Без чорношкірих номінантів
Цьогорічній церемонії передував скандал, адже серед номінантів у всіх 24 категоріях не було жодного афроамериканця. Навіть лунали заклики бойкотувати церемонію. Проте зала була повна, і чорношкірих акторів також не бракувало. Очікували, що жарти Кріса Рока будуть обертатися навколо расової нерівності. Так і сталося: осідлавши цього «коника» від початку, він не злазив з нього до кінця шоу. За одним винятком, за який особисто я став його поважати. Не приховую, що в деяких категоріях я мав своїх фаворитів. Передусім iдеться про категорію «Повнометражний документальний фільм», в якій одним iз претендентів на «Оскара» був фільм режисерів Євгена Афінієвського та Дена Толмора «Зима у вогні: Боротьба України за свободу» про відомі події на київському Майдані. Були побоювання, що цю стрічку недооцінять, оскільки її конкурентами були дві біографічні стрічки про надзвичайно популярних у всьому світі співачок: британську Емі Уайнхаус (фільм так і називається «Емі»), яка через своє безрозсудне життя померла у віці 27 років, та легендарну американську блюзову співачку Ніну Сімон (фільм «Що сталося, міс Сімон?»). Звісно, на Заході цих співачок знають краще, ніж про «якусь» революцію в Україні. Тож статуетка «Оскара» дісталася творцям фільму «Емі». Схоже, що це розчарувало і Кріса Рока, оскільки він іронічно зауважив, що люди (маючи на увазі американських кіноакадеміків, які обирають переможців) просто не дивилися «Зиму у вогні», гадаючи, що фiльм про танцювальні клуби в Україні...
Стосовно інших номінантів, яким симпатизував. У категорії «Кращий музичний супровід» переміг славетний італійський композитор Енніо Морріконе за музику до фільму Квентіна Тарантіно «Мерзенна вісімка». Таки є справедливість на світі. 87-річний італієць написав музику до кількох сотень фільмів, має кінонагороди багатьох країн світу. На того ж «Оскара» номінувався шість разів, але жодного разу не перемагав. Лише 2007 року йому, як втіху, присудили почесного «Оскара» за життєві заслуги для мистецтва кіно. Тепер він отримав уже повноцінного «робочого» «Оскара». Морріконе був єдиним, хто цього вечора звернувся до зали рідною італійською мовою, а не англійською. Зала вітала його оплесками стоячи.
Леді Гага стала справжньою леді
Іншою «симпатією» автора цих рядків була співачка Леді Гага. Скажу відверто, що раніше не сприймав її, вважав ексцентричною позеркою. Але дівчина подорослішала і стала розумною жінкою. Леді Гага була номінована на «Оскар» у категорії «Краща пісня, створена спеціально для кіно». Йдеться про пісню Till It Happens To You («Поки це не трапиться з тобою») до гостро соціального фільму про проблему сексуального насильства. Перед виконанням цієї пісні стався безпрецедентний випадок — до зали зайшов віце-президент США Джо Байден (американські політики найвищого рангу зазвичай не відвідують такі заходи) і відрекомендував співачку як «мого друга» та виголосив промову, в якій закликав американців не залишатися байдужими і не стояти осторонь, коли вони бачать випадки сексуального насилля. І промова Байдена, і виконання пісні співачкою закінчилися овацією залу стоячи.
Леді Гага таки програла, бо кращою піснею визнано Writing’s On The Wall («Напис на стіні») до останнього бондівського фільму «Спектр». До речі, її автор вийшов на сцену отримувати статуетку і почав розповідати, що він гей та що ЛГБТ-спільноту (лесбійок-геїв-бісексуалів-трансгендерів) потрібно поважати та захищати. Одні в залі аплодували таким одкровенням, а інші з подивом знизували плечима — до чого геї до Бонда і музики до фільму про нього? Акторка, яка вийшла наступною представляти переможців у іншій категорії, обіграла ситуацію і сказала, що, за її підрахунками, в усіх фільмах «бондіани» агент 007 мав 55 коханок. І більшість iз них намагалася вбити бравого агента, тому потрібно захищати Джеймса Бонда. А щодо Леді Гаги, то коментатори німецького телеканала, по якому я переглядав церемонію, визнали співачку однією з трьох найкраще вдягнених жінок вечора. Гага обрала оригінальне поєднання сукні з брючним костюмом. На червоному килимі вона зізналася, що вбрання створила її подруга-модельєрка.
Тріумф Лео
І ще про одного мого фаворита та найкращу промову вечора, яку він виголосив. Ідеться про Леонардо Ді Капріо, який шість разів номінувався на «Оскар» і вчора нарешті отримав омріяну статуетку за роль у фільмі на одвічну тему зради і помсти «Легенда Х’ю Гласса» («Вцілілий»). Ще на червоному килимі Ді Капріо сказав, що зйомки тривали майже рік у тяжких умовах, тож ця робота йому дуже дорога. А вже на сцені 41-річний актор виголосив полум’яну й переконливу промову про необхідність боротьби за чистоту нашої планети, щоб і дітям наших дітей дісталися чисті ріки та зелені ліси. Ця найкраща промова вечора «Оскарів» також була зустрінута овацією стоячи. Фільм «Вцілілий» отримав ще два «Оскари» в головних категоріях: за кращу операторську роботу (Еммануель Любецкі, який до цього номінувався на «Оскар» як кращий оператор уже вісім разів) та за кращу режисуру: мексиканський постановник Алехандро Гонсалес Іньяріту. Це вже його четвертий «Оскар» iз семи номінацій. До повного тріумфу не вистачило лише «Оскара» за кращий фільм року.
У центрі уваги — педофіли
А кращим фільмом 2015 року американські кіноакадеміки визнали роботу американського режисера Тома Маккарті «У центрі уваги». Це викривальний фільм за реальними подіями. 2001 року група журналістів американської газети «Бостон Глоуб» зацікавилася справою католицького священика Джона Джоргана, якого звинуватили у сексуальному розбещенні більш ніж 80 хлопчиків. Коли журналісти копнули глибше, то викрили цілу змову за участю правників та урядовців, які допомогли Бостонській архідієцезії приховати педофілію багатьох священиків та відмовляли у правосудді жертвам таких злочинів. Том Маккарті повіз додому з церемонії два «Оскари», бо він та фаховий сценарист Джош Сінгер перемогли ще й у категорії «Кращий оригінальний сценарій».
Дівчата з «Кімнати» і «Данії»
Кращою акторкою Академія визнала Брі Ларсон за головну роль у стрічці «Кімната». Це драматична історія молодої жінки, яку разом iз її п’ятирічним сином Джеком ув’язнив у потаємній кімнаті свого будинку знавіснілий збоченець. Після втечі жінці з хлопчиком доводиться прилаштовуватися до чужого їм зовнішнього світу та налагоджувати непрості стосунки з конфліктною родиною молодої жінки.
Стосовно категорій для акторів у другопланових ролях, то серед жінок перемогла Аліша Вікандер за роль у стрічці «Дівчина з Данії». Дія фільму відбувається в Копенгагені в 20-х роках минулого століття. Ілюстраторка та художниця Герда (у цій ролі — Аліша) просить свого миловидного чоловіка Ейнара, роль якого виконує актор Едді Редмейн (також мав номінацію на «Оскара», але програв Ді Капріо), попозувати замість жіночої моделі. Портрети стають популярними, а Гейнару настільки сподобалася його нова жіноча зовнішність, що він стає першим у Данії чоловіком, який змінює хірургічним шляхом стать і розпочинає жити під іменем Лілі Ельбе.
Кращим актором другого плану названо британського театрального актора Марка Райленса за роль у фільмі Стівена Спілберга «Міст шпигунів», події якого розгортаються 1957 року, в період «холодної війни». Правник iз Нью-Йорка (актор Том Хенкс) отримує завдання вести захист радянського шпигуна Рудольфа Абеля (у цій ролі Райленс). Далі його відправляють до східного Берліна вести переговори про обмін Абеля на американського пілота Френсіса Гарі Пауерса, шпигунський літак якого було збито над територією СРСР. Фільм базується на реальних подіях.
Найбільше не означає найкраще
Якщо вдатися до статистики і цифр, то найбільшим цьогорічним переможцем можна було б вважати фільм-фентезі «Божевільний Макс: Дорога люті», який здобув шість «Оскарів». Оскільки наступні за ним «Вцілілий» і «У центрі уваги» здобули, відповідно, лише три і два «Оскари». Але проста арифметика тут не спрацьовує. Цьогорічний «Оскар» був просто серйознішим, не таким, що адресується дітям і підліткам. Тому відсутність у згаданих стрічках драконів, вампірів, хобітів та інопланетян вилилася у любов журі до чергової серії «Божевільного Макса», який пережив ядерну війну і ганяє пустелями Австралії (насправді ж зйомки велися в африканській Намібії) на гігантських машинах і стріляє у все, що рухається. У головних (читай — серйозних) номінаціях «Божевільного Макса» переможцем не оголосиш, а ось у технічних категоріях свої «Оскари» «Макс» зібрав, зокрема за грим, звуковий монтаж, міксування звуку, монтаж, декорації та костюми. «Оскар» в останній категорії отримувала художник по костюмах Дженні Бівен. І зробила це дуже ефектно: вийшла на сцену у шкіряній байкерській куртці «Божевільного Макса» з черепом на спині.
І «Баранчик Шон» із статуеткою
У категорії «Кращий неангломовний фільм» перемогла угорська стрічка «Син Саула» режисера-дебютанта Ласло Немеша. Перемога прогнозована, бо це історія поневірянь євреїв, їх страждань 1944 року в нацистському концтаборі Освенцим. Фільми на єврейську тематику проходять у Голлівуді на «ура», оскільки більшість людей, які керують «фабрикою мрій», єврейського походження. Тож і зливи нагород для «Списку Шіндлера», «Піаніста» чи італійського «Життя прекрасне» не дивують. Щодо «Сина Саула», то це другий «Оскар» для угорського кінематографа iз загалом дев’яти номінацій.
Варто було бачити радість знімальної групи анімаційної короткометражки «Ведмежа історія», яку нагородили почесною статуеткою в її категорії. З коротких фрагментів можна зробити висновок, що мультик справді хороший, але ще краще те, що він приніс перший в історії «Оскар» для Чилі. Також відчувала приплив радості володарка «Оскара» в категорії «Кращий короткометражний документальний фільм» «Дівчина у річці: Ціна прощення». І не тому, що це «Оскар» для Пакистану, а тому, що автору вдалося донести світу інформацію про ставлення до жінок у її країні.
У категорії «Кращий повнометражний анімаційний фільм» перемогла стрічка «Баранчик Шон» — добра й кумедна стрічка для дітей. І, нарешті, почесні «Оскари» цього року отримали на окремій церемонії раніше найвідоміший чорношкірий кінорежисер Спайк Лі та славетна американська акторка Джина Роулендс.
ПОДІУМ
Як непростій дівчині «вийти у світ»
Церемонія «Оскарів» традиційно вважається найдорожчою у світі ревізією моди. Варто ж і себе показати, і на інших подивитися. Чоловікам простіше. У них вибір невеликий — костюм вартістю з «Феррарі» або фрак. Останні якраз і домінували цьогоріч на червоному килимі та в залі. Щоправда, до класичного верха одягали вузькі штани-дудочки. За такої комбінації чоловіки виглядали дещо кумедно, скидалися на іспанських матадорів на арені для бою з биками.
У дівчат — усе складніше. Конкуренція міцнішає. І тепер найвідоміші голлівудські кінозірки з’являються на врученні «Оскара» у сукнях за кілька мільйонів доларів. Як-от Ніколь Кідман 1997 року в скромній сукенці від «Діора» за два мільйони доларів, чи Дженніфер Лоуренс 2013 року в тому ж «Діорі» за чотири мільйони «зелених». Щоправда, останню можна зрозуміти, бо вона тепер посідає титул голлівудської кінодіви №1. Дженні на цей час є фінансово найуспішнішою зіркою Голлівуду. За минулий рік вона заробила 52 млн. доларів (удвічі більше, ніж головна чоловіча кінозірка Леонардо Ді Капріо), тому не економити ж на платтячках! Уже в 25 років Дженні стала мультимільйонеркою, накопичивши статки на 100 млн. доларів.
Загальна ж тенденція року в сукнях — дуже глибокі (у декого — до непристойності) декольте. Інколи і з вирізом на спині мало не до того місця, на якому сидять. Цього року переглядав парад червоною доріжкою і саму церемонію по німецькому телеканалу Pro7. Якщо в минулі роки репортаж iз червоної доріжки вела одна ведуча, яка брала бліц-інтерв’ю в акторів, то цього разу телеканал відрядив до Лос-Анджелеса ще двох ведучих: він і вона коментували винятково вбрання зірок. На «Оскарах» мода починає затьмарювати саме кіно.