У Києві багато містичних місць. Древнє місто віками ґенерувало міфологію східних слов’ян — знаки цієї мета-творчості щедро розсипані по ньому. Нова книга Вано Крюґера знаково помічена одним із древніх урвищ Києва: «Вертеп на Куренівці» (К.: Смолоскип, 2015).
Отже, Куренівка — місце, де текла полум’яна річка Смородина (Смердюча), межа між світом живих і світом мертвих, через яку перекинутий Калинів міст (Розпечений міст). На березі живих — Кирилівська церква. Вертеп. Далі вниз... річка розпеченого заліза пішла під землю. Залишились чавунні рейки трамвая:
кістяк на рельсах
лиш іней блищить цирконієм
поміж чорних очиць і зубів
де-не-де залишки шерсті
нагадують про тепло
пес дивиться на місяць
дивиться на місяць
і сміється
Вірші Крюґера сповнені новою міфологією Києва, де посеред індустріальних нетрів міражами бродять герої його «Вертепу». Погляд розфокусовується, і звичні персонажі сучасного міста звільняють місце привидам. Виникають кафкіанські марення:
Цей дивний хижий світ!
Подивишся і поранишся...
Дівчинка-панда ховається в мушлі
З дзеркальними стінами.
Дівочка-панда ніжна,
Мов сон метелика літньої ночі,
Ось навіщо їй мушля...
Часто тексти Крюґера нагадують чи то ґалюцинацію, чи то чорно-білий ґотичний фільм епохи німецького експресіонізму в дусі Роберта Віне чи Фрідріха Вільгельма Мурнау. Тяжкий, часом абсурдний сюжет, що веде до катастрофи, розфарбований напівтонами реальності, монотонно демонструє фантастичну хроніку, на екрані ніби з’являються рядки:
ти підскакуєш підскакуєш
фіякр давно вже поїхав
здійнявши куряву піни
мишачий цар дивиться йому вслід
і сміється
дві мертві голови
слідкують за твоїм польотом
як тоді
коли ті народжувався
Завершення немає. Плівка обривається...
там, між її пір’я
коричневого і білого
впізнаєш свою смерть.