Песиголовці та повітрулі від мельника

22.12.2015
Песиголовці та повітрулі від мельника

Ірма Вітовська та Олеся Жураковська грають у «Казці старого мельника» двох сестричок. (зі сторінки фільму в «Фейсбуці».)

Перше українське фентезі «Казка старого мельника» має амбіції, аби стати дитячим блокбастером. Вихід картини на великі екрани заплановано на квітень наступного року. А почали її знімати більше року тому — на початку грудня 2014-го, після перемоги на пітчингу в Держкіно компанії Euromedia. Цільовою аудиторією стрічки творці бачать дітей від шести до дванадцяти років та їхніх батьків.

 

Як розповіли «УМ» у Державному агентстві України з питань кіно, виробництво художнього фільму заморожували тричі. Востаннє через те, що бюджету в 18 мільйонів гривень, який виділило Держкіно, не вистачило для завершення зйомки. У цій ситуації, за словами директора фільму «Казка старого мельника» Романа Климпуша, компанія Euromedia, яка виступила продакшн-партнером фільму, прийняла рішення інвестувати власні кошти у зйомки стрічки. Вона виділила близько 5,6 млн. гривень, завдяки чому фільм зараз перебуває на стадії пост-продакшн: зйомки завершені і картина монтується, до неї додаються спецефекти.

В основі сюжету ігрового фільму — боротьба головних героїв Христини та Миколки з нечистю: песиголовцями та повітрулями. Також у фільмі будуть вовкулаки, лiсовик та інші колоритні персонажі. Ідея фільму — цікаво і доступно розповісти про вибір між добром і злом, обрання життєвого шляху, взаємопомiч, співчуття, мужність, наполегливість, родинні стосунки і відобразити все це на ґрунті українських культурних традицій. Фільм будується за принципом вкладеної композиції, де старий мельник оповідає дітям казку, яку і показують на екрані.

Спочатку планувалося, що режисером стане Ахтем Сейтаблаєв, однак після його відмови Euromedia запросила до співпраці режисера Олександра Ітигілова — сина оператора Олександра Ітигілова-старшого, який знімав, зокрема картину «Як гартувалася сталь». Сам Олександр Ітигілов має в творчому доробку один дитячий фільм «Давай пограємо» 2006 року — про вундеркінда Мішу. Неймовірно зірковий склад акторів стрічки: Анатолій Хостікоєв, Остап Ступка, Ірма Вітовська, Анна Кошмал, Валентин Томусяк, Ада Роговцева, Олексій Богданович, Володимир Горянський, Євгеній Гладий, Наталя Сумська, Євген Нищук, Сергій Рябцев.

Сценарій написаний красивою українською мовою. До його аналізу, як розповів Роман Климпуш, долучилися психологи, щоб вражаючі ефекти батальних та інших сцен не нашкодили дитячій психіці. Що ж до візуальних та спецефектів, усі вони створені і реалізуються в Україні. Оскільки фільм у жанрі фентезі, для якісного результату авторам необхідне маскування тросів, домальовування літаючих героїв, створення «живих» предметів (наприклад, повноцінного героя стрічки — магічної шапки). При зйомках були використані сучасні кінокамери, якість матеріалу яких дає великий простір для маневру протягом пост-продакшн, а також якісне каскадерське обладнання.

Виробники фільму сповнені віри у технічні можливості та фахівців iз комп’ютерних технологій, вони стверджують, що «Казка старого мельника» цілком зможе конкурувати з «Попелюшкою» Walt Disney Pictures 2015 року. Однак, навіть при фінансуванні майже в 24 мільйони гривень, цей бюджет важко поставити поруч із бюджетом «Попелюшки» — 95 млн. доларів. Ще для порівняння. На вітчизняний дитячий мюзикл «Трубач», в якому значно менше спецефектів, ніж у казці-фентезі, витратили 16 млн. гривень, тобто десь дві третини від бюджету «Казки про старого мельника». (Та й співвідношення гривня-долар було тоді іншим).

Багато хто хвилювався, що третя велика перерва у зйомках негативно вплине на якість картини. Та, за словами Романа Климпуша, період «затишшя» творці фільму також використовували з користю: розробляли ескізи, макети декорацій, виготовляли костюми, проводили репетиції з акторами, доопрацьовували сценарій, його діалоги, займалися попереднім моделюванням та затвердженням візуальних ефектів. «Основний склад групи був збережений у повній мірі», — говорить Роман Климпуш. Тобто всі актори залишилися і продовжили зйомку після розморожування картини.

Один із супервайзерів на початку зйомок фільму казав, що конкурентоспроможний в українському прокаті продукт вийде за умови, якщо процес фінансування буде безперервним, бо не можна буде втримати фахівців із комп’ютерних ефектів. Роман Климпуш говорить «УМ»: «Як і решта основного складу знімальної групи, представники пост-продакшн залишились у команді». Він наголосив, що завдяки вдалій імплементації міжнародного досвіду у виробництво графічних ефектів та тому, що фахівці, які виконують роботи за цим напрямом, справді конкурують зі своїми іноземними колегами за рівнем технічної підготовки та досвіду, а також завдячуючи самовідданому зануренню спеціалістів у роботу над «Казкою старого мельника», зараз вона має потенціал конкурувати з іноземними картинами.

«Вкрай трудомісткими у виконанні, зате настільки ж захоплюючими, будуть візуальні ефекти, що пов’язані з представленням на екрані нечистої сили — вовкулаків та повітруль, — котрі протистоять позитивним героям фільму, — розповів Роман Климпуш. — Тут, завдяки детальній підготовці та високому професіоналізму багатьох департаментів: операторського, каскадерського, художнього, костюмерного та, звісно, представників пост-продакшн студії вдалося досягти такої якості відзнятого матеріалу, якою, без сумніву, міг би пишатися будь-який світовий кіновиробник».