Добре без електрики, Шкільне — ще й без води
Утім нам, городянам, іще гріх скаржитись на подібні обмеження. Жителі передмість кримської столиці, не кажучи вже про сільську глибинку, сидять без світла. Продавчиня домашнього молока розповіла мені, що у їхньому селі Добре (Сімферопольський район) за цілий день світло ввімкнули лише на 50 хвилин, а потім лише вночі, з 23.00 до 4.00. Інша знайома з родиною з селища Шкільне (за новим, російським, адміністративним нововведенням, воно відтепер йменується сільським поселенням) — у ще гіршій ситуації, бо одночасно з електрикою в їхні будинки впродовж світлої пори доби не подають і воду.
Минулого понеділка сам став очевидцем «кінця світу» в окремо взятому місті — Джанкої. Райцентр поглинула майже суцільна темрява, яку спалахами фар зрідка розрізали поодинокі автівки. І лише всередині автовокзального приміщення, наче в іншій реальності, під стрекотання переносного генератора, що поставили буквально поруч із входом, було світло і затишно. Проте на цьому весь вокзальний сервіс і вичерпувався: касир відправляла людей «обілечуватись» безпосередньо у водія автобуса, бо її «робочому комп’ютеру не вистачало струму».
Якби затримався у місті на декілька годин, то певно, на цьому тлі став би свідком значно екстремальнішої події — приземлення на місцевому аеродромі, де, до слова, з минулого року базується окремий вертолітний полк, додаткового російського військового контингенту транспортниками Іл-76. Виявляється, туди, за інформацією вітчизняної РНБО, приземлилися не багато не мало, а цілий полк 7-ї десантно-штурмової дивізії із Новоросійська. Дехто пов’язує цей оргзахід (раніше розформований полк спеціально розгорнули до повного штату) з акцією залякування активістів Меджлісу та пікетників у Чаплинці і навіть ймовірними озброєними провокаціями на адмінкордоні з Херсонщиною. Проте, швидше за все, це лише збіг обставин. Позаяк про розгортання цієї частини та її базування у Джанкої ще влітку російським медіа повідомляв сам командувач ПДВ Росії генерал Шабанов.
Силовий кабель під прапором Китаю
Але повернімось усе ж до електрики. На її дефіцит моментально відреагували тутешні ринки. Ходовим товаром стали звичайні свічки. Ще днів десять тому за них правили 20 рублів (приблизно 7,50 грн.), а нині вже 50. Неабияким попитом у власників кафе, магазинчиків, перукарень, а також жителів приватного житлового сектору користуються переносні бензогенератори потужністю до 3 кВт. Ціни на них теж моментально зросли приблизно у півтора раза, до 25-30 тисяч рублів (12-14 тисяч гривень). Їх масово завозять із Ростова, материкової України. Бюджетні ж установи і заклади, зокрема лікарні, податкову службу, редакцію провладного Кримінформу, живлять потужніші дизель-генератори, які «підкинули» Криму зі всієї Росії.
Щодо настроїв жителів знеструмленого півострова, то вони, зрозуміло, різні. За моїми власними спостереженнями, тенденція така: якщо перші три-чотири дні переважно проклинали українську владу, то нині ці почуття та емоції сипляться вже й на голови місцевих зверхників. Через несправедливий графік відключень світла, роботу аварійних служб тощо. Власне, за це поплатились посадою спершу сам міністр палива й енергетики загарбницької влади Сергій Єгоров, а невдовзі і його заступники. Оперативний штаб із НС на чолі з самопровоголошеним прем’єром Аксьоновим засідає і приймає кардинальні рішення ледве не щодня. Приміром, щодо продовження канікул у школах і дитсадках ще на тиждень, тобто до 6 грудня. Згодом віддає розпорядження, щоб на цей же термін керівники підприємств незалежно від форм власності відправили своїх працівників в оплачувану відпустку. А ще з 1 грудня зупиняють роботу санаторіїв, підпорядкованих місцевому міністерству здоров’я (інші начебто працюватимуть).
Тепер усі в очікуванні обіцяного Аксьоновим на 5-6 грудня (хоча Путін раніше казав про 20 грудня) запуску першої гілки енергомосту Кубань—Крим. Заради цього силовий кабель по дну моря в районі Керчі наразі тягне спеціальне судно під прапором Китаю. Проти його власника, точніше за фактом публікації про це у ЗМІ, прокуратура АР Крим уже розпочала кримінальне провадження. Проте навіть сам Аксьонов визнав, що навіть з урахуванням першої гілки, а також доставлених десятків стаціонарних генераторів Крим буде забезпечений електрикою лише приблизно на 60%.
А ТИМ ЧАСОМ...
За інформацією Кримінформу, суттєва нестача технічних співробітників у Євпаторійському РЕМ ДУП (державного унітарного підприємства) «Крименерго» не дозволяє своєчасно усувати численні аварії на лініях електропередач, що виникають у місті. Про це на засіданні міжвідомчого штабу з ліквідації НС за участю представників муніципалітетів повідомив 28 листопада глава адміністрації Євпаторії Андрій Філонов.
«Десь не було світла вже більше доби через те, що малий склад технічного персоналу в РЕЗ «Крименерго» на сьогоднішній день — ті чотири бригади, які є, не здатен справлятися з тим обсягом завдань, який перед нами виник. Це стосується насамперед аварій: сьогодні у нас було сім аварій на магістральних мережах, із них устигли за день відновити лише три», — сказав Філонов.
За його словами, відсутність світла через аварії поза графіками викликає серйозні питання у людей. «Ми як адміністрація в цьому питанні точно безсилі. Ми просимо якимось чином додати сил — чотири робочі бригади технічного персоналу РЕЗ, які забезпечуватимуть дотримання графіка аварійних відключень і будуть своєчасно реагувати на аварії», — сказав Андрій Філонов. Трохи пізніше він додав, що чекає бригаду з 12 енергетиків з Ханти-Мансійського автономного округу, який курирує Євпаторію: людей розселять за рахунок міста, бригади працюватимуть позмінно.
Філонов також розповів, що в місті зростає невдоволення щодо недотримання графіків відключень. «Зростає людське невдоволення і напруга — пов’язано це, перш за все, з тим, що працівники РЕМ «Крименерго» сьогодні не можуть дотримуватися графіка, електрика в будинки подається на 30-45 хвилин кожні 5-6 годин», — сказав голова адміністрації.
Він повідомив, що зараз спільно з РЕЗ розроблено заходи, які дозволять подавати електроенергію по 2 години через кожні 5-6 годин, однак потрібне залучення додаткових дизель-генераторів.