Уже ніхто нічого не обіцяв!
Утім учора ВАТ «Газпром» надіслало НАК «Нафтогаз України» рахунок на оплату газу, не вибраного українською компанією в третьому кварталі 2015 року за умовою «бери-або-плати». За повідомленням російської компанії, мінімальна річна кількість газу в третьому кварталі становила 10,485 млрд. кубометрів. «Враховуючи це, а також обсяг газу, поставлений «Газпромом» в Україну в третьому кварталі, «Нафтогазу України» виставлений рахунок на суму 2,549 млрд. доларів», — зазначили в російській компанії.
«Україна в 2015 році фактично відмовилася від закупівель російського газу в третьому кварталі, таким чином, жодних домовленостей про незастосування правила «бери-або-плати» в цьому періоді не було», — коментує голова правління ПАТ «Газпром» Олексій Міллер. «Газпром» чекає оплати рахунку протягом 10 днів.
Офіційної позиції «Нафтогазу» на момент підготовки цього номера до друку ще не було. Проте, як можна прогнозувати з попередніх заяв очільників нашого паливного сектору, платити за доволі сумнівний пункт контракту НАК не буде. Тим паче що, на думку юристів, виписаний цей пункт далеко не бездоганно і не містить у собі процедури застосування «бери-або-плати».
Зазначимо, що між двома компаніями — «Нафтогазом» та «Газпромом» — триває суперечка у Стокгольмському арбітражі. Компанія очікує рішення Стокгольмського арбітражу щодо спору з «Газпромом» за контрактом про закупівлю газу до осені 2016 року, а за транзитним контрактом — у грудні 2016 року. Тож, на думку експертів, подібний демарш «Газпрому» можна пояснити саме перипетіями судового процесу: росіяни хочуть отримати додатковий документ, який би свідчив у цій справі на їхню користь. Аби ухвалити правильне рішення, НАК має рівно десять днів.
А ось транзит у нас подорожчав...
Київ натомість вирішив використати своє монопольне становище країни-транзитера російського газу. Насамперед «Нафтогаз» змінив правила гри. «В Україні запроваджено нову систему відносин у транспортуванні газу. Вона стосується не лише «Газпрому», а й будь-якої компанії, яка бажає транспортувати газ українською територією. І це транспортування буде відбуватися за європейськими правилами», — сказав він.
Нова система, за словами Коболєва, виключає поняття «транзит», який замінено на термін «експортування через систему «вхід-вихід». Тарифи на це транспортування розраховує національний регулятор, виходячи з підходів ЄС. «І будь-яка компанія повинна привести свої контракти щодо транспортування газу територію України до цих європейських правил», — підкреслив голова «Нафтогазу».
Але найцікавіше в цій ситуації інше — «Нафтогаз» вирішив бити «Газпром» його ж зброєю. І впровадити аналогічне правило: «транспортуй-або-плати». А попутно — підвищити тарифи. І про це НАК хоче повідомити свого партнера — тож планує зустрітися з ВАТ «Газпром» до кінця січня, щоб обговорити нові тарифи за транзит газу у зв’язку з введенням в Україні з 2016 року нового ціноутворення на цю послугу — за принципом «транспортуй-або-плати» (ship-or-pay).
Якщо ж росіяни не погодяться, «Нафтогаз» подасть до суду. Глава правління НАК Андрій Коболєв запевнив, що транзит російського природного газу до Європи через Україну є стабільним, а запаси газу в сховищах на 20% бiльшi, ніж були рік тому на цю дату, тоді як внутрішнє споживання скоротилося. «Ми відчуваємо себе більш комфортно. Ми не бачимо ніякого ризику з нашого боку», — сказав глава «Нафтогазу». На скільки саме Україна хоче підняти вартість транзиту для росіян, наразі не повідомляється. Можна припустити, що остаточну ціну визначать на перемовинах — якщо вони будуть. Або врегульовуватимуть суперечку в суді.
Попутно Коболєв пояснив, чому нас більше не цікавить блакитне паливо з Російської Федерації: НАК нині купує у тих продавців, які пропонують кращу ціну, а російський газ сьогодні коштує істотно дорожче.