кожен пристойний театр вважає за належне мати їх у своєму репертуарі. В Україні «Жізель» почесно фігурує в афіші Національної опери, Львівського театру імені Соломії Крушельницької, Київського муніципального театру опери і балету для дітей та юнацтва, інших.

Унікальність прем’єри саме у тому, що це не звичний класичний балет, а інтерпретована до сьогодення історія кохання дівчини Жізель, поставлена мовою сучасного танцю. Її режисером є Раду Поклітару — один iз провідних хореографів сучасності, який цього року отримав одну з найпрестижніших в Україні творчих відзнак за вагомий внесок у розвиток культури і мистецтва — Національну премію імені Тараса Шевченка. Поклітару є постановником 39 одноактних і повнометражних вистав, що були здійснені на провідних сценах України, Білорусі, Молдови, Латвії та Росії.

Свій авторський театр сучасної хореографії «Київ модерн-балет», у якому і по сьогодні є директором та художнім керівником, Раду Поклітару заснував 10 років тому (за ініціативою та при фінансовій підтримці мецената В. Філіппова). Найвідоміші його постановки «Кармен. ТV», «Дощ», «Болеро», «Перехрестя», «Довгий різдвяний обід». Балетам Раду Поклітару притаманний високий рівень хореографії, неймовірне «відчуття сучасності» (Л. Олійник), «інтонації музики» (М. Скорик), а також ювелірно відпрацьований чуттєвий ряд кожного героя і сюжету загалом. До речі, у фойє Центру культури і мистецтв у дні прем’єр проходитиме виставка «Миттєвості» фотографа Сергія Єфанова, яка презентуваме світлини не тільки з вистав «Київ модерн-балету» за 10 років, а й привідкриє його закулісся.

Восени минулого року Поклітару усвідомив, що «прийшов час «Жізелі» і на відпочинку у Голландії написав лібрето до балету. Над самою постановкою він працював близько 9 місяців (з невеликими перервами) і вважає цей термін досить символічним, адже кожну свою виставу він порівнює з дитиною.

Поклітару зізнається, що від оригіналу в даній виставі залишилися лише назва, імена героїв, неповторна музика французького композитора Адольфа Адана і, найголовніше, — головна ідея, що «любов перемагає смерть». У його баченні головна героїня Жізель не є простою сільською дівчиною з гірської місцевості — це дитя околиць сучасного мегаполісу, котра «відчайдушно бореться за своє право любити і бути коханою». Хто вона — киянка, львів’янка чи, можливо, одеситка — вирішуватиме вже сам глядач. Партію Жізелі, яку свого часу виконували такі провідні балерини, як Анна Павлова, Ольга Спесивцева та Галина Уланова, тепер виконуватимуть Анна Герус і Галина Микитюк.

До постановчої групи входить сценограф Андрій Злобін та художник костюмів Ганна Іпатьєва, які вже не перший рік співпрацюють із «Київ модерн-балетом». Своєрідною родзинкою вистави є стилізовані зачіски-перуки (що відповідають характеру ролі та індивідуальності виконавця), які створив призер перукарського мистецтва Віктор Задворний.

Постановка «Жізелі» не відбулась би без фінансової підтримки мецената Людмили Русаліної, котра переконана, що культура і мистецтво є основою нації, фундаментом успішної держави. Окрім того, для неї цей проект є досить символічним, адже вона сама у дитинстві займалася танцями і виходила на сцену Міжнародного центру культури і мистецтв.

Перед прем’єрою «Жізелі», як і перед попередніми постановками, у Раду Поклітару виникає відчуття-дежавю, що для повноцінності вистави «не вистачає одного тижня» репетицій. Проте наскільки це правда, можна буде дізнатися вже цими вихідними.

Планується гастрольний тур «Жізелі» містами України. Серед уже запланованих міст — Харків, Запоріжжя та Одеса.