Кримський морок

04.12.2015
Кримський морок

Наразі Крим частково освітлений та електрифікований. А ще недавно всі магазини півострова виглядали так.

Президент РФ Владімір Путін, як вiдомо, особисто запустив «першу нитку енергомосту», який забезпечить анексований Крим електроенергією. Проте мова наразі про суперечку довкола морального аспекту відключення Криму від електроенергії, яка чомусь залишає в стороні один важливий чинник. Мова про Женевську конвенцію 1949 року, серед підписантів якої зазначена, зокрема, і Росія. Документ під назвою «Про захист громадянського населення під час війни» окремим розділом регламентує дії окупантів на захопленій території, їхнє ставлення до місцевого населення тощо. Незалежно від того, як буде вирішене надалі саме енергетичне питання, Росія мусить відповісти за злочини, скоєні нею на території Криму.

Про що говорить Конвенція

Статті 55-60 Женевської конвенції від 1949 року перераховують той життєвий мінімум, який мусить забезпечити держава-окупант: продукти і предмети гігієни, санітарні матеріали і все необхідне для відправлення релігійних служб. Держава-окупант має взяти під свій захист дитячі заклади і лікарні, прийняти гуманітарну допомогу ззовні, не намагаючись скоригувати її призначення.

Безперебійне постачання електроенергії прямо не вписано в обов’язки окупанта, проте дух і літера Женевської конвенції говорить про одне: всеохопний, повномасштабний захист прав цивільного населення має бути гарантований і забезпечений за всяку ціну. «Якщо постачання для всього населення окупованої території або її частини є недостатнім, держава-окупант повинна погодитися на заходи з надання допомоги населенню і повинна сприяти здійсненню цих заходів усіма наявними в її розпорядженні способами», — говорить стаття 59-та.

Отже, підсумуємо: Росія є державою-окупантом, котра анексувала український півострів Крим у березні 2014 року. З цього моменту вона взяла на себе зобов’язання щодо забезпечення населення Криму всім необхідним. У тому числі й електроенергією. Для реалізації цього зобов’язання Росія мала майже рік і вісім місяців, проте не здійснила жодного кроку задля підтримання потреб анексованої території на належному рівні. Якщо вона не здатна забезпечити ці потреби сама, її обов’язком є звернення до третьої сторони або відмова від захоплених земель.

Іншими словами, ставши окупантом, Росія отримала не тільки територію, на яку вона здійснила інтервенцію, а ще й відповідальність за збереження цієї території та її населення. Те, що Росія не хоче або не може впоратися з цим завданням, не є проблемою України.

Злочини Росії

А тим часом, якщо абстрагуватися від електроенергії, державі-окупанту, що взяла під свою владу Кримський півострів, можна закинути значно вагоміші злочини. Це — переслідування кримських татар, незаконні арешти та обшуки, викрадення людей, вбивства та замахи на вбивство, а також — як підсумок — понад 10 тисяч біженців тільки серед представників цієї етнічної групи.

«Жорстка дискримінація і беззаконня щодо кримських татар, особливо викрадення і вбивства молодих людей, примусові заклики молоді до вступу в армію з перспективою відправлення на війну зі своїми братами-українцями, повна відсутність демократичних свобод і відсутність будь-яких перспектив для молодих людей в окупованому Криму змушує багатьох знову залишати свою батьківщину і переселятися на материкову частину України», — зазначає колишній голова Меджлісу кримських татар Мустафа Джемільов. Його наступник Рефат Чубаров заявляє про «новий варіант геноциду», який змушені переживати кримські татари.

Проте зрозуміло, що Женевська конвенція забороняє жорстоке поводження з цивільним населенням захопленої країни, а тим паче — його винищення. Щодо примусової служби в армії, то статтею 51 накладено табу на схиляння населення окупованої території до участі у збройних силах окупанта.

Окрім замахів на людські життя, Росії можна (і необхідно) інкримінувати інші злочини. Заволодіння чужим майном на анексованій території, фальсифікація виборів, ущемлення прав і свобод журналістів, масове винищення вільної преси, зокрема закриття медіа-холдингу АТR, позбавлення ліцензій десятка кримських ЗМІ, які були змушені припинити існування.

«Усякі заходи, спрямовані на те, щоб викликати безробіття або обмежити можливість роботи для трудящих на окупованій території з метою змусити їх працювати на державу-окупанта, забороняються», — говорить 52-га стаття Конвенції. Тоді як 54-та стаття не дозволяє застосовувати санкції до посадових осіб, якщо ті відмовляються від колаборації з ворогом.

Окремим рядком слід згадати й злочини в царині свободи совісті — наслідком вторгнення Росії до Криму стало те, що зі 1400 релігійних громад, які мали реєстрацію, лише 11 отримали можливість переоформити її після 2014 року. Тоді як «духовна допомога служителям культу» є прямим обов’язком країни-окупанта, згідно з 58-ю статтею Женевської конвенції.

Казус Римського статуту

Після всього сказаного постає закономірне питання: якою є міра відповідальності за порушення Женевської конвенції і чи існує практична можливість притягнути Росію до суду? Відповіддю є і «так», і «ні». Кожна сторона, яка не дотримується Конвенції, проголошується військовим злочинцем та несе покарання за злочини проти людства.

