Коли твориш — маєш вищі оцінки з основних предметів
Книгу «Природа дитинства у вимірах герменевтики і наративу» готували разом із постійними партнерами: Інститутом психології імені Григорія Костюка НАПН України, Департаментом освіти і науки Київміськадміністрації, Управлінням освіти та інноваційного розвитку Печерської районної у місті Києві держадміністрації. Відкрите у гімназії №56 арт-бюро «Предславинське» й активна співпраця з «Мистецьким арсеналом» додали до наукових розмірковувань педагогів і науковців виокремлений четвертий розділ «Дитина у просторі тексту культури: на шляху до духовного зростання».
У практично зорієнтованому посібнику директор Предславинської гімназії Діна Іллівна Петренко, заслужений працівник освіти України, кавалер ордена княгині Ольги ІІІ ступеня, згадує про експеримент, який був проведений в одній із прибалтійських республік. Тоді у деяких класах ввели додаткові уроки малювання за рахунок скорочення годин на «основні предмети»: математику і мову. Згодом учні з них почали випереджати однолітків... з математики й мови. «Сучасні вчені провели велику кількість спостережень, численних наукових досліджень, які показують, що завдяки заняттям тим чи іншим видом мистецтва діти стають розумнішими, інтелектуально активнішими, більш працездатними», — констатує педагог iз багаторічним стажем.
У багатьох країнах світу неабияку увагу приділяють дитячій творчості, зокрема малюнкам. Є міжнародний інститут з вивчення молодіжного малюнка (вікове обмеження до 20 років) у Цюріху, колекція музею дитячої творчості в Осло, Лондонська міжнародна галерея дитячої творчості. Дитячий музей у Бадені пропонує ознайомитися зі своїми архівами і доступними колекціями, розташованими на п’яти поверхах будинку 1896 року. Дитяча культура там представлена у двадцяти виставкових залах у різноманітних аспектах і проявах.
Малювати, лежачи на спині, як Мікеланджело
Арт-бюро «Предславинське» відкрили 1 вересня 2014-го. Утiм історія його створення налічує не один рік, уточнює його керівник, практичний психолог, учитель-методист Руслана Рудковська. Креативний простір, у якому б хотілося дітям творити, працювати і досягати певних вершин, створювали спільно педагоги, батьки і власне учні. Цей кабінет у гімназії — як середньовічний релікварій — скарбниця, де зберігається найкраще й найцінніше. Хоча роботи, а особливо думки й пізнання учасників і творців арт-бюро виходять далеко за межі стін одного приміщення.
Немало учителів гімназії №56 є прикладом гармонійного поєднання основного заняття із творчістю. Вишиванням, створенням ляльок-мотанок займається з учнями заступник директора Катерина Обараз. Проект «Ікона, мальована нитками», який реалізують учні 8-9 класів разом із наставницею, — один із тих, що зацікавив не тільки дітей, а й батьків. Катерина Сергіївна вважає, що відродження народних промислів і ремесел є ефективним засобом підвищення мотивації навчальної діяльності учнів у процесі трудового навчання.
В арт-бюро «Предславинське» експонується постійно діюча виставка авторських робіт учителя математики Валентини Самчук: чарівно-мрійливі квіткові композиції — топіарії та сакральні ляльки-мотанки. А розпочалося усе колись із того, що у комісійному магазині Валентина Сергіївна купила ляльку в бальному платті й почала власноруч робити ляльок.
І все ж основне наповнення арт-бюро гімназії — це роботи і творчість учнів. Підсумки проекту «Код Малевича» демонстрували у ході виставки «Арлекін іде...» у «Мистецькому арсеналі». Із пластиліну створювали анімацію разом із Сергієм Мельниченком та Оленою Голубєвою. Дешифрували гравюру Альбрехта Дюрера «Меланхолія». Працювали з приватними родинними архівами. Об’єктами досліджень робили звуки джазу, картини Сальвадора Далі й Едварда Мунка, скульптуру Огюста Родена. Учням дозволяється малювати в арт-бюро, навіть лежачи на спині — як робив це, більше двох років створюючи фрески на стелі Сикстинської капели у Римі на початку XVI століття, неперевершений Мікеланджело.
Малюнки учасників арт-бюро «Предславинське» були представлені на дитячому фестивалі «Мир у дитячих долонях», який патронує дружина Президента Марина Порошенко. Відтепер гімназія №56 має подяку за її підписом.
«Учителем школа стоїть»
На обкладинку практичного посібника «Природа дитинства...» упорядники помістили картину фламандського художника Пітера Брейгеля-старшого. «Ігри дітей» він написав ще у 1560 році. Уже тоді в Європі кожну дитину сприймали як маленьку, але самостійну, самодостатню особистість.
На камерній сцені театру учні київської гімназії №56 зуміли показати дійство за мотивами картини Брейгеля: співали учасники народного дитячого хору «Веснянка»; декламували Олександра Олеся; танцювали чорно-біле танго (як тут знову не згадати художника Малевича), балет під слова колискової і радісно-безтурботну композицію під звуки «Пісні про морозиво» англійською... На сцені був і Пітер Брейгель, і справжній яблучний пиріг, що уособлював смак дитинства.
У розмаїте поєднання елементів української та світової культури органічно вписалося твердження учнів Предславинської гімназії: «Код нашої природи дитинства — від чорної борщівської, червоної — поліської, білим по білому — полтавської вишиванки».
«Школа має готувати до розуміння себе і світу», — озвучила на святі-презентації прописну істину професор Наталія Чепелєва, заступник директора Інституту психології імені Григорія Костюка. А Олена Фіданян, директор Департаменту освіти і науки Київміськадміністрації, нагадала слова Івана Франка: «Учителем школа стоїть» і перефразувала: «Учителем держава стоїть». Директорка «Мистецького арсеналу» Наталя Заболотна так само права: «Якби 25 років тому держава зробила ставку на освіту і мистецтво, не було б наслідків, які маємо зараз на сході України».
У динамічному й непростому сьогоденні складно зацікавити дітей і зорієнтувати на справді значущі інформацію, знання й уміння. Але можливо. І приклад цьому — столична гімназія №56.