З 2002 року рішення щодо військових злочинів виносить Міжнародний кримінальний суд, заснований на основі Римського статуту 1998 року. Проте річ у тім, що ряд країн, а серед них і Росія, не підписали договір про його визнання. Крім цього, РФ досі не ратифікувала підписаний нею в 2000 році Римський статут. Щодо України, то вона підписала договір, але не ратифікувала Статут. Але юрисдикцію Міжнародного кримінального суду наша держава визнає.

Одностайності всередині української керівної верхівки щодо ратифікації Римського статуту, на жаль, немає. РНБО виступає проти ратифікації, вважаючи, що це слід робити або синхронно з Росією, або ж не робити зовсім.

Логіка тут така: у 2008-му Грузія ратифікувала Римський статут, а Росія — ні. Грузія, таким чином, добровільно стала фігурантом можливих судових процесів, які не забарилися. Адже і по цей час Міжнародий суд у Гаазі приймає позови від громадян, котрі отримали громадянство у Південній Осетії і претендують на відшкодування збитків від дій грузинської влади.

Ситуація парадоксальна, але це факт: саме Росія, яка напала на Грузію, виступає її обвинувачувачем. Подати зустрічні позови Грузія не може, ініціювати розслідування скоєних Росією злочинів не може також, адже Росія не є підписантом Римського статуту. Відтак частині українських чиновників не хочеться, аби подібна історія повторювалась.

Проте існує також і альтернативна точка зору. Вона полягає в тому, що, по-перше, підписуючи Угоду про асоціацію з ЄС, ми взяли на себе зобов’язання, зокрема, й щодо ратифікації Римського статуту. Крім того (і це вже по-друге), важливо створити механізм, який дозволить переслідувати російських злочинців. Враховуючи «специфіку» цієї держави, така можливість стане у нагоді ще не раз.

Хай там як, а риску під цією дискусією підвела Верховна Рада, яка ухвалила заяву до Міжнародного кримінального суду щодо визнання його юрисдикції. Де-факто це означає, що наша держава дозволяє МКС виступати у ролі третейського судді, визнає правомочність його ухвал тощо. Ця новація, щоправда, іще ніяк не відображена у Конституції України, і довкола цього розгортається окрема дискусія, заглиблюватися у яку я, тим не менш, зараз не стану.

Отож, щоб остаточно розв’язати зокрема й енергетичне питання, Україні слід привести своє законодавство у відповідність до підписаних нею міжнародних договорів, а відтак, апелюючи до положень Женевської конвенції та можливостей, які надає МКС, вимагати оцінку дій Росії. Тільки так можна припинити будь-які спекуляції щодо даної проблеми.

  • Волевиявлення невільних

    Вибори на окупованих територіях Донецької та Луганської областей іще навіть не почалися, а ексцеси довкола них уже тривають. Минулої п’ятниці активісти та симпатики полку «Азов» влаштували під стінами Верховної Ради ціле фаєр-шоу, погрожуючи розігнати парламент, якщо вибори (а відповідно, і легітимізація самопроголошених «республік») усе-таки відбудуться. >>

  • Євробачення-2017. Показує гривня-ТБ

    Блискуча перемога Джамали, окрім усього іншого, означає й потребу прийняти наступний конкурс у Києві. Втім це може бути й інше українське місто. Пропозиція організувати Євробачення-2017 у Криму, звісно, звучить вельми привабливо, але будьмо реалістами. >>

  • Так минають прем’єри

    Недавня відставка Арсенія Яценюка була довгим та болісним процесом. Але найбільш прикрим є не це. А те, що Яценюк пішов примусово-добровільно: не тоді, коли відчув, що настав його час, а тоді, коли його підштовхнули до цього чисельні й заплутані «договорняки» на найвищому рівні. >>

  • Термоядерні промені чучхе

    Випробування Північною Кореєю водневої бомби запускає цілий ланцюг асоціативних роздумів. Передусім про те, чи є ефективним договір про нерозповсюдження ядерної зброї (ДНЯЗ)? А також про те, чому ті, хто грає за правилами (як Україна), опиняються у програші, тоді як ті, хто правила порушує (як КНДР) отримують можливість говорити зі світом iз позиції сили? >>

  • Богдан Гаврилишин: Неефективність уряду виснажує Україну

    Богдан Гаврилишин — засновник благодійного фонду свого імені, який сприяє становленню людей нової генерації (стипендії, гранти, стажування), член Римського клубу (міжнародна організація, в яку входять представники політичної та економічної еліти 30 країн світу), директор Міжнародного інституту менеджменту МІМ-Женева, фундатор економічного форуму в Давосі, учасник Ініціативної групи «Першого грудня». >>

  • Де шукати щастя?

    Згідно з оприлюдненим 16 березня у Римі звітом ООН World Happiness Index 2016 («Індекс рівня щастя у світі-2016»), Україна посіла 123-тє місце з охоплених дослідженням 156 країн світу. Нашими сусідами по «щастю», чи радше «нещастю», є африканські країни Кенія (122-ге місце) та Гана і Конго (124-те і 125-те місця). >